Af Julie Kolbeck julie@kforum.dk

Var det noget med en Frakta-pose-trusse, en fastfood 'drive-thru truck' eller en unik Nutella-krukke designet af en algoritme? Bureaubiz har samlet en håndfuld af branchens mest kreative kampagner fra den forgangne måned.

Reklame- og kampagnebranchen anno 2017 har allerede, godt og vel halvvejs inde i det nye år, skænket os flere gaver. Bureaubiz har samlet en håndfuld af de mest kreative, opsigtsvækkende og nytænkende af slagsen fra den forgangne maj-måned.

Hvilken én er din favorit?

‘Butter Safe Than Sorry’
Bureauet Dollar Shave Club In-House står bag listens første og eneste out-door reklame, som nok får de fleste til at skære grimasser. Reklameplakaterne – der reklamerer for Dollar Shave Clubs barberingscreme eller ‘butter’ – benytter sig af frugter og grøntsager til at illustrere mandlige genitalier; herunder en banan, der flankerer mellem to kiwier, en gulerod, som stiger op mellem to rødbeder samt en aubergine, der står mellem to kartofler.

Hvad der gør reklamen helt særlig, er til gengæld den simple tilføjelse, at ’tilbehøret’ har lidt et grufuldt snitsår, som når en kartoffelskræller gør sit første indhug i frugtens eller grøntsagens skræl.

Hensigten er selvfølgelig at illustrere hvor galt det kan gå, hvis man ikke benytter sig af barberingscreme. Hermed produktets tag-line: ‘Butter safe than sorry.’

Fordi drive-thru ikke er let nok
Nu gik du måske og troede, at drive-through var den hurtigste og nemmeste form for madbestilling. Men det er ikke længere tilfældet, takket være McDonald’s i Brasilien og bureauet DPZ&T, som for nyligt præsenterede deres mobile drive-thru truckder som bjerget til Mohammed, kører hen til kunden.


Coca-Cola festivalarmbånd
Coca-Cola er blandt verdens bedste, når det gælder emballage-stunts. Denne gang har sodavandsgiganten lanceret en flaskeetikette, som kan tages af og fungere som et armbånd, der giver adgang til musikfestivaller.

Dog er det langt fra alle armbånd – som er designet af bureauet McCann Bukarest og kommer i otte forskellige design – der er adgangsgivende. Man skal derimod sørge for at scanne sit etikette-armbånd med en speciel app, for at se om man er i besiddelse af et vinderarmbånd.

Ifølge McCann selv er kampagnen et hit. Den er nået ud til 75 procent af de rumænske teenagere og har generet en salgsstigning på 11 procent.

Sveriges allemandsret
Visit Sweden og det kreative bureau Forsman & Bodenfors udnytter Sveriges ‘allemansrät’ til fulde og oplister hele landet på Airbnb, som et sted folk fra nær og fjern frit kan besøge. Stedet er ledigt alle 365 dage, har real air-condition og så kan man checke-in når som helst og hvor som helst. Det er sgu da smart.


Ferrero ‘hyrer’ algoritme
Ferrero har sammen med reklamebureauet Ogilvy & Mather Italia lanceret det omfattende designprojekt ’Nutella Unica’, hvor man ved hjælp af en algoritme, som trækker på en kæmpe mønster- og farvedatabase, har skabt syv millioner unikke Nutella-etiketter, som pryder det berømte chokolade-glas i hele Italien.

Ogilvy & Mather beskriver hvert eneste Nutella Unica-glas som ‘et lille kunstværk’, der tilmed er udstyret med en unik kode, så samlere kan bevise emballagens ægthed. Budskabet er, at Nutella er lige så specielt, udtryksfuldt og unikt som hver eneste af brandets forbrugere.

1 pose, 1.000 muligheder
Den for tiden stærkt omtalte Frakta-bærepose er fortsat i vælten efter den spøjse Balenciaga-plagieringssag tilbage i april. Den blå taske har nemlig vist sig at være særdeles bæredygtig.

IKEA er derfor begyndt at uddele instruktioner til, hvordan forbrugerne kan give den ikoniske IKEA-pose nyt liv ved at anvende den på nye måder samt re-designe dens form og funktion. På den måde kan Frakta-posen også fungere som en hagesmæk, et forklæde, en regnjakke eller måske et picnic-underlag.

Bureauet Memac Ogilvy & Mather, som står bag ideen, fortæller, at de også har trykt ‘klippelinjer’ på indersiden af Frakta-posen, som guider forbrugerne i at forvandle den simple, endimensionelle IKEA-pose til et multi-produkt med endeløse muligheder.

Var din månedsfavorit på listen?

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club