Mensch vender nordiske fortællinger på hovedet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Mensch har sammen med Ole Lund, Bjarke Ingels og Area 9 udviklet et koncept og en brandplatform for de nordiske lande. Frederik Preisler fortæller om ideen bag.

For godt et år siden vandt Mensch i en konstellation med  Area9, Ole Lund Creative og BIG Architects et 4,5 mio. stort budget, hvor man fik til opgave at bygge en ny branding-platform for de nordiske lande.

Nu her godt et år efter bliver den digitale platform lanceret under navnet: TheNordics.

Platformen består af historier, film, fakta og billeder, som illustrerer de fælles nordiske værdier. Desuden har man lavet et gratis interaktivt redskab, som gør, at man kan ”dele sin passion for den nordiske tankegang og skabe egne materialer til promovering af nordiske begivenheder rundt omkring i verden”.

Opdragsgiveren er Nordisk Ministerråd, og Danmarks minister for nordisk samarbejde, Karen Ellemann, siger:

”Det her er en unik mulighed for at øge de nordiske værdiers rækkevidde. Vi er utroligt glade for, at vi har fået adgang til disse nyttige værktøjer. Jeg vil gøre mit bedste for at sikre, at vores ambassader og partnere gør brug af værktøjskassen.”

Frederik Preisler fra Mensch fortæller om baggrunden for brandplatformen:

 ”Vi vandt sammen med Ole Lund, Bjarke Ingels og Area 9 udbuddet med en ide om at vende det hele på hovedet.”

Han fortsætter:

”Normalt handler place branding om at vise det enkelte sted eller det enkelte land til resten af verden. Vi tænkte, at det måtte vi gøre anderledes, bl.a. fordi Norden ikke bliver opfattet som separate lande ude i verden.”

Ideen blev derfor Traces of North, fortæller Frederik Preisler:

”Derfor er ideen simpelthen at vise Norden i verden i stedet for at vise Norden til verden. Der er bogstaveligt talt spor af nordiske værdier og ideer overalt i verden, f.eks. Utzons operahus i Sydney, Volvos sikkerhedssele – selv når man taler om ligestilling i Somalia, trækker det spor tilbage til Norden.”

På den nylancerede platform ligger der lige nu godt 40 nordiske historier fra alle hjørner af kloden.

Disse vidt forskellige fortællinger viser, hvordan de nordiske værdier kommer til udtryk verden over, og hvordan de kan anvendes til at skabe inspiration og føre til ny dialog, skriver man i en pressemeddelelse.

Her står også, at målet med den regionale branding er at styrke konkurrenceevnen og forbedre Nordens muligheder på den internationale scene.

Kernen i brandingen af Norden er fem fælles værdier, der skaber sammenhængskraft i regionen: tillid, åbenhed, bæredygtighed, innovation og ligestilling.