Nyt bureau voksede med 7 mio. kr.

Finn Graversen,
journalist

Pong er kun godt 2 år gammelt, men bureauet er kommet rigtig godt fra start.

Godt begyndt er halvt fuldendt, lyder et gammelt ordsprog. Og tager man det udgangspunkt, så er det kun godt to år gamle bureau, Pong, godt på vej.

Nu er sandheden desværre nok, at ordsproget ikke nødvendigvis gælder på bureaudrift, for det er relativt let for talentfulde og kompetente folk at komme igang. Det bliver først rigtig svært, hvis de har en vækststrategi og skal gå fra være en lille velfungerende forretning til at være et stort bureau.

At det ikke nødvendigvis bliver let herfra, ser folkene bag Pong (Mikkel Elung og Mette Hørdum) ud til at erkende – men mere om det om lidt. Først lidt fakta.

Pongs første regnskabsår var 17 måneder, og laver man en omregning til 12 måneder, så viser det nye regnskab, at Pong blev næsten tredoblet. Det er lig med en vækst i bruttoavance på næsten 7 mio. kr. Af dem endte ca. 2,5 mio. kr. på bundlinjen.

Det er rigtig fine tal og de andre nøgletal som lønandel og bruttoavance pr. medarbejder følger udviklingen ret godt op.

Hertil kan lægges, at Pong er kommet med i dette års MyImage Bureau fra MyResearch, og gjorde en god figur – bl.a. som reklamebureauet med de mest tilfredse kunder samt en 2. plads på den kvalitative parameter ‘Kreativt stærke‘.

Det er kort sagt en god begyndelse. Men Pong-folkene ved godt, at træerne ikke vokser ind i himmelen.

“Vi har uden tvivl fået en drømmestart, og nu kommer den svære opgave at leve op til det,” som adm. dir. Mette Hørdum siger til Markedsføring.

Til gengæld står det lidt mere uklart, om Pong vil forsøge at blive et stort bureau.

Mette Hørdum fortæller til Markedsføring, at 2022 bliver et konsolideringsår, hvor målet er at levere et resultat på niveau med 2021. Om et år forventer man at være 9-10 medarbejdere. Men med tilføjelsen, at skulle de rigtige brands, opgaver eller mennesker dukke op, så er man parat til hurtigt at tilpasse organisationen. Man er kort sagt åben over for vækst.

Men det er så her, hvor godt begyndt ikke nødvendigvis er halv fuldendt.

Det skal i øvrigt tilføjes, at selvom det er ret få bureauregnskaber, der er kommet ind, så tyder tallene lige nu på, at 2021 har været et godt år. 20 reklamebureauer med en samlet bruttoavance på ca. 660 mio. kr. har opnået en vækst på ca. 19 pct.

Nøgletal for Pong

(året før var på 17 måneder og sammenligningstallene er omregnet til helår)

  • Bruttoavance 10,488 mio. kr. +195,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 2,098 mio. kr. +18,1 pct.
  • Lønandel 39,1 (38,5)
  • Resultat før skat 4,096 mio. kr. +169,3 pct.