Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Månedens panel: Michael Stein, Pernille Fruensgaard, Morten Saxnæs, Heidi Boye, Miriam Plon Sauer

Denne måneds panel er begejstrede for Girls Are Awesome, som har et tydeligt statement. Læs om deres mission, og om de udfordringer, som dommerpanelet ser for bureauet.

Denne måneds MediaTech-startup er et utraditionelt bureau, der ikke blot selv har et brand med et tydeligt statement, men også har et community på de sociale medier på omkring 150.000 følgere, samt et community af creators rundt om i verden. Et community der er bygget op omkring bureauets vision:

At øge kvinders repræsentation og gøre op med det klassiske billede af en rollemodel.

Navnet på bureauet er Girls Are Awesome.

Reaktionen fra dommerpanelet er begejstring over Girls Are Awesomes koncept. Fra Pernille Fruensgaard, head of industry, Denmark, Facebook, lyder det:

”Kultur og communities er en stærk afgørende faktor i at skabe forandring og GAA kan gøre en reel forskel i et bureau-marked, hvor denne stemme mangler.”

Og Morten Saxnæs, head of brand activation and social hos &Co, siger:

”De burde være ledestjernen for en bureaubranche, der leder efter sit eget purpose i en verden, hvor der ikke har brug for mere reklame, men mere forståelse.”

Michael Stein, head of marketing for Seat, Skoda, Audi og Volkswagen hos Semler Mobility, siger, at ”han er fan”, og Miriam Plon Sauer, executive strategy director (EMEA), AKQA, siger, at diversitet står højt på agendaen for både brands og forbrugere. Derfor er det godt set at skabe et brand omkring den agenda.

Endelig siger Heidi Boye, country manager, Too Good To Go:

”Girls Are Awesome har sat sig solidt på en relevant agenda og har med partnerskabsmodellen fået medvind fra start. Godt set!”

Visionen er at skabe forandring for piger og kvinder
Der er dog også et forbehold fra stort set hele panelet, men inden vi kommer til det, skal branddirektør hos Girls Are Awesome, Søs Bondo, have lov til at forklare lidt mere om ideen bag Girls Are Awesome:

”Vores vision er at skabe forandring for piger og kvinder. Vi har eksisteret siden 2016. Vi brugte de første år på at teste formater og services af for at finde ud af, hvor vi kan skabe forandring. Udgangspunktet var i begyndelsen at øge den kvindelige repræsentation i medierne, men nu er vi fundet vores form og det rækker udover mediebilledet, vi vil hjælpe piger og kvinder frem inden for stort set alle områder.”

Søs Bondo

Søs Bondo er en af otte partnere i bureauet, der i alt har ni medarbejdere. Men antallet af fast medarbejdere er ikke så vigtigt for Girls Are Awesome, når man er bygget på værdier, som et community bakker op.

”Det betyder, at vi er helt tæt på målgruppen og kan følge tendenser, adfærd og behov. Vi har et hold af freelancere spredt ud over verden: Los Angeles, New York, Berlin, Innsbruck, London, Johannesburg og København med flere, og så har vi 150.000 følgere som kan teste formater af. Vores community består af en masse rollemodeller indenfor forskellige sektorer, samt vores freelancere såsom fotografer, event afviklere og content creators der er stærke på både strategi og indhold. Derfor kan vi være agile, når vi har en kunde i USA, fordi vi både har et community og freelancere derovre,” siger Søs Bondo.

Aktive partnerskaber
Bureaudelen fik først sin reelle form i løbet af 2019, og her er fokus på ikke blot at få kunder, men at indgå et aktivt partnerskab med kunderne. Girls Are Awesome som bureau tilbyder ydelser som talent sourcing, koncept og strategi til kampagneproduktion, events og oplevelser.

”Der har været en stor efterspørgsel fra især yngre forbrugere om at brands tager deres samfundsansvar seriøst. Kønsbalance, ligestilling og repræsentation har været højt på dagsordenen. Det er derfor naturligt for Girls Are Awesome at tilbyde vores services og viden til brands og organisationer, der gerne vil være med til at gøre en forskel,” siger Søs Bondo. 

Det har f.eks. betydet et globalt partnerskab med adidas Originals, der bl.a. har resulteret i en globaldistribueret tøj- og skokollektion med Girls Are Awesome-logo på den fælles kollektion.

“Kollektionen er understøttet med kampagnetiltag både digitalt og i form af events, og partnerskabet giver os mulighed for at sprede vores budskab yderligere, understøtte vores daglige arbejde og er med til, at vi kan skabe et større aftryk i fremtiden. Samtidig har det givet os mulighed for at sætte yderligere spotlight på 20 af vores rollemodeller fra Danmark, Tyskland og USA, som er stærke inden for kunst, foto, illustration, sport eller musik,” siger Søs Bondo, som fortæller, at man hos Girls Are Awesome bruger rollemodeller i alt, hvad man laver.

Næste globale kollektion med adidas Originals lanceres i øvrigt den 18. februar.

Et andet eksempel på et partnerskab er med det globale HR rådgivningsfirma Mercer, som bl.a. udgiver rapporten When Women Thrive, og hvor Girls Are Awesome skal omsætte Mercers data og løsninger til konkrete handlinger og kommunikation for virksomheder.

