LIA 2023: 3 guld, 4 sølv og 5 bronze til Danmark

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Novo Nordisk, Marketsquare, Ian Isak og Honeytrap står bag årets danske høst ved London International Awards i Las Vegas. Og så er der også lige otte statuetter til Nord DDB.

Opdateret – med Chillboards.

Dansk kreativitet leverer fortsat stærkt i international sammenhæng: Ved årets LIA, London International Awards, i Las Vegas gik 3 guld, 4 sølv og 5 bronze til Danmark.

Hovedleverandøren er den dansk udtænkte case, Chillboards for Coors Light, der siden sidste år har høstet så mange awards, at Nord DDB blev det næstmest prisvindende bureau herhjemme i awardsæsonen 2022/23. Det var samtidig bureauets comeback i Top3 efter 10 års fravær.

Chillboards fik 1 guld, 4 sølv og 3 bronze ved LIA 2023. Guldet kom i Billboard-kategorien – med fokus på corporate purpose og social responsibility. Sølv og bronze blev hentet Ambient & activation, Design samt lidt ekstra i Billboard.

Novo Nordisk fik dobbelt guld for jubilæumsfilmen ”Life made possible” i Pharma & Medical, hhv. direction og production design – og dermed også til instruktøren Ian Isak samt produktionsselskabet Honeytrap Film og production designeren Lucie Amosse. 

Markedsføring har samlet guld-kommentarerne her. Se filmen nederst. 

Dobbelt-bronzen gik til Marketsquare, der dermed vinder LIA-bronze for tredje år i træk. De to foregående år for Ikea, og denne gang for sig selv – med portalen Mockupsquare, der ganske leverer et reelt indhold i form af gratis mockups til den kreative branche, men som også er en elegant skjult rekrutteringsindsats

Casen har allerede vundet ved Clio (bronze) og Cresta (bronze) og er shortlistet ved Lovie – ligesom det blev til shortlister ved CCA, Rambukken og The One Show. David Asmussen, partner og kreativ direktør i Marketsquare, siger: 

”Vi er altid glade for at få anerkendelse for vores arbejde. Men med Mockupsquare har det betydet meget mere i forhold til at kunne tiltrække talent fra nær og fjern. Et er at komme på radaren hos potentielle kunder, noget andet er at være på shortlisten hos den næste generation af kreative. Og det er faktisk dét, vi er mest glade for.”

Ulik Kepinski Rode, lead creative, supplerer: 

”Fem ansættelser er faktisk direkte relateret til Mockupsquare, læg dertil utallige inspirerende kaffemøder. Vores trojanske hest virker stadig, og det er lidt morsomt, at de bedste kreative, der sidder i juryerne verden over, har en mail de kan skrive til, når de en dag vil søge videre.”

Komprimeret credit list på casen er: Creatives: Ulik Kepinski Rode og Louis Isaak. Creative directors: Magnus Breum og David Asmussen.