Sådan får man mest ud af Instagram

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Bureaubiz og Facebook holder en Instagram Masterclass hvor Calle Sjönell, head of Facebooks creative shop i Norden og Liz Dahl, client solutions manager hos Facebook, kommer og giver gode råd til brands om, hvad der virker godt på Instagram.

Instagram har mere end 800 millioner aktive brugere om dagen og 300 millioner af dem bruger Instagram Stories hver dag. Det er derfor ikke en uvæsentlig platform for virksomheder at overveje og det har mange brands også fundet ud af, idet der allerede er 25 mio. brands med en konto på tjenesten. Brugerne på Instagram kommer især for at få visuel inspiration og 80 procent af alle Instagram-konti følger en virksomhedsprofil.

For at man som virksomhed kan få mest muligt ud af Instagram, holder Bureaubiz og Facebook en Instagram Masterclass om, hvor Calle Sjönell, head of Facebooks creative shop i Norden og Liz Dahl, client solutions manager hos Facebook, kommer og giver gode råd til brands om, hvad der virker godt på Instagram.

Calle Sjönell fortæller bl.a. om Instagram Stories og Instagram Live, mens Liz Dahl giver tips til, de strategier, man skal bruge på Instagram.

Med det visuelle som omdrejningspunkt, er især video ideelt på Instagram.

”På Instagram kan man som brand være meget direkte og instant,” fortæller Calle Sjönel og fortsætter: ”for eksempel med Instagram Live, som kun er tilgængelig i 24 timer og derfor er realtime, og hvor man kan lege mere med formatet”.

Ligesom på Facebook skal videoer tænkes ud fra at fange brugernes opmærksomhed og her har Facebooks landechef tidligere givet 8 gode råd, som også gælder på Instagram.

På Instagram Stories kan man udvikle en ny visuel historie, siger Calle Sjönell:

”Instagram Stories giver mulighed for at udvikle en helt nyt visuelt sprog og man kan f.eks. lege med boomerang-effekten og stop-motion. Og med Instagram Live, som kan blive en split-screen mellem to brugere kan man invitere folk til at blive en del af Instagram Live-udsendelsen.

Nyt værktøj til Instagram
Liz Dahl fortæller også om et nyt værktøj, der er ved at blive udrullet på nogle markeder. Det nye værktøj kan gøre købsoplevelsen på Instagram mere interaktiv end den tidligere har været.

”En onlinebutik kan nu tagge bestemte produkter i deres reklame. Brugerne kan klikke direkte på billedet og dermed vælge et produkt, de vil vide mere om og så kan de naturligvis også købe det direkte.”

Liz Dahl fortæller videre, at på Instagram er det muligt se se en video og læse information under videoen, mens den afspilles.

“Hvis det handler om awareness, er det bedre at bruge awareness som målsætning, for på den måde vil algoritmen finde de brugere som mest sandsynlig vil huske din annonce eller brand. Udfra hvad dit formål er, er det altså vigtigt at vælge den rigtige målsætning – så Instagram kan hjælpe med at opnå formålet,” siger Liz Dahl.

Der er også mulighed for at lave interaktive formater på Instagram, fortæller Calle Sjönell videