Rylle Maja Sønderstrup er årets første Digitalent

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Danske Banks chief digital consultant bliver kåret til årets første månedens digitale talent. Læs baggrunden og få et portræt af kvinden, der er opkaldt efter et skib og ynder at sætte speedbåde i vandet fra sin supertanker.

Rylle er en målrettet og kreativ digital leder, og hun bliver ved at gøre sig bedre. Som professionel er hun drevet af konkrete resultater, er altid åben overfor forandringer og har altid begge ben på jorden i forhold til både eksterne og interne kunder. Hun arbejder dedikeret, intelligent og hurtigt. Altid”.

Ovenstående ord kommer fra Rylle Maja Sønderstrups nuværende chef i Danske Bank, Uffe Henriksen, SVP Digital Marketing, samt Emil Spangenberg, der er CEO i Frame & Work.

Begge har et nært arbejdskendskab til Rylle Maja Sønderstrup og har slået sig sammen for at nominere hende til månedens Digitalent, som hun så også bliver kåret til.

Branchepanelets baggrund for kåringen kan du læse til slut i denne artikel. Men først skal du lære Rylle Maja Sønderstrup, hendes baggrund, karriere, kompetencer og ambitioner – bedre at kende.


Månedens Digitalent på en korridor i Danske Banks hovedkvarter på Østerbro. 

Portræt af Digitalentet Rylle Maja Sønderstrup
En dag gik Rylle Maja Sønderstrups mor langs Frederiksholms Kanal med en barnevogn, hvor hendes nyfødte datter lå. Barnet var endnu navnløst, men da et skib på ruten hed Rylle, gik det hen og blev den lille piges kælenavn.

Som dagene gik, blev navn og pige dog ét, og hendes forældre endte med at ansøge Kirkeministeriet om tilladelse til, at deres datter kunne tage navn efter skibet, der for længst havde lettet anker.

Rylle har et navn, der skiller sig ud blandt navne, men hun skiller sig også ud blandt mennesker.

Det kan jeg straks se, da jeg møder hende i Danske Banks bygningskompleks på ydre Østerbro i København. Der er som om, at der stadig både er en god del drengepige og legebarn tilbage i kvinden, der går mig energisk i møde iført hip boyfriend blazer.

Via Rylles arbejdsstation, hvor jeg spotter et større VR-setup, lander vi om et massivt træbord i et mødelokale, hvor malerierne på væggene er originale, og stolene er klassikere. Herfra fortsætter historien om Rylle Maja Sønderstrup.


Karate-Rylle sidder på forreste række til højre fra midten.

Fra Valby til verdenen
”Jeg skiftede gerne fra sommerdæk til vinterdæk på familiens bil sammen med min far”.

Som Rylle voksede op var hun ikke bange for at få beskidte fingre, og hun brugte også sine hænder til håndkantslag til karate og hesteridning.

Rylles familie boede i Valby og var et firkløver, hvor Rylle var den yngste af to søstre. Efter folkeskole, gymnasium og et 6 måneders ophold i London fik Rylle det obligatoriske ’fjumre-års’ café-job på café Norden.

Studieløsheden fik dog en brat ende, da Rylle hørte om den nystartede uddannelse IMMA (Interactive Media and Marketing Academy) igennem en venindes kæreste, der allerede gik der.


Rylle som glad studine fra Vestre Borgerdyd Gymnasium. Her ved rytterstatuen på Kgs. Nytorv.

Rylle var solgt til tanken om at studere noget, ’der havde med nye medier at gøre’, og afskibede straks en motiveret ansøgning til trods for, at uddannelsen lå i Nakskov.

Ikke lang tid efter havde Rylle sin daglige gang på den nye medieskole, der var etableret for EU-midler og etableret på et gammels skibsværft – og hun spiste tit frokost på den lokale ubåds-café, der var etableret ved en gammel ubåd.

Rylle husker tilbage:

”Skolen havde visionære ledere, og vi havde nogle fantastiske lærere – og et supergodt sammenhold blandt eleverne. Nogle nætter holdt vi vilde fester, andre nætter arbejdede vi røven ud af bukserne”.

