Nyt bureau går andelsvejen

Peter Engholm,
journalist

Scholz & Associates er navnet på et nyt bureau – og en ny måde at organisere sig. Den første halve snes kunder har taget godt imod konceptet.

Det kan være svært at lancere noget nyt og banebrydende på bureaufronten. Men med 50 forskellige bureaubetegnelser alene i brancheforeningen Kreakom bliver der gjort oprigtige anstrengelser på at differentiere sig.

Scholz & Associates betragter sig som et branding- og content-bureau i klassisk forstand. Det nye, set fra initiativtagernes side, er organiseringen. Den er inspireret af andelsbevægelsen og lægger sig op ad den tendens, hvor flere og flere i den kreative branche går deres egne veje.

Alle i Scholz & Associates har derfor eget CVR-nummer og driver egen forretning. Alle er i dette tilfælde 12 personer, der deler betegnelsen ”kreative seniorkræfter”, og hvis kompetencer er afstemte, så der sidder specialister med alle de fagligheder, der skal til for at have kreative løsninger i dagens medieunivers.

Ny type netværk
Stifter Morten Wilhelm Scholz ser den kreative familie som en organisatorisk pendant til de mange kontorhoteller:

”Mens kontorhotellerne håndterer de fysiske rammer for den stigende mængde selvstændige i den kreative branche, så er Scholz & Associates et bud på, hvordan vi håndterer selve organisationen – hvordan vi kan være selvstændige sammen, agere autonomt og målrettet på samme tid, som et bureau bygget på andelstanken.”

Morten Scholz.

Morten Scholz sagde op som senior communication strategist på e-Types sidste sommer for at forsøge at organisere – og arbejde sammen i – en ny type netværk.

“Vores forretningsmodel er ikke bygget op på salg af hyldevarer eller løntunge ansatte. Vi er frie til at skræddersy og sætte holdet fra opgave til opgave.”

Netværk har der været mange af gennem tiden. En del har lanceret sig som nye. Hvad er nyt ved jer?

”At vi agerer som en enhed med central styring, er enige om måden at håndtere en opgave på og har en fælles forståelse for, hvordan man bedst kører en kreativ proces. Over for kunderne agerer vi som et bureau med stramme deadlines og alt, hvad dertil hører,” siger Morten Scholz.

I er et andelsbureau – et kollektiv, men med en central styring?

”Det er mig, der typisk henter opgaver ind til kooperativet, og det er mig, der sætter holdet herudfra. Jeg har ansvaret for den samlede leverance. Jeg har arbejdet sammen med alle i netværket og kan garantere kvaliteten. Vores forretningsmodel er ikke bygget op på salg af hyldevarer eller løntunge ansatte. Vi er frie til at skræddersy og sætte holdet fra opgave til opgave,” siger Morten Scholz.

Skræddersyede hold og fravær af hyldevarer vil andre netværk nok også tale om …

”Helt bestemt. Her vil vi så slå på vores faste projektledelse samt pointen om, at vi har overskudsdeling i familien,” siger Morten Scholz.

En bastardfamilie
Familiebegrebet går igen hos Scholz & Associates – en familie med kreative kræfter, hvor de 12 medlemmer lægger en forpligtelse, et erfaringsniveau og en varme i familiebegrebet. Morten Scholz siger:

”Vi udgør en bastardfamilie, der blander kompetencer fra akademia, design, arkitektur, film, foto, musik, møbler, mode og journalistik. Vi har bl.a. en interiørspecialist. Sådan én ville vi aldrig kunne fastansætte, men det er et område, vi er ved at opdyrke.”

Vi ser mindre på antallet af personer og mere på faglighederne. Heri ligger vores udviklingspotentiale.

Scholz & Associates sidder ikke sammen til hverdag, men sidder sammen hos Nomad i København, når en opgave skal løses. Og opgaver har der været en del af. Blandt andet for Det Kongelige Teater, Chart, Kirkbi, Hovedstadens Beredskab, Cobe, Vega, Nørrebro Bryghus, Københavns Kommune og Københavns Professionshøjskole.

I er 12 i dag. Hvor mange vil I gerne være om et år?

”Vi ser mindre på antallet af personer og mere på faglighederne. Heri ligger vores udviklingspotentiale,” siger Morten Scholz.

Kan kollektivet under alle omstændigheder ikke få det sværere, hvis I bliver flere?

”Tilgangen til kollektivet, til familien, vil være den samme. Vi har – med en hensigtserklæring – papir på hinanden. Vi vil fastholde kvaliteten, og man kan ikke bare gå i Scholz & Associates. Vi er opmærksomme på også at fastholde projektledelsen, så hvis opgaverne tager til, så kan det måske blive nødvendigt at fastansætte en strategisk makker,” siger Morten Scholz.

Redaktører, designere og projektledere for Det Kongelige 
Hos Det Kongelige Teater siger marketingchef Jacob Rosendal om opgaven, som blev lagt hos Scholz & Associates:

”Vores årlige 300-sider store sæsonbog er den vigtigste publikation, vi sender på gaden. Vi ledte efter et mindre og fleksibelt setup til denne produktion – nogle, der kunne håndtere en høj grad af kompleksitet, sætte et hold af kompetente redaktører, designere og projektledere og lave et produkt, som lever op til vores høje standarder og krav til kvalitet. Scholz & Associates satte holdet og kørte projektet flot i mål.”

Morten Scholz supplerer:

”At vi bliver set som et bureau, understreges af, at vi bliver inviteret til pitche, og de enkelte opgaver spænder vidt inden for branding og content – fra foto, film og kampagneproduktion over strategisk rådgivning om branding til udvikling og eksekvering af visuelle identiter og websites,” siger Morten Scholz.

De 12 i Scholz & Associates

  • Anne Mai Bjerregaard, creative production
  • Benjamin Graahede, art direction and identity, owner of No 22 Studio
  • Frithjof Toksvig, music
  • George Rune, film and animation
  • Ida Nissen, design production
  • Jacob Birch, books, owner of Spine Studio
  • Laura Silke, magazines
  • Morten Scholz, ideas and stories, founder of Scholz & Associates
  • Rikke Charlotte, styling and SoMe
  • Søren Hvitfeldt, graphic design
  • Søren Varming, graphic design, owner of Punktum Design
  • Troels Øder Hansen, space and furniture.