Mensch’ nye makkerpar: Sammen om at være modsat

Peter Engholm
25@mail.dk

Another er købt af Mensch. Mød de to stiftere, Thorkild Bjerre og Frederik Preisler der diskuterer kreativitet-kontra-kvalitet, og hvorfor det giver mere mening at være sammen end hver for sig, når man er et anti-bureau.

Mødelokalet hos Mensch i Bredgade i København pryder bureauets site. Professor ved Kunstakademiets Arkitektskole, Carsten Thau, har engang sagt: ”Det er måske det smukkeste lokale i Frederiksstaden”.

Men kan potentielle kunder, der træder ind, muligvis ængstes og tænke ”Rækker mit budget så langt?”

Denne tanke kommer Mensch-partner Frederik J. Preisler i forkøbet, da han sætter sig til rette ved mødebordet. Anledningen er en uddybende samtale i forlængelse af Mensch’ køb af Another, som Bureaubiz omtalte

”Vi er i en lidt særlig branche, hvor pris og kvalitet ikke umiddelbart hænger sammen. Det koster det samme i timen at få udarbejdet virkelig god kommunikation som mere middelmådig” siger Frederik Preisler.

Stifteren af Another, Thorkild Bjerre, der nu er creative director hos Mensch, er enig: 

”Alle snakker om kreativitet, men måske vi burde snakke lidt mere om kvalitet”.

En prisuddeling er et sted, hvor kreativitetsniveauet trods alt vurderes …

”Netop. Kreativiteten. Men hvad med kvaliteten? Er det også en god ide i et strategisk perspektiv? Er det godt visualiseret, godt skrevet, godt filmet, og er kreativiteten rigtig for brandet? Alt for meget arbejde bliver vurderet på den kreative ide alene. Men for os at se, er håndværket mindst lige så vigtigt for kommunikationens kvalitet,” siger Thorkild Bjerre.

Samme ambivalens skinner igennem hos Frederik Preisler:

”Vi har det sådan med priser, at de år, hvor vi vinder det hele, er de vigtige, og de år, hvor vi vinder det halve, er de ret ligegyldige. De bedste prisvindere bryder igennem og sætter samtaler i gang, men dels er priser i sagens natur bagudskuende, dels er der de senere år gået en slags ‘formel’ i, hvordan man vinder dem.” 

Et anti-bureau med et par buzzwords

Det kunne lyde som om, at de to bureaustiftere har samstemt deres forklaringer. Måske af den grund understreger Frederik Preisler, at de ikke har brugt tid på at udarbejde en fælles programerklæring. Det har været overflødigt:

”De 10 år, Another eksisterede, viste, at vi kører på samme klinge og i samme spor – nemlig en tilgang om, at det må kunne gøres på en anden måde. Another var det, Mensch også er – et anti-bureau,” siger Frederik Preisler.

Hvad laver et anti-bureau?

”Det modsatte af de fleste bureauer. Det udforsker energien i dét, vi ikke har set komme. Ofte det, man ikke må. Som da Another introducerede Simple Feast. Ideen var ikke blot en måltidskasse, men at udfordre danskernes kærlighed til kød med plantebaseret kost. Og så fik man Casper Christensen i front. Det var kontroversielt, for da var han berømt som kødelsker med sit eget bestik på Mash,” siger Frederik Preisler. 

Thorkild Bjerre supplerer:

”Det, Mensch har gjort for Færøerne, er også anti. At lukke et land for alle andre turister end frivillige til en arbejdsweekend er i hvert fald ikke ‘kom og se og tag sjælen med’. Det er kampagner, der går verden rundt uden en krone i mediabudget.”

Han fortsætter: 

”Da vi fik til opgave at markedsføre Spar som din lokale købmand, var der kun én ting, vi ikke måtte; Ændre navnet. Så det gjorde vi. Og det fungerede for brandet.”

Er Færøerne, Spar og Simple Feast ikke bare kreativitet?

”Vi definerer det selv som strategisk kreativitet. Og ja, i stedet for ét buzzword er det to,” svarer Frederik Preisler og uddyber:

”En strategi er en plan for at nå et mål. Kreativitet er at kombinere kendte størrelser, så der opstår ny betydning. Strategisk kreativitet er målrettet kreativitet med det formål at forandre. Forandre en opfattelse, en adfærd, et marked eller en position.”

Og huske at spørge sig selv, om der er en anden vej?

”Nok rettere at spørge, hvad vil være nyt i det her – i forhold til brandet, vi arbejder for. Og det behøver ikke per automatik at være sindssygt nyt, men det skal være sindssygt godt, Vi er nørder, og selv om vi kan et håndværk, så kan vi altid blive bedre. Derfor nørder vi videre. Det er grundforsikring, vi bedriver.” siger Thorkild Bjerre.”

”Vi kan skimte en revolution”

Frederik Preisler siger:

”Hverken Thorkild eller jeg kan konkurrere med ChatbotGPT og anden AI om at lave bannerannoncer eller clickbait. Gammeldags reklame bliver lige om lidt lavet af en computer. Men vi kan arbejde med andre aspekter i kommunikation, herunder et samfundsmæssigt perspektiv. Hvor er vi på vej hen, hvad angår geopolitik og identitet? Hvilke krav stiller samfundet til den, der vil drive forretning i samtiden? Det kapitalistiske system knager, og måske kan vi skimte en revolution.”

Du siger det med glæde i dine øjne …

”Det er indlysende, at det nuværende system ikke er bæredygtigt. Og det ser ikke ud til, at vi kan klare det med små justeringer. Vi er nødt til at lave det hele om, og her kan kommunikation spille en afgørende rolle i at hjælpe transformationen” siger Frederik Preisler.

Et antikapitalistisk udsagn fra et reklamebureau … 

”Måske mere anti-reaktionært. Vores fag har næppe været mere interessant, end det er lige nu,” siger Thorkild Bjerre og uddyber:

”Gennemsnittet på 2000 kommercielle påvirkninger i løbet af en dag ligger år tilbage. Nu er det 5000 kommercielle påvirkninger, og vi er i konkurrence med hele verden.”

Der lyder næsten futuristisk … 

”Måske, men vi lever i og oplever en renæssance for mulighederne i god kommunikation,” siger Thorkild Bjerre. 

”Og det her arbejde er jo kun er sjovt, hvis det er lidt svært,” tilføjer Frederik Preisler.