Advokat: Små fejl i markedsføring kan koste dyrt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Advokat Søren Wolder advarede på Creative Clubs webinar mod de mange faldgruber i markedsføringsretten – fra ugyldige samtykker og grønne anprisninger til bureauers medansvar og bøder i millionklassen.

Selv små fodfejl i markedsføringen kan få store konsekvenser. Det understregede advokat Søren Wolder fra Dahl Advokater på Creative Clubs webinar: Nyt fra Markedsføringsretten, der blev afholdt i denne uge. Han gennemgik aktuelle eksempler på faldgruber, som bureauer og virksomheder bør kende.

Bøder tager udgangspunkt i omsætningen

Den nuværende bødemodel i markedsføringsloven blev indført i 2022 og tager udgangspunkt i virksomhedens (globale) omsætning og i forhold til om der eventuelt er skærpende eller formidlende omstændigheder.

Det normale bødeniveau for virksomheder med en omsætning på mindre end kr. 5 mio. ligger mellem 40.0000 og 80.000 fortalte Søren Wolder. Bøden kan være højere ved skærpende omstændigheder så som, at virksomheden har ignoreret advarsler eller overtrædelsen har stået på længe eller virksomheden tidligere har overtrådt reglerne. Som eksempel på en virksomhed, der netop har fået en bøde på 3,5 mio. kr., nævnte Søren Wolder Verdo Trading, som fremhævede miljøfordele, der kunne give et vildledende indtryk. Læs mere om det her.

Bureauer har også et ansvar – også ved uagtsomhed

Reklamebureauer kan også blive straffet, hvis de medvirker til ulovlig markedsføring. Det kræver ikke mere end simpel uagtsomhed, nævnte Søren Wolder.

”Den primære hjemmel til at sanktionere bureauer ligger i straffeloven, som siger, at hvis man medvirker til at realisere en strafovertrædelse, kan man straffes for medvirken. Det betyder, at man som bureau i en vis udstrækning skal gøre kunden opmærksom på de gældende regler.”

Spam og konkurrencer: Samtykke skal være tydeligt og aktivt

Spamreguleringen er stadig højaktuel og bøderne er steget markant, fortalte Søren Wolder og nævnte Interflora som eksempel. Han nævnte også, at den højeste bøde hidtil ligger på 964.600 kr. for spam. Læs mere om det her.

Spamreglerne gælder både for e-mails, sms’er, push-beskeder og notifikationer på sociale medier, men ikke for bannerannoncer og fysiske breve. Samtykke skal være frivilligt, tydeligt og aktivt. Det må ikke gemmes i handelsbetingelser eller været et på forhånd afkrydset felt.

”Hvis man bruger en konkurrence til leadgenerering, skal man klart oplyse, at formålet er at indhente samtykke, ellers er samtykket ugyldigt,” sagde Søren Wolder.

Man må heller ikke tagge andre brugere i en konkurrence på de sociale medier, fordi det udløser en notifikation.  

Greenwashing: Brug konkrete udsagn og dokumentér dem

Søren Wolder kom også ind på greenwashing, som han ser rigtig mange overtrædelser på.

”Miljøanprisninger skal kunne dokumenteres, og generelle udsagn kræver livscyklusanalyse og en uafhængig ekspertvurdering, og det kan de færreste levere. Desuden skal man huske, at det er helhedsindtrykket, der gælder, så billeder, tegninger og farver kan også være vildledende,” lød det fra Søren Wolder.

Retoucherede billeder må gerne bruges

Til gengæld er der ingen regler for retouchering af billeder, så længe de ikke er vildledende, men man må naturligvis ikke bruge billeder af personer, brands eller begivenheder uden tilladelse.

Politisk reklame: Nye krav om gennemsigtighed

For nylig trådte en ny EU-forordning om politisk reklame i kraft.

”Formålet med forordningen er at modvirke skjult påvirkning. Og bureauer og andre samarbejdspartnere kan også blive underlagt krav om identifikation mv. Især ved lobbyisme og forsøg på at påvirke lovgivningen skal bureauer fremover være opmærksomme på reglerne. Sanktioner kan blive helt op til 6 pct. af omsætningen,” sagde Søren Wolder, som også nævnte, at Google og Meta på den baggrund har sagt nej til at bringe politiske reklamer.

Læs mere om politisk reklame her og her

Creative Club holder jævnligt webinarer inden for forskellig lovgivning. Næste gang er webinaret en orientering om forskellige emner, love og afgørelser inden for det ansættelsesretlige område.