Selvom titlen, som uddannelsen gav, var det noget flade medieøkonom, så var det en yderst kreativ uddannelse med fingeren på pulsen, fortæller Rylle:

”I alle vores kreative fag kom de gamle elever tilbage på skolen og underviste. De var endnu dygtigere end lærerne, fordi de kom direkte fra bureauerne med den nyeste know-how i forhold til f.eks. 3D og Flash”.


Det gamle skibsværft som IMMA-uddannelsen var etableret på. 

Praktik hat-trick
En del af IMMA-uddannelsens 2 1/4-årige forløb var tre praktikperioder. Rylles første praktik var hos DR i TV-Byen i 2860 Søborg, hvor hun i tre måneder arbejdede på at lave den daværende tweens-redaktions hjemmeside.

Efter praktikken i Tv-Byen landede Rylle en praktik i byen, der aldrig sover – New York. Her kom 21-årige Rylle og en medstuderende i praktik på bureauet Blackhammer Productions, der lå i Tribeca på Manhattan.

Her sad de og designede, mens de sugede til sig af byen:

”Det var stort at prøve at have en hverdag i den by, man så ofte havde set på film. Når vi havde pauser, sad vi ude på brandtrapperne og slappede af i solen. Det var et fantastisk ophold, hvor jeg mødte en masse fantastiske mennesker.”

Mens Rylle er i praktik i New York, er hun bl.a. oppe og feste med open bar i World Trade Center på 107ende etage. Det var i 2000, og ingen havde begreb om, hvad der ville komme til at ske for tvillingetårnene.

Brast boble – braste drømme
Vel hjemme igen var Rylles sidste praktik hendes første møde med den danske reklamebranche.

”Jeg havde fået min afsluttende praktik hos et af de mest anerkendte bureauer, nemlig Grey Interactive. Så jeg var ovenud glad.”

Rylles praktik på Grey gik faktisk så godt, at hun fik en stilling på bureauet efter praktikken. Kontakten var underskrevet, og det eneste der stod mellem Rylle og jobbet var IMMA-uddannelsens afsluttende opgave. Men så skete der noget.

Rylle fortæller:

”Det kørte virkelig for mig. Jeg havde fået et rigtig job på det fedeste bureau allerede inden, at jeg var færdig på skolen, og jeg var så lykkelig. Men så kom It-boblen, og det hele crashede. Det var helt vildt. Alt lukkede ned, og halvdelen af Grey Interactive blev fyret.”

Grey var nødt til at opsige Rylles kontrakt, inden hun overhovedet var startet. Det var en bitter pille for Rylle at sluge, husker hun:

”Det var virkelig en kold klud i ansigtet. Det tog pusten lidt fra mig, og jeg gik hjemme et par måneder og sundede mig.”

Fugl fønix
Rylle fik hurtigt nok af lediggang, og en dag greb hun røret og ringede til sin tidligere Grey-chef og sagde: ”Kan jeg ikke bare komme ind og arbejde kvit og frit for jer – for jeg kan lige så godt få noget erfaring.” Det fik Rylle lov til, og allerede efter tre måneder hos Grey fik Rylle et job hos webbureauet Subsero.

Hos Grey havde Rylle primært arbejdet med design, UX og internet arkitektur. Hos Subsero blev hendes rolle nu projektorienteret. Rylles titel blev digital projekt-koordinator, og hun sad pludselig med kundekontakten, hvilket hun trivedes overraskende meget med:

”Det var både sjovt og interessant med kundekontakten. Og derudover var det pludselig min opgave at sætte folk i gang. Det lærte jeg meget af”, fortæller Rylle.

Mens Rylle Maja Sønderstrup var hos Subsero, tog hun sideløbende en Bachelor i business administration med fokus på international markedsføring. En uddannelse der blev udbudt i Danmark via engelske De Monfort University.

Efter to et halvt år hos Subsero blev Rylle Maja Sønderstrup hentet til Ogilvy One, hvilket skulle vise sig at blive det sted, der skulle tegne hende mest i forhold til hendes professionelle jeg.


Tiden på Ogilvy var med fuld fart over feltet.

Ogilvy i første gear
Hos Ogilvy One fik Rylle Maja Sønderstrup titlen digital project manager, og hun opdagede hurtigt, at hun havde kastet anker på et bureau i medvind.