Der er brug for mere diversitet i samfundet
Det handler om at løfte rollemodeller, samtidig med at sikre, at følgere, communities og forbrugere har personer, de kan spejle sig i, fortæller Søs Bondo og tilføjer:

”Der er brug for mere diversitet, inklusion og ligestilling i samfundet. Ved at løfte og portrættere et bredere udvalg af rollemodeller, skaber vi en større repræsentation. Det er i sidste ende ikke kun os, der står med ønsket om bredere repræsentation. Vi ved fra talrige undersøgelser, at særligt den unge generation stiller krav til såvel brands som arbejdsgivere om mere diversitet og inklusion. Vi ser os selv som en companion brand, men vi anerkender, at vi ikke kan ændre verden alene og derfor hjælper vi andre brands med at blive det samme,” siger Søs Bondo.

Usikker forretningsmodel
Og så tilbage til forbeholdene fra panelet, for selvom de med Morten Saxnæs’ ord ”fortjener alt mulig held og lykke,” så påpeger flere, at selve forretningsmodellen er lidt usikker.

Fra Heidi Boye lyder det:

”Forretningsmodellen er udfordret af konceptet, som ikke bygger på kontinuerlige indtægtsstrømme. Det skaber økonomisk usikkerhed, så længe der ikke er opbygget længerevarende partnerskaber eller virksomhedsaftaler, der skaber en stærk økonomisk baseline.”

Men hun tilføjer så også:

” Noget der til gengæld er helt klar er, at Girls Are Awesome kan noget særligt. Og jeg vil glæde mig til at se, hvad fremtiden bringer for dem. You go girl!”

Se panelets ratings og kommentarer her

Michael Stein, head of marketing for Seat, Skoda, Audi og Volkswagen hos Semler Mobility:

Kommentar: Ved at forstå forbrugere er det meget nemmere at gøre sig gældende med produkter, holdninger, services eller andet. Det er klassisk god strategi overfor en ellers kritisk forbrugergruppe. Super sejt setup med 150.000 kvalitetsdommere med den rette finger på pulsen til at hjælpe partnere med at få øjne og opmærksomhed hos måske en af de sværeste målgrupper at kommunikere med. Jeg er fan – og helt ked af jeg ikke altid selv føler, jeg selv bliver talt til som man kunne ønske.

Heidi Boye, country manager, Too Good To Go

Kommentar: Girls Are Awesome er et stærkt missionsdrevet koncept med en ambition, der i den grad fanger tidsånden i vores samfund. De har uden tvivl fat i noget, når det kommer til missionen, og det at lave partnerskaber med andre stærke brand. Partnerskaber er vejen frem! De fleste nyopstartede livsstilsbrands i dag er missionsdrevet, men kan have svært ved at få fortalt sin historie bredt. Girls Are Awesome har sat sig solidt på en relevant agenda og har med partnerskabsmodellen fået medvind fra start. Godt set!
Forretningsmodel er udfordret af konceptet, som ikke bygger på kontinuerlige indtægtsstrømme. Det skaber økonomisk usikkerhed, så længe der ikke er opbygget længerevarende partnerskaber eller virksomhedsaftaler, der skaber en stærk økonomisk baseline. Og jeg er stadig lidt i tvivl. Er det livsstilsbrandet med forskellige fysiske produkter og partnerskaber, der skaber indtægterne? Eller skal indtægterne komme fra rådgivning? Eller contentproduktion? Eller fonde der støtter ligestillingsprojekter? Det står mig lidt uklart. 
Noget der til gengæld er helt klar er, at Girls Are Awesome kan noget særligt. Og jeg vil glæde mig til at se, hvad fremtiden bringer for dem. You go girl!

Miriam Plon Sauer, executive strategy director (EMEA), AKQA

Kommentar: Diversitet står højt på agendaen for både brands og forbrugere. Derfor er det godt set at skabe et brand omkring den agenda. Men kombinationen af DTC-brand og konsulentforretning er ikke tydelig, og det virker ikke som om, der er en naturlig synergi mellem de to forretningsområder. Derudover kan det blive udfordrende at skabe en skalérbar forretning på basis af et netværk, der i højt omfang støtter op om Girls Are Awesome for sagens skyld. Så snart der kommer penge ind i billedet, kan det blive svært at få samme opbakning fra ildsjæle.

Morten Saxnæs, Head of Brand Activation and Social, & Co.

Kommentar: Girls Are Awesome er et fantastisk projekt, og jeg elsker alt ved det. Deres vision, deres drive, og de projekter de er inde over.
De burde være ledestjernen for en bureaubranche, der leder efter sit eget purpose i en verden, hvor der ikke har brug for mere reklame, men mere forståelse.
Desværre har visionære community agencies, traditionelt set haft det svært i Danmark og udlandet, da de, når alt kommer til alt, skal kommercialisere det community og de værdier, de er sat i verden for at kultivere og støtte. Den udfordring tror jeg også at Girls Are Awesome vil møde.
Men hvis jeg skulle miste en kunde, ville jeg håbe, at det blev til Girls Are Awesome, for de fortjener al mulig held og lykke.

Pernille Fruensgaard, Head of Industry, Denmark, Facebook

Kommentar: Meget fint pitch og jeg er vild med det ambitiøse og voksende set up. Kultur og communities er en stærk afgørende faktor i at skabe forandring og GAA kan gøre en reel forskel i et bureau-marked, hvor denne stemme mangler. Business casen ville være stærkere, hvis der bliver strammet op på koncept og målsætninger. Hvor GAA excellerer på ambition, coolness og innovation, så bliver forretningsmodellen og kernekonceptet væk i de mange ideer og det gør GAA sværere at ”købe”. Så stram op – og så skyd efter månen.

Bureaubiz’ artikelserie om startups er kommet i stand i samarbejde med mediatech-startup-hubben Wharf.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club