Hvordan skiller man sig ud i en branche, hvor alle taler om de samme ting og har generiske udtryk?
Hos Tandex, der i dag går ud med en kampagne, der består af biograffilm, SoMe, messer, fagblade og med kampagnesitet frygtej.dk, har man i stedet for perfekte smil og tandbørsteteknikker valgt at tage fat i frygten for tandpleje.
40% af danskerne lider af tandlægeskræk, og for mange starter det i barndommen, hvor et dårligt kan føre til udeblivelser, forværret mundhygiejne og i sidste ende langt mere omfattende behandlinger, lyder indsigten. Det kan blive til en ond spiral, der kan have konsekvenser for både mundhygiejne, generel sundhed og livskvalitet.
Med kampagnen ‘Fra frygt til trygt sætter Oakdigital, der vandt kunden i en pitch i efteråret, derfor fokus på det tabu og har skabt en platform, hvor fagfolk og forbrugere kan tale om problemet.
“Vi har alle noget, vi frygter; angst for edderkopper, monstre under sengen, mørke gange, osv. og vi spiller derfor på en relatérbar angst – typisk irrationelle – som målgruppen kan genkende, men som bliver forløst i kommunikationen med taglinen ‘Tandex – der er ikke noget at være bange for’,” siger Anthony Watkins, der er creative director hos Oak Digital.
Han tilføjer:
“Vi vil gerne ændre samtalen om tandpleje og positionere Tandex som et brand, der tager et reelt ansvar for danskernes velvære. Det er en anderledes tilgang i en branche, der ofte fokuserer på produktkvalitet og praktiske råd – men vi tror på, at netop dét gør kampagnen stærk.”
En anden indsigt, om at 75 pct. af forbrugerne sætter forkert brand på som afsender på reklamer uden følelsesmæssig appel, som man har fået fra en klumme i Bureaubiz, har betydet, at man har valgt en kommunikationsform, der skal vække relatérbare følelser hos målgruppen, så man sikrer, at man ved, at Tandex er brand’et bag.
Samtidig er budskaberne skabt i et humoristisk univers med argumentet, at meget få konkurrenter går denne vej i en “branche, der er relativ konservativ i udtrykket.”
“Vi ved, at mere end 80% af forbrugere er mere tilbøjelige til at købe fra et brand, der benytter humor samt anbefale det til venner og familie og det vil vi gerne spille på – samtidigt med, at vi stadig er on-brand og fastholder autenticiteten,” siger Anthony Watkins.