Rekord: 6 danske jurymedlemmer til Cannes Lions

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

I år sender Danmark hele seks jurymedlemmer til Cannes Lions, hvilket er det højeste antal i Bureaubiz’ historie. Læs her, hvad medlemmerne tænker om deres udnævnelse og de mange indsendte cases.

Opdateret 24. maj 2018

Når Cannes Lions 2018 løber af stablen i næste måned, er det med deltagelse fra hele seks danske jurymedlemmer (Se dem oplistet nederst).

Der er aldrig før i Bureaubiz’ 10 år lange historie blevet sendt så mange danske jurymedlemmer til den franske prisfestival.

I 2016 var der kun et enkelt dansk jurymedlem repræsenteret ved verdens største reklamefilmsfestival, imens der sidste år var tre.

Thomas Hoffmann, &Co: ”Jeg forventer at skulle gennemse en masse lort”
Thomas Hoffmann, creative director og ejer af &Co., skal være jurymedlem i en af festivalens største kategorier, nemlig Film Lions.

”Det lyder en hel del frækkere, end det er, at sidde i en shortlist-jury. Jeg skal jo se alt. Ikke bare en lækker shortliste med alle de fede film og cases på, men alt, der sendes ind fra hele verden.” siger Thomas Hoffmann og fortsætter:

”Så jeg forventer faktisk at skulle gennemse en masse lort og så finde guldkornene deriblandt.”

Det gør imidlertid ikke Thomas Hoffmann noget at skulle gennem så mange cases af blandet kvalitet:

”Jeg lærer jo også en masse af at se de cases, der ikke er top-5-10 %.”

Hvad lægger du vægt på i din bedømmelse?

”Jeg kommer især til at honorere de film, der overrasker mig, og som selvfølgelig er båret af en god idé, og film, der rører én. Film, der har tænkt nyt og på en eller anden måde skiller sig ud fra mængden.”

Michael Robert, Robert/Boisen & Like-minded: Man skal have ’balls’ til at gøre noget uventet
Michael Robert, chief creative officer og co-founder hos Robert/Boisen & Like-minded, indgår i jurykomiteen i kategorien Direct Lions, som honorerer arbejde, der ikke kun indeholder en responsmulighed, men som også har en effekt på målgruppens adfærd.

”Direct Lions er generelt en ret spændende og bred kategori, hvor der ofte ses brug af nytænkende, tekniske løsninger på problemstillinger. Det så vi blandt andet ved sidste års Grand Prix Direct-vinder, ’Google Home of the Whopper’. Indsendelserne består typisk af forskellige elementer som f.eks. ’Presentation image’, ’Supporting content’, ’online-videoer’ og et website,” siger Michael Robert.

Han fortsætter:

”Men 99 % af det arbejde, jeg har bedømt indtil videre, har også haft specielt udviklede casevideoer, som forklarer problemstillingen og løsningen. Det letter ikke kun gennemgangen, men sikrer også, at juryen får et optimalt overblik over sammenhængen af det indsendte og vigtigst, ideen bag –eller mangel på samme.”

Hvad tænker du om de cases, du har set indtil videre?

”Jeg synes, jeg ser en udfordring i, at en del af de indsendte casevideoer er langt mere velproducerede end selve idéen. En anden udfordring er, at en del af casevideoerne ikke helt er tro mod grundidéen, men derimod prøver at dække sig ind ved at forsøge at booste andre små tiltag, der supportede grundidéen, men som kunden bag tydeligvis ikke helt købte,” siger Michael Robert og fortsætter:

”Overordnet er jeg glad for at se, at der i rigtig mange af indsendelserne er løsninger, der bruger ny teknik på en begavet måde eller helt har opfundet en ny. Jeg tager virkeligt hatten af for de bureauer og kunder, der har udvist vilje til at gøre det sidste.”

Hvad er det for et slags arbejde, I honorerer?

”Vi honorerer, ikke overraskende, nytænkende ideer, som på en begavet måde løser en ofte svær kommunikativ udfordring eller problemstilling. Personligt kigger jeg særligt efter ideer, som ikke ligner reklame, og hvor ideen viser, at man har tænkt stort og ud af boksen for at løse kundens udfordring,” siger Michael Robert.

Han tilføjer:

”Og hvis der nu skulle sidde en kunde og læse med, så vil jeg sige dette: Stort betyder ikke nødvendigvis dyrt, men vi priser idéer, hvor det er tydeligt, at bureau og kunde har haft ”balls” til at gøre noget udover det forventelige.”

Anders Sigsgaard-Rasmussen, Radius: ’Free media’ giver meningsløse tal
Head of insight hos Radius Kommunikation, Anders Sigsgaard-Rasmussen, er jurymedlem i kategorien PR Lions, der ifølge ham selv grundlæggende set handler om ”at ændre opfattelser og adfærd via fortjente kanaler. Det kan være et veludført event, som får en masse opmærksomhed, eller et produkt, der i sig selv er så interessant, at omverdenen begynder at tale om det.”

Han tilføjer:

”Kategorien er superinteressant, fordi det stiller enorme krav til den kreative idé, før den kommer ud over rampen.”

Hvad kigger du efter i din bedømmelse af cases?

”Der er fire elementer, der fylder i den samlede vurdering: idé, strategi, udførsel og effekt/resultater. Som analysechef kan jeg ikke se mig fri for i særlig grad af have øje for resultaterne og i særdeleshed måden, de bliver opgjort på,” siger Anders Sigsgaard-Rasmussen og fortsætter:

”Der har tidligere været en lidt kedelig tendens til, at alt bliver opgjort i annonceværdi eller ”free media” for at kunne sætte kroner og øre på effekten. Det giver nogle meget store, men også fuldstændig meningsløse tal. I år er der heldigvis mange, der har fundet på andre måder at opgøre det på, som på fornem vis illustrerer indsatsernes effekt uden at reducere dem til annoncekampagner med rabat.”

Danske jurymedlemmer til Cannes Lions 2018:

  • Anders Sigsgaard-Rasmussen, head of insight hos Radius Kommunikation, i kategorien PR Lions.
  • Andre Hansen, creative director i Anthill Agency, i kategorien Health & Wellness Lions.
  • Vibeke Nannerup, stifter og CEO i Liquidminds, i kategorien Film Craft Lions.
  • Thomas Hoffmann, creative director og ejer af &Co., i kategorien Film Lions.
  • Michael Robert, chief creative officer og co-founder hos Robert/Boisen & Like-minded, i kategorien Direct Lions.
  • Stine Halberg, CEO i Publicis Media, i kategorien Media Lions.