Af Peter Engholm 25@mail.dk

Vi ser en tendens? Inden for en måned har Spies og Robert/Boisen vundet effekt-priser i London og København – og nu også i Eurobest-finalen i Rom.

Både Do It For Denmark og Do It For Mom har gjort det for Spies. Rejsekoncernens investering i kreativitet – og nok så væsentligt; i Robert/Boisen – har i flere omgange vist sig at være en god investering.

Helt aktuelt er dobbelt-casen blevet hædret som en af Europas fire mest effektive kampagner. Det er sket ved Eurobest – reklame-EM, der afholdes i Rom i disse dage. Spies og Robert/Boisen er at finde blandt vinderne i Creative Effectiveness-kategorien, som må siges at være eksklusiv, både hvad angår kvalitet og kvantitet.

Shortlisten var således short; 6 arbejder i alt. Det gjorde ikke konkurrencen mindre hård, for denne sommers Grand Prix-vinder fra Cannes Lions, Monty’s Christmas fra John Lewis, var blandt konkurrenterne. Det var den tyske sølv-løve vinder, Rabbit Race fra Media Markt, også. Læg dertil den stærkt omtalte female empowering-kampagne fra Sport England – This Girl Can – og du har et skarpt felt.

Men Spies-casen kan ranke ryggen: Monty’s Christmas fra John Lewis vandt Grand Prix’en, men Spies og RBLM fik en af de tre Creative Effectiveness, der blev uddelt.

Inden for den seneste måned er det desuden blevet til bronze i IPA Effectiveness Award – moderen inden for effekt-priser – og en pris ved den hjemlige Advertising Effectiveness Award (AEA).

Og tester man sin hukommelse og går længere end en måned tilbage – halvandet til to år, faktisk – så vil man vide, at det kreative mod fra Spies før er blevet vekslet til sexy ROI.

Det blev til en AEA i 2014, og Spies’ danske direktør, Jan Vendelbo, der samtidig er Head of Brand, CRM & Marketing i Thomas Cook Northern Europe, kom i en længere artikel på Bureaubiz i februar 2015 ind på, at godt content kan være så effektivt, at man kan spare på mediabudgettet.

Om Do It For Denmark-tilgangen lød det:

 

 

“Jeg tror, det er en måde at arbejde på, som er meget interessant og som vi vil komme til at se mere af.”

Og det må man sige, at vi har. Det første indslag i serien kostede i øvrigt ikke meget mere i produktion end en almindelig reklamefilm.

”Men selv om den skulle have kostet noget mere, så havde det ikke været noget problem. Hvis vi skulle have opnået de samme resultater på mere traditionel vis, så ville det have kostet os et to-cifret millionbeløb mere,” sagde Jan Vendelbo ved den lejlighed.

Men content-strategien er risikabel sammenlignet med en traditionel og generisk indsats, hvor man næsten altid kan skubbe en effekt igennem. Med en fejlslagen content-case risikerer man, at investeringen tabes, lød ræsonnementet.

Så en content-strategi kræver en balancering af investeringerne og en Plan B – samt en tiltro til sit bureau.

“Vi har en lang relation til Robert/Boisen og har gennem årene været ude i flere kontroversielle initiativer sammen med dem. Skulle jeg købe et projekt som Do It for Denmark (…) af et bureau, jeg ikke kender lige så godt, så er jeg ikke sikker på, at jeg havde gjort det,” lød det fra Jan Vendelbo.

Læs hele artiklen her.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club