124 reklamefilm fra 44 bureauer blev på to uger kogt ned til fem finalister, og nu har TV 2 Zulus brugere altså kåret Årets Reklamefilm 2016.
Vinderen blev Volkswagens ’Pakkeboksen’ med Mediacom Beyond Advertising og Entrance ved det kreative ror.
Robert/Boisen & Like-minded havde med reklamefilm for henholdsvis Tryg og Børnefonden ellers to lodder i finalepuljen, men Volkswagen-filmen overhalede altså både disse og Sunrises kampagne for Hjerteforeningen samt Advice og The Woerks ditto for Os der elsker film.
Afsløringen faldt i forbindelse med Zulu Awards søndag den 5. februar, hvor ’Pakkeboksen’ foruden en særlig visning i reklameblokken kl. 21 blev belønnet med en statuette. Hertil kommer en kampagne på TV 2’s platforme til en værdi af 750.000 kr.
Ingen reklamekroner på tv
Volkswagen har hidtil ikke brugt en eneste tv-reklamekrone på ’Pakkeboksen’ og er ikke mindst af den grund overraskede over hæderen.
”Vi deltog egentlig mest for at se, hvor populær løsningen her er. Vi kan jo se resultater af digitale analyser og reaktioner på Facebook, men det er også rart at få en vurdering af et kritisk publikum, Og det har jo så heldigvis også været attraktivt for Zulus brugere at se filmen,” siger marketingchef Michael Stein.
Han glæder sig ligeledes over, at Volkswagens tiltag med at sælge biler online tilsyneladende er blevet godt modtaget af danskerne.
MBA positionerer sig
Hos Mediacom Beyond Advertising render de rundt med armene over hovederne, fortæller adm. direktør Jesper Lysholdt:
“Vi er sindssygt glade og stolte over at kunne blande os i den liga. Hos MBA kæmper vi med at positionere os som alternativ til de større bureauer, og det er så vigtigt for os at få slået vores navn fast. Havde nogen sagt for et år siden, at vi ville vinde en bred publikumspris, havde jeg nok ikke troet dem, men vi har haft god tur i den det sidste års tid.”
Selv om der er et sammenfald mellem den målgruppe, som reklamens lille Volkswagen henvender sig til, og TV 2 Zulus seere, fortæller Jesper Lysholdt, at man med ’Pakkeboksen’ har lagt mere vægt på humor og gejst end på specifikt at ramme den yngre målgruppe.
Fokus på kreativitet
Ifølge TV 2’s chef for kommercielle partnerskaber, Jacob Fischer, er den overordnede hensigt med Adwars at italesætte, synliggøre og dokumentere den effekt, et øget fokus på kreativitet har på en kundes kommunikation.
”Derfor er vi også særligt glade for den store opbakning fra bureauer, annoncører og seere, som endnu engang skabte et stort og interessant felt af gode, kreative film, en spændende og engageret afstemning – og ikke mindst slutteligt med et stærkt shortliste-felt på fem flotte film. Og så siger vi tillykke til Volkswagen og ’Pakkeboksen’,” lyder det fra Jacob Fischer.
https://www.youtube.com/watch?v=kVSfENY36es