Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Christina Tønnesen har grund til at smile: I sit første år som adm. direktør har hun og Mensch forvandlet et overskud på en lille million til 7,4 mio. kr.

Christina Tønnesen har præsenteret sit første regnskab i spidsen for et af landets mest kendte bureauer – og det kan hun være godt tilfreds med.

Da Christina Tønnesen for knap halvandet år siden tiltrådte som ny adm. direktør for Mensch oven på en skilsmisse i partnerkredsen, var det blandt andet med erklæringen om, at hun ville bedømmes på sine handlinger snarere end sine udsagn.

I det lys kan bureauchefen være særligt godt tilfreds med det netop aflagte årsregnskab for 2016, som ud over at være reklamebureauets første med hende ved roret er præget af kraftig fremgang.

Flid, fokus og fællesskab
På bundlinjen er Mensch vokset fra et lidet tilfredsstillende plus på 958.000 kr. i 2015 til godt 7,4 mio. kr. i 2016 – en fremgang, som ledelsen i sin beretning tilskriver ”et meget højt aktivitetsniveau og efterspørgsel efter Mensch’ kernekompetencer”.

Både eksisterende kunder og en række nye projekter har ifølge Christina Tønnesen bidraget til væksten i et år, hvor personaleomkostningerne samtidig er blevet mindre.

”2016 har handlet om flid, fokus og fællesskab. Vi har koncentreret os om det, vi er gode til; udvikling af kreativ og strategisk kommunikation for de lidt mere krævende kunder. Det fokus kan ses på bundlinjen,” lyder det fra den adm. direktør.

Alternativ headhunt
Christina Tønnesen tilføjer, at en stærk økonomi kun er interessant, hvis den kan bruges til noget fornuftigt – og da mennesker i sagens natur er kernen hos Mensch, har bureauet kastet sig ud i en alternativ headhunt:

”Vi søger en kontaktdirektør, der nok er for dygtig til at søge nyt job selv. Hun eller han skal kontaktes. Derfor udsætter vi nu en dusør på 50.000 kr. for den anbefaling, der kan føre til en ansættelse.”

Christina Tønnesen blev udnævnt som adm. direktør hos Mensch pr. 31. december 2015 efter de daværende partnere var gået fra hinanden på grund af uenigheder. Frederik Preisler købte i den forbindelse Bjørn Stene og Espen Sørensen ud af selskabet.

Nøgletal for 2016 (i parentes 2015)
Årets resultat: 7,412 mio. kr. (0,958)
Bruttofortjeneste: 16,110 mio. kr. (14,071)
Driftsresultat: 7,418 mio. kr. (0,997)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club