Af Julie Kolbeck julie@kforum.dk

Kør et USB-stik ind i Kim Jong-Uns mund, få dig en nærdødsoplevelse eller red et barn fra at blive kvalt i pølser. Bureaubiz har samlet en håndfuld af branchens mest kreative og interaktive kampagner fra den forgangne måned.

Reklame- og kampagnebranchen anno 2017 har allerede, godt og vel halvvejs inde i det nye år, skænket os flere gaver. Bureaubiz har samlet en håndfuld af de mest kreative, opsigtsvækkende og nytænkende af slagsen fra den seneste månedstid.

Hvilken én er din favorit?

Hellig røgfane eller os fra en cigaret?
I et forsøg på at fastholde de mange HBO-seere imens hitserien Game of Thrones tager sig en dragelur, lancerer den populære streamingtjeneste nu serien ”The Young Pope” med Jude Law i hovedrollen.

Serien debuterer også på Fox Channels i Brasilien, hvorfor TV-netværket hyrede bureauet Z+ Brazil til at skrabe lidt ekstraordinær opmærksomhed omkring serien.

Resultatet blev en tilsyneladende almindelig outdoorreklame ved et busstoppested, men som var placeret i nærheden af en skorsten, som udsendte hvid røg.

Hvid røg fra Det Sixtinske Kapel i Vatikanet, viser at katolikkerne har valgt en ny pave, men i denne reklame ser det ud til, at røgen kommer fra Pave Pius XIIIs cigaret.

Flash drives for Freedom
Gik du også og troede, at USB-stikket snarligt kunne se frem til at nyde sit otium i selskab med disketten, Betamax og kassettebåndet?

Ny kampagne understreger, at USB-stikket ikke er overflødiggjort af skyen, Dropbox og Google Drive, men tværtimod er vigtige informationsbærere – især når det kommer til verdens mest kontrollerede befolkning i Nord Korea, hvor der ikke findes internet eller uafhængige medier.

For nordkoreanerne er dette lille stykke plastik, når det fyldes med film, bøger og andet indhold fra internettet, et vindue til verden udenfor. Derfor har nordkoreanere, som er flygtet fra deres hjemlands diktatur, grundlagt en gruppe, der er opsatte på at videregive information, sandhed og viden til deres familier, venner og naboer i Nordkorea.

Dette har fået en række menneskerettighedsorganisationer, herunder især det New York-baserede Human Rights Foundation og non-profit bureauet Forum280 fra Silicon Valley, til starte en indsamling af USB-stik, som de donerer til disse ex-Nordkoreanere.

Konceptet bag denne aktivistiske kampagne er lige til:

  1. Indsend dit brugte USB-stik.
  2. Eventuelt gammelt indhold slettes og USB-stikket fyldes op med film og e-bøger fra hele verden.
  3. USB-stikket smugles ind i Nordkorea.
  4. Nordkoreanerne oplyses, gennemskuer Kim Jong-Uns propaganda og tager afstand.

Gruppen smugler over 10.000 USB-stik årligt, men kunne smugle langt flere, hvis de ikke var økonomisk begrænset af store indkøb af USB-stiks.

Gruppen smugler over 10.000 USB-stik årligt, men kunne smugle langt flere, hvis de ikke var økonomisk begrænset af store indkøb af USB-stiks.

Ad-jacking når det er bedst.
Efter Uniteds ’passager-rebooking’, som flyselskabet selv kaldte deres voldelige tvangsfjernelse af en uforskyldt passager, havnede flyselskabet i en regulær shitstorm. Det konkurrerende flyselskab Southwest var ikke længe om at udnytte skandalen.

Se dig for!
4.500 parisiske fodgængere køres ned hvert år. Bureauet Serviceplan står bag kampagnen ‘The Vitual Crash Billboard’, som skal øge trafiksikkerheden.

Kampagnen anvender et virtuelt, interaktivt billboard, der registrerer når en fodgænger går over for rødt og straks afgiver en hvinende lyd af en bil, der bremser hårdt op. Herefter tager billboardet et billede af den forskrækkede fumlegænger, som smides op på billboardet med teksten: “Respekter trafiklysene når du krydser vejen”.

Dovent design i særklasse
Denne reklame viser, at det altså ikke nødvendigvis er et stort millionbudget og tusindvis af mandetimer, som skaber en god reklame.

Da Tom Hughes, ejer af pubben Friars, bad Dave Blackhurst, designer og copy editor, trykke en reklameplakat, som skulle informere om barens musikaftener, sprang Blackhurst tværtimod over hvor gærdet var lavest og lavede et dovent, men genialt design – nemlig et screen dump af den sms-samtale, som de to mænd havde haft omkring reklamens indhold.

Reklamen gik viralt og kom straks på forsiden af Reddit.

Reklamen gik viralt og kom straks på forsiden af Reddit.

Den norske failvideo, som gik viralt
Det ligner en helt almindelig failvideo – et sammenklip af alskens dummerikker og daredevils, der kommer galt af sted og som den skadefro så kan more sig over. Men pludselig bliver morsomheden dødsensalvorlig.

Klik på billedet.

Videoen, som er lavet af Røde Kors og reklamenbureauet Try, bliver interaktiv og man skal som beskuer tage stilling til en krisesituation. Videoen slutter af med at konkludere om ens førstehjælpesevner er gode nok til at redde et barn.

IKEA strikes bag!
Da det spanske modehus Balenciaga lancerede en ny 14.500 kroner dyr lædertaske, som mindede umiskendeligt meget om IKEAs blå indkøbspose til 5 kroner, kom reaktionen promte fra den svenske møbelgigant.

IKEAs kreative afdeling og deres samarbejdspartner Acne kunne ikke dy sig for at kommentere på det komiske sammenfald og indrykkede derfor straks en humoristisk annonce, der guider læseren i at identificere den originale IKEA-plastictaske.

 

Var din månedsfavorit på listen?

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club