”Når jeg tænker tilbage, så var det nogle vanvittigt intense år. Jeg arbejdede som en gal, men jeg elskede det”, husker hun og fortsætter:

”Jeg kan huske, at jeg nogle gange kørte 13-14 kunder ad gangen. Der var virkelig drøn på”.

Rylle Maja Sønderstrup har mange lovord til overs for sin Ogilvy-tid, der varede 5 år. Især én person har gjort varigt indtryk.

”Jeg lærte i særdeleshed meget af Jimmy Schougaard, der i starten var min kollega og dernæst direktør. Jimmy er i mine øjne en af verdens bedste strateger, og når jeg den dag i dag, mange år efter, står i svære situationer eller har strategiske dilemmaer, så tænker jeg: Hvad ville Jimmy gøre nu?”.

I den tid Rylle Maja Sønderstrup var på Ogilvy One skete der store forandringer i branchen og på bureauet i forhold til det digitale:

”Da jeg startede i 2004, var 20 procent af forretningen digital. Da jeg stoppede fem år senere, var 80 procent af forretningen digital”, husker hun.

Bureau-vejs ende
I 2008 blev Rylle gravid med sit første barn, og det skulle skabe store forandringer i hendes tilværelse. For da hun gik på barsel, besluttede hun, at hun ikke ville arbejde på bureau længere.

Hun fortæller:

”På det tidspunkt havde jeg været 8 år på bureau, og jeg syntes, at jeg havde taget min tørn. Det havde været sindssygt spændende og passet godt til mit temperament at arbejde og eksekvere hurtigt. Men jeg kunne ikke se, at bureaulivet kunne hænge sammen med at have et barn.”


Rylle Maja Sønderstrup på sit nuværende job, Danske Bank.

Wonderful Copenhagen
Efter endt barsel søgte Rylle Maja Sønderstrup nyt job. Det fandt hun hos erhvervsfonden Wonderful Copenhagen, hvor hun tiltrådte stillingen som e-commerce manager.

Hos Wonderful Copenhagen var Rylle Maja Sønderstrup en af 80 medarbejdere. De første par år var det hendes job at drive online salg, men så skete der en omorganisering.

”Alle os med digitale kompetencer blev rykket fra online afdelingen til marketingafdelingen, hvor jeg fik ansvar for digital markedsføring og udvikling.”

Sideløbende går virksomhedens marketingchef på barsel, og Rylle får i et år chefkasketten på som midlertidig international marketing director. Udover at komme op i chef-laget var der mange andre aspekter af jobbet, der adskilte sig mærkbart fra, hvad hun kendte fra sin bureautid.

”Det første, jeg skulle vænne mig til, var tempoet, fordi alting gik langsommere, end jeg var vant til. Men jeg kunne rigtig godt lide at have mere langsigtede mål med det, som jeg arbejdede med, og at jeg ikke bare skulle slippe et projekt, når man havde launchet. Det var faktisk et fantastisk nybrud for mig”.

Wonderful Copenhagen var en af medarrangørerne, da Eurovisionen i 2014 skulle afholdes i København, efter at en barfodet sangerinde havde vundet det til Danmark.

Selve musik-arrangementet var udefra set en succes, men da man var gået mange gange over budget, måtte der nødvendigvis rulle hoveder på arrangørsiden. I Wonderful Copenhagen blev mange i direktionen fyret, fordi man havde brugt markant flere midler, end der var allokeret.

Wonderful Copenhagen 2.0
Rylle Maja Sønderstrups job var dog ikke i fare, og hun oplevede efterfølgende en ny æra i Wonderful Copenhagen:

”Hvad der ikke dræber dig, gør dig stærkere. Jeg oplevede i denne situation, hvilke faser man går igennem i en organisation i krisetid, og jeg lærte, hvordan man håndterer og navigerer i det. Vi skulle bare klare det som organisation, vi skulle bare igennem det.”

Efter hamskiftet kom Emil Spangenberg til som kommunikationschef, og Signe Jungersted som udviklingschef, hvilket afstedkom et helt anden fokus på digital kommunikation i Wonderful Copenhagen.

