Kresten Schultz Jørgensen: “Jeg har været både dominerende og irriterende”

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Kommunikationsbureauet Oxymoron skifter navn og udvider både ejerkreds og ledelse. Stifteren Kresten Schultz Jørgensen ser både tilbage og skuer frem – også på branche-niveau – i dette interview.

Da Kresten Schultz Jørgensen forlod Lead Agency i 2017, for kort efter at stifte bureauet Oxymoron, var han helt klar i spyttet om, at han ikke skulle bygge noget stort op igen.

Da han stoppede, var Lead Agency – som han havde stiftet ti år tidligere – oppe på 25 medarbejdere.

”Jeg er inspireret af en anden rådgivningsmodel, hvor man bruger trusted advisors og derfor vil jeg fremover lave personlig rådgivning inden for mixet mellem ledelse og kommunikation i mit nye bureau (….) Det skal ikke være et stort bureau, men blot mig selv og maks. fire andre medarbejdere.”

Sagde Kresten Schultz Jørgensen altså tilbage i 2018. Nu har bureauet, der i dag får et nyt navn: Schultz J & Goll, tre partnere, fem i ledelsen og i alt 15 fuldtidsansatte rådgivere ligeligt fordelt på senior- og juniorkræfter.

Hvad gik der galt, kom jeg til at spørge, da jeg sad overfor Kresten Schultz Jørgensen i hans hjørnekontor i Pakhus 11 på Dampfærgevej på Østerbro i København, hvor bureauet har resideret lige fra starten i store lokaler, hvor der er plads til helt op til 25 personer.

Han bedyrer, at det ikke var meningen, at det nye bureau også skulle vokse sig stort, men siger, at han er blevet klogere:

”Jeg har tidligere haft det sådan, at hvis jeg ikke var inde over, så skete det ikke. Det har været min grundindstilling, og derfor passede det mig godt at gå solo. Troede jeg. Men jeg er nok blevet bedre til at lytte til andre og stole på, at de gør det, de skal, uden at jeg fortæller dem det.”

Han tilføjer:

”Og så savnede jeg at arbejde på et hold. Ligesom når man spiller fodbold: Jeg har meget mere lyst til spille de andre, i stedet for selv at gå meget med bolden.”

Kresten Schultz Jørgensen indrømmer i samme moment, at han nok førhen har været en gammeldags chef.

”Jeg har nogle gange været både dominerende og irriterende, men jeg tillader mig at mene, at jeg også har været inspirerende.”

Han fortsætter:

”Jeg arbejder lidt mindre nu og er samtidig gladere for at gå på arbejde, og jeg har tænkt over, hvad det skyldes. Jeg tror det er fordi, jeg altid har været sådan en ’først over isen’-type. Jeg ville bygge op og komme hurtigt i mål. Men jeg har lært mig at tage mig tid og være rolig i stedet for at fare afsted.”

Kresten Schultz Jørgensen fortæller, at han forsøger at give sig god tid, både når han leder, og når han rådgiver kunderne, og han erkender, at det nok er kommet med alderen.

”Jeg har fundet ud af, at det fungerer rigtig godt at tage sig god tid både internt og eksternt, og at vi ikke hele tiden skal opfordre til at træde på speederen i forhold til kommunikation. Det er ikke sikkert, at kommunikation er den rigtige løsning på udfordringerne. Vi giver os tid til at være i tvivl om svarene, og finder løsningerne i samspillet med andre mennesker.”

Uskylden er røget i branchen
Selvom Kresten Schultz Jørgensen angiveligt i højere grad lytter til andre, er han ikke bange for at udlægge teksten i forhold til udfordringerne i kommunikationsbranchen.

”Som jeg ser kommunikationsbranchen, er den altoverskyggende tendens en politisering af branchen. Ikke bare public affairs, men også PR og marketing.”

Det skyldes tre faktorer, mener Kresten Schultz Jørgensen. For det første, at den politiske regulering vokser, især inden for områder som miljø, klima, bæredygtighed, governance. Dernæst er virksomhedernes interessenter blevet meget mere kritiske, eller observante om man vil i forhold til fx MeToo, woke-kultur og andre større paradigmeskift. Sidst, men ikke mindst er der digitaliseringen, som bl.a. medfører, at man skal være på – også i forhold til de to første områder – i realtid. Always on.

”Uskylden er røget,” er måden, som Kresten Schultz Jørgensen siger det på, og han fortsætter:
”Det er ikke nødvendigvis dårligt. Hvis man er et almindeligt demokratisk sindet menneske, så er det fx en god udvikling, at der kommer øgede miljøkrav, samt at folk har nogle synspunkter, man skal forholde sig til. Og det er en samfundsudvikling, der ikke lader sig stoppe.”’

Hvad betyder det for kommunikationsbranchen?

”Nogle rådgivere søger mod specialiserede kompetencer, det kan fx være de digitale kompetencer, interne kommunikationskompetencer, politiske kompetencer.”

”Andre,” siger Kresten Schultz Jørgensen, ”går kommunikationsvejen, og laver flere og flere kampagner eller i hvert fald mere kommunikation. I min optik bidrager de ofte til støjen, og løser problemerne med at måle antallet af pressemeddelelser samt måle antallet af hits og likes på de sociale medier.”

Den tredje type af bureauer koncentrerer sig om strategi og går mod management-branchen.

”Det er den vej, vi går,” siger Kresten Schultz Jørgensen.

Er det den rigtige vej at gå for kommunikationsbureauer?

”Jeg tror faktisk, at der er plads til alle tre typer bureauer,” siger Kresten Schultz Jørgensen og føjer et argument til, hvorfor hans bureau er vokset større end den oprindelige tanke.

”Den niche, jeg gik efter, da jeg stiftede bureauet i 2018, er langt større, end jeg troede, og det har givet mig selvtillid til at udvide vores setup.”

Planen er, at Schultz J & Goll i de kommende år vokser frem mod en størrelse på 25 konsulenter.