Af Jasmin Schier Mortensen, redaktionsassistent hos Bureaubiz
Her ses den famøse stol. Se hvilke virksomheder, der får en tilsendt, i bunden af artiklen. Fra venstre: Gitte Maya Elsing og Annette Piilgaard.

I dag får ti topledelser bogstavligt talt sat stolen for døren. Saatchi & Satchi har sammen med Kvinder i bestyrelser skabt en kampagne, der skal få bestyrelsesformænd og administrerende direktører op af stolene. Formålet er at sætte fokus på den manglende repræsentation af kvinder i danske bestyrelser og endnu lavere andel af kvinder blandt administrerende direktører.

Lige nu bliver ti stole leveret til ti forskellige virksomheder. Og passende er det tre kvinder fra Saatchi & Saatchi, der står bag kampagnen: Sabine Herskind, kreativ direktør, Annette Piilgaard, administrerende direktør, og Pernille Skovgaard, senior account manager.

”Vi håber på, at reaktionen hos modtagerne er positiv, og at de har en stor lyst til at deltage i noget, som de også selv ser som en udfordring,” fortæller Gitte Maya Elsing, bestyrelsesformand hos Kvinder i bestyrelser, til Bureaubiz.

Selv kalder de kampagnen for ‘provokerende’, men mener at det er det, der skal til for at skabe opmærksomhed. 

”Der distribueres en stol, der mangler et ben, til ti af de største virksomheder, der har få eller ingen kvinder i deres bestyrelse og direktion, og som ikke har forbedret deres måltal i forhold til egne årsberetninger. Det illustrerer, at virksomheden, erhvervslivet og samfundet går glip af mindst 25 % af de dygtige kandidater, der kunne øge virksomhedens, erhvervslivets og samfundets konkurrenceevne med mindst en fjerdedel,” oplyser bestyrelsesformanden i en pressemeddelelse.

”Der er noget galt i Danmark, når 56 % af samtlige virksomhedsbestyrelser – 33.000 – udelukkende består af mænd”

Tallene taler
De mener tallene skaber et klart billede: ”Der er noget galt i Danmark, når 56 % af samtlige virksomhedsbestyrelser – 33.000 – udelukkende består af mænd. Hver dag året rundt bliver der i snit besat 100 bestyrelsesposter i Danmark. Men kun 16 ud af de 100 nye bestyrelsesmedlemmer er kvinder,” fortæller Gitte Maya Elsing.

Fra venstre: Gitte Maya Elsing og Annette Piilgaard.

Sammen med Annette Piilgaard tilføjer hun: ”I dag udgør kvinder godt 30 % af det samlede potentiale for ledelses- og bestyrelsesarbejde. Derfor bør de ud fra virksomhedernes indtjeningsmuligheder indgå i det samlede kandidatpotentiale, så virksomhederne uanset køn kan vælge de bedste personer. Det sker ikke i dag, og derfor vil vi gøre opmærksom på, at man ved et andet rekrutteringsmønster vil kunne øge virksomhedernes indtjening og dermed værdi over for ejerne”.

Det fjerde ben
De bestyrelsesformænd og administrerende direktører, der modtager en stol, bliver kontaktet af Kvinder i bestyrelser om muligheden for at få fat på det sidste ben. Det indebærer ifølge pressemeddelelsen et møde, hvor agendaen er en konkret indgang til de kandidater, der muligvis ikke er tilstrækkeligt synlige – og indeholder ideer til en fælles plan for, hvordan virksomhederne kan gøre feltet af kvalificerede kandidater større.

”Ved mødet får bestyrelsesformænd eller administrerende direktører overrakt det fjerde ben som tegn på, at de er åbne over for at udvide feltet af kandidater til fremtidige poster og gøre en ekstra indsats i forhold til måltallene. Herefter kan stolen bruges som et symbol på, at virksomheden vil gøre en indsats for større, kvalificeret diversitet,” siger Gitte Maya Elsing og slutter:

”Vi håber på og regner med, at de gerne vil have det sidste ben”.

DISSE VIRKSOMHEDER FÅR EN STOL

Her er de ti virksomheder, som modtager en stol og en invitation til en konstruktiv dialog med udgangspunkt i det femte af de 17 verdensmål: ”Kvinder skal sikres fuld og effektiv deltagelse og lige muligheder for lederskab på alle niveauer i beslutningsprocesser inden for politik, økonomi og det offentlige liv.”

  1. Ambu – bestyrelsesformand Lars Søren Rasmussen; adm. direktør Juan José Gonzalez Casanova

17 % kvinder i bestyrelsen / 0 % kvinder i øverste ledelse

 

  1. Arla Foods – bestyrelsesformand Jan Toft Nørgaard; adm. direktør Peder Tuborgh

13 % kvinder i bestyrelsen / 29 % kvinder i øverste ledelse

 

  1. Energi Danmark – bestyrelsesformand Jesper Hjulmand; adm. direktør Jørgen Holm Westergaard

0 % kvinder i bestyrelsen / 0 % kvinder i øverste ledelse

 

  1. Jyske Bank – bestyrelsesformand Sven Buhrkall; adm. direktør Anders Christian Dam
    13 % kvinder i bestyrelsen / 0 % kvinder i øverste ledelse

 

  1. Lego – bestyrelsesformand Jørgen Vig Knudstorp; adm. direktør Niels Bjørn Christiansen

17 % kvinder i bestyrelsen / 22 % kvinder i øverste ledelse

 

  1. Leo Pharma – bestyrelsesformand Olivier Bohuon; adm. direktør Catherine Thérése Jeanne Mazzacco

14 % kvinder i bestyrelsen / 33 % kvinder i øverste ledelse

 

  1. Dansk Landbrugs Grovvareselskab A.M.B.A.  – bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen; adm. direktør Kristian Johnsen Hundebøll

0 % kvinder i bestyrelsen / 0 % kvinder i øverste ledelse

 

  1. Tivoli – bestyrelsesformand Tom Knutzen; adm. direktør Lars Liebst Poulsen

25 % kvinder i bestyrelsen / 0 % kvinder i øverste ledelse

 

  1. PFA – bestyrelsesformand Torben Dalby Larsen; adm. direktør Allan Polack
    10 % kvinder i bestyrelsen / 0 % kvinder i øverste ledelse

 

  1. TDC – bestyrelsesformand Bert Åke Stefan Nordberg; adm. direktør Michael William John Parton

17 % kvinder i bestyrelsen / 0 % kvinder i øverste ledelse

 

Kilde: pressemeddelelse fra Kvinder i bestyrelser

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club