Det betød samtidig også en ny stilling til Rylle, som nu blev head of international campaigns med mange interessante digitale kampagne-arbejder til følge.

This is Copenhagen
Et af projekterne, som Rylle Maja Sønderstrup kickstartede, var ’Copenhagen Connected’, som var et strategisk arbejde for at få flyselskaber til at skabe nye direkte flyruter til København.

Det projekt blev fulgt op af kampagnen’ This is Copenhagen’, som blev til i samarbejde med det digitale bureau Konstellation (Nu Konstellation & Republica, red).

Om kampagnen, som blev nomineret til både Danish Digital Awards og Danish Internet Awards, og som skabte en return of investment på 24 gange investeringen, fortæller Rylle:

”Målet var at vise København så autentisk som muligt ud fra et social first perspektiv, og afsenderen skulle være københavnere og ikke Wonderful Copenhagen. Idéen var så at tappe ind i københavnske instagrammers videoer og lave en Instagram-film-generator, hvor turister ud fra tre indtastede interesser kunne få specialdesignet deres egen video om København”.

Du kan se case-videoen, der var møntet på amerikanske turister, her:

”Hele This is-kampagnen var kørt sammen af både website-spor, re-targeting, search engine marketing og displayannoncer. Der var et helt flow fra social-sporet over til e-commerce sporet, hvor vi kunne lede mulige turister ind og købe flybilletter til København fra Norwegians website”, fortæller Rylle Maja Sønderstrup, inden hun holder en  lille tænkepause og fortsætter:

”Det er nok meget kendetegnede for mig, at jeg kan komme helt op at køre over en smuk kampagne-koreografi. Det gode håndværk, der ligger bag et godt kampagne-flow, synes jeg er decideret smukt. De fleste tænder nok på den storslåede idé, og det forstår jeg godt, men jeg brænder allerstærkest for at få alle medierne til at spille sammen i en slags digital symfoni.”

Noget af det, som Rylle Maja Sønderstrup fremhæver som et aspekt, der lykkedes forbilledligt i Wonderful Copenhagen-regi, var at gøre virksomhedens team meget mere digitalt:

”Teamet gik fra at være projektledere, der styrede samarbejdspartnere, budgetter og godkendte medieplaner i Excel, til at selv at drive og eksekvere komplicerede digitale kampagner i det meste af verden – og optimere på baggrund af data.”

Hun fortæller videre:

”Vi gik fra at købe kampagner i byen til at rykke det meste inhouse. De tidligere køb af millioner af bannerannoncer blev skiftet ud med social media kampagner baseret på folks interesser, og det lærte vi alle utroligt meget af.”

Danske Bank banker på
Den første oktober 2016 var Rylle Maja Sønderstrups første dag i Danske Bank. Om baggrunden for skiftet, der kom efter næsten 8 år hos Wonderful Copenhagen, fortæller hun:

”Vi var nået dertil i Wonderful Copenhagen, at hele det digitale team var selvkørende. Så hvis jeg skulle blive, skulle jeg genopfinde min rolle i en retning, der ikke faldt mig naturligt, hvis jeg skulle skabe den værdi, som jeg gerne vil.”

Samtidig meldte Danske Bank sig på banen med en stilling som digital chief consultant, som de ville skræddersy specielt til hende. Da tilbuddet kom, var valget ikke så svært, fortæller Rylle Maja Sønderstrup:

”Jeg havde allerede tænkt, at hvis jeg skulle noget andet, så kunne jeg godt tænke mig at prøve at arbejde i en stor organisation eller virksomhed, der havde hovedkvarter i København, og som ikke blev dikteret udefra. Jeg ville være i epicenteret.”

Med sine 19.000 ansatte fordelt over Skandinavien og hovedkvarter i København, passede Danske Bank nærmest som bestilt på Rylles job-ønske-parameter, og hun har ikke fortrudt sin beslutning om at skifte til noget større.

Hun fortæller:

”Min afdeling (Centre of Excellence, Digital Marketing and Communications, red) skal drive den digitale agenda i organisationen. Så vores ypperste opgave er at sætte barren højt og spille de andre marketingafdelinger bedre i forhold til digital markedsføring. Derfor laver jeg meget strategiarbejde, som de andre kan tappe ind i, samt store tværfaglige projekter på tværs af hele organisationen, som hjælper alle med at skabe bedre resultater.”

Da jeg beder hende sætte nogle ord på Danske Banks digitale tilstand, da hun kom til, i forhold til nu, hvor hun har haft lidt over et år til at sætte sit præg på tingene, siger Rylle:

”Danske Bank var allerede godt på vej, da jeg kom til. Set i forhold til den digitale udvikling og innovation på produkter var de langt foran konkurrenterne. Og det var faktisk noget, som der tiltalte mig ved stedet. Det faktum, at der virkelig er stillet ind på et digitalt mindset, og at man går helhjertet til det”.


Vindere af Social Media prisen til DIA 2017. Rylle Maja Sønderstrup og hendes ’seje team’ bestående af Rikke Buck-Thrane og Rasmus Hørmand-Pallesen.

Social Media Award
Sidste år vandt Rylle Maja Sønderstrup sin første pris med Danske Bank. Det var Social Media Awarden til Danish Internet Awards, som blev vundet for bedste kontinuerlige arbejde med at engagere brugere via sociale kanaler.

DIA’s jury fremhævede b.la. Danske Banks social media-arbejde for:

”..at kommunikere relevant indhold i en passende mængde og at skille sig ud med blandt andet humor og brugerinddragelse til udvikling af produkter. Dét er blevet belønnet med branchens markant højeste følgerskare og engagement – og nu også prisen for bedste social media arbejde.”

Adspurgt fortæller Rylle Maja Sønderstrup om, hvad hun er mest stolt over ved prisen:

”Det lange seje træk. Det er let nok at vinde en pris for en enkelt kampagne, som man tænder og slukker. Men det kontinuerligt at engagere brugerne, det er hårdt arbejde.”

Hun fortsætter:

”Grunden til, at vi vandt, er, at vi har en stærk strategisk tilgang til vores arbejde. Det gav sig blandt andet udslag ved, at vi havde mere end tre gange så meget engagement som vores nærmeste konkurrenter.”

Supertanker og speedbåde
Selvom Rylle Maja Sønderstrup efterhånden ikke er ny i Danske Bank-regi, så kan det stadig føles overvældende for hende at arbejde et sted, hvor der er så meget, som hun potentielt kan arbejde med:

”Danske Bank er jo som en supertanker med det vildeste motorrum med nærmest ubegrænsede hestekræfter. Derfor er der også uendelig mange knapper at skrue på, og da jeg har så meget, jeg interesserer mig for med min allround-baggrund, så kan det nogen gange være svært at fokusere. Jeg vil det hele”, siger hun og griner.

At Danske Bank er en virksomhed af så stor en størrelse, at den ikke kan være udpræget agil, har fået Rylle Maja Sønderstrup til at opfinde sine egne lyn-projekter, som hun løbende sætter i søen ved siden af det overordnede strategi-arbejde.

”Når nu Danske Bank er denne flydende supertanker, som tager tid at skifte retning på, så er jeg begyndt at operere med det, jeg kalder speedbåde, hvilket er mindre projekter, der skal accelerere ny viden.”


Rylle i færd med at teste VR-‘speedbåds’-projekt.

Rylle uddyber om speedbådsprojekterne:

”Jeg elsker at bygge ting. Det strategiske arbejde er rigtig spændende, men nogle gange bliver jeg nødt til at have mine egne projekter, som jeg kan løbe rigtig hurtigt og udkomme rigtig hurtigt med. Det giver virkelig en tilfredsstillelse for mig, at det ikke er strategisk det hele.”

Disse speedbåds-projekter udgør også en del af grundlaget for, at branchepanelet har kåret Rylle Maja Sønderstrup som Digitalent.

Et af projekterne er et VR-projekt om boliglån, hvilket forklarer de VR-briller, som jeg så ved hendes skrivebord ved min ankomst til Danske Bank.

Rylle fortæller engageret om VR-projektet:

”Her i banken er alt målrettet mod at skabe gode kundeoplevelser, men hvad er gode kundeoplevelser i den digitale verden?”.

Efter det retoriske spørgsmål fortsætter hun:

”Jeg har den tese, at når folk kommer ind i en bank og skal tale boliglån med en rådgiver, så føler de sig måske lidt dumme. De ved ikke, hvad de skal have tænkt på inden, og der er så mange parametre at forholde sig til. Så taster rådgiveren en masse tal på en skærm, og i sidste ende kommer der et tal ud, som man ikke aner, hvad betyder”.

For at komme denne situation til livs udarbejdede Rylle sammen med bureauet Molamil på 20 dage en prototype på en VR-oplevelse, der lærer folk om boliglån og køb af hus, hvor man intuitivt kan veksle og trække i forskellige parametre.

”På denne måde kan alle lære om boliglån. Efter at have prøvet VR-installationen kan selv min 8-årige søn fortælle om, hvilke parametre der påvirker et boliglån”, siger hun med slet skjult stolthed i stemmen.


Affotografering af den boliglåns-verden man befinder sig i VR-Projektet.

Teamleder i fremtiden
Når man løber Rylle Maja Sønderstrups CV og hidtidige karriere igennem, kan man ane, at hun godt kan lide, at posen ind imellem bliver rystet – så hun kan prøve noget nyt.

Om sine fremtidsplaner i forhold til job og Danske Bank fortæller hun:

”På et tidspunkt skal jeg nok videre. Ja, selvfølgelig skal jeg det. Men jeg er slet ikke færdig med at være her, overhovedet. Jeg har det sjovt, bliver udfordret, og jeg gør mig stadigvæk nye erfaringer på nærmest daglig basis”.

Men hvad ville være det næste naturlige skridt videre for hende, spørger jeg.

”Jeg tror snart, at jeg er ved at have så meget erfaring, at jeg måske skal være den, der leder den næste generation af nye digitale talenter, der kommer. Det har jeg hidtil ikke haft så meget fokus på, fordi jeg har haft det så godt med selv at arbejde direkte med det. Men det kunne sagtens være mit næste skridt; at lede mit eget digitale team. Det ville jeg elske at prøve kræfter med”, slutter Rylle Maja Sønderstrup.

Branchepanelets begrundelse for Rylle Maja Sønderstrups kåring som Digitalent

“Rylle Maja Sønderstrup har drevet store digitale kampagner i samarbejde med internationale airlines som Norwegian, Qatar, Singapore Airlines m.fl. og altid ud fra et Digital/Social first approach. Rylle var ansvarlig for indsatsten ’This Is Copenhagen’, som sammen med Konstellation blev indstillet til Danish Digital Awards i 2015.

I dag er Rylle Maja Sønderstrup i Danske Bank ansvarlig for social media strategi på tværs af business units og markeder. Den nye SoMe-strategi er netop overordnet godkendt og er ved at blive implementeret i de forskellige enheder. Som modpol til strategiarbejdet i banken, udvikler Rylle løbende små eksperimenter. Fx, en boliglånsberegner i virtual reality (udviklet på kun 20 dage) samt en chatbot til kundeservice med henblik på frigivelse af ressourcer og flere gennemførte kundeinteraktioner”.

Panelet, der har kåret Rylle Maja Sønderstrup til Januar måneds digitale talent – Digitalentet – består af:

  • Henrik Busch, partner, Blackwood Seven
  • Benedikte Larsen, head of digital communications, Novo Nordisk
  • Caroline Deichmann-Bendixen, Global Head of Digital Content & Activation, Arla Foods
  • Lasse Jensby Dahl, managing director, Designit
  • Trine-Maria Kristensen, konsulent
  • Jakob Langemark, CEO, Hello Group
  • Steffen Lundgren Kristensen, group marketing director, Kompan
  • Peter Svarre, konsulent
  • Michala Svane, VP for salg og marketing i Tivoli
  • Timme Bisgaard Munk, chefredaktør Kforum og Bureaubiz
  • Jeanette Fangel Løgstrup, senior executive vice president, group marketing & communications, Danske Bank
  • Nana Bule, director, marketing & operations (COO, CMO) hos Microsoft

Du kan læse, hvordan du nominerer en person, som du mener har udmærket sig digitalt her.