Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Marlene H. Sylvester-Hvid, CEO for Danske Konferencecentre, overrækker blomster til Michael Lauritsen, CEO for Marienlyst Strandhotel.

Læs også, hvem der er årets højdespringere i imageanalysen, og hvem der har de mest tilfredse kunder.

Til trods for at den fysiske mødeaktivitet er faldet markant det seneste års tid, har 727 mødeplanlæggere alligevel valgt at deltage i årets MyImage Venue, og årets stærkeste venue brand er blevet et genvalg af Marienlyst Strandhotel til trods for, at de er faldet lidt tilbage på de kvalitative parametre. Til gengæld har de i år også de mest tilfredse kunder.

Analysen laves af MyResearch i samarbejde med Danske Konferencecentre og er et værktøj, som venues kan anvende i udviklingen af deres produkt og markedsføring. Den samlede bedømmelse består af BrandStrength, der bygger på kendskab og lysten til at booke og BrandPosition, der bygger på hvordan venuet bedømmes på 9 kvalitative parametre.

De kvalitative parametre omhandler f.eks. beliggenhed, faciliteter, service og forplejning. MBK, der ligger i Pilestræde i København, har taget 1. pladsen på fem af disse, nemlig ‘konkurrencedygtige priser’, ‘rigtig gode lokaler’, ‘løsningsorienterede’, ‘fleksible & servicemindede’ samt ‘dygtige sparringspartnere omkring planlægning’.

Årets højdespringere
Årets BrandPower højdespringere finder vi i den tungere del af feltet:

  • Aalborg Kongres & Kultur Center er gået 28 pladser frem til nr. 35
  • Best Western Plus Hotel Fredericia er gået 24 pladser frem til nr. 42
  • Comwell H. C. Andersen Odense (tidl. ODEON) er gået 22 pladser frem til nr. 32
  • DAC I BLOX er gået 21 pladser frem til nr. 49

Lidt længere oppe i feltet er MBK hoppet fra nr. 31 til nr. 12, og helt fremme i feltet udmærker Hotel Koldingfjord sig ved at gå fra nr. 17 til nr. 4 og ikke mindst Tivoli Hotel & Congress Center, der er gået fra nr. 15 til at være førsteudfordrer til Marienlyst Strandhotel. Hotel Vejlefjord har taget yderligere en placering og ligger nu nr. 3.

Hvad angår tilfredse kunder, følger Skanderborg Park og Storebælt Sinatur Hotel & Konference lige efter Marienlyst Strandhotel, der sidste år var placeret som nummer 4.

”Jeg er meget glad for, at det er lykkedes os at udvikle dette stærke analyseværktøj sammen med MyResearch, som er eksperter indenfor området. Vi giver de stærkeste venue-brands i Danmark en detaljeret indsigt ned på kundeniveau til at styre og optimere deres brand og drift, også i forhold til deres nærmeste konkurrenter,” siger Marlene H. Sylvester-Hvid, Direktør, Danske Konferencecentre.

Covid-19 ses tydeligt i dette års resultater
Andelen af mødeplanlæggere, der ikke har booket et venue, er steget fra 4% til 12%, og antallet af kunder på de venues, MyImage måler på, er faldet med hele 45%.

Valgkriterierne har også ændret sig, selvom det vigtigste fortsat er, at ‘teknikken fungerer upåklageligt’. Næstvigtigst er ‘håndtering af Covid-19 retningslinjer’, som 82% angiver er af meget stor eller stor betydning. ‘Procedurer for gæsternes sikkerhed’ er også gået frem i betydning, mens ‘faciliteter, der kan rumme mange mennesker’ har tabt i betydning.

Når det gælder informationskilder, er det fortsat på venues egne hjemmesider, hos bookingportalerne, på Google og hos kollegaerne, man primært holder sig orienteret.

Analysen fortæller også om, hvilke mødeformer mødeplanlæggerne forventer at booke i 2021. Forventningen går på en fordeling, der hedder 37% fysiske møder, 51% digitale møder og 12% hybridmøder.

Når MyImage kigger ind i krystalkuglen og spørger ind til, hvornår antallet af bookinger er tilbage til niveauet fra før Covid-19, svarer de fleste (39%), at de forventer, at det først bliver i 1. halvår 2022, mens 5% angiver, at vi aldrig kommer tilbage til samme niveau.

MyImage Venue 2021 vindere

 

Om MyImage Venue 2021
MyImage Venue er et analyseværktøj, der bruges af møde- og konferencecentre til at styre og optimere brand (i markedet) og leverancen (blandt kunderne) med.

MyResearch udgiver Imagerapporten, der viser svarene fra  727 mødeplanlæggere, og Kunderapporten med svar fra dem, som har booket det pågældende venue inden for det seneste år. 

I Imagerapporten får man viden om valgkriterier, formålet med at booke lokaler ude af huset, og hvor de søger informationer om venues, men først og fremmest får du indsigt i kendskab til præference for og opfattelse af de 73 venues mht. pris, lokaler, tekniske faciliteter, mad, beliggenhed, om de er løsningsorienterede, fleksible & servicemindede, dygtige sparringspartnere samt, om de er gode til unikke oplevelser ift. teambuilding, kunst og kultur.

I Kunderapporten får man viden om ens kunder mht. hvilke valgkriterier, de lægger vægt på og formålet med deres bookinger, og samtidig får man viden om, hvem ens konkurrenter er, sine kunders tilfredshed med, præference for og opfattelse af sit venue set i forhold til sine primære konkurrenter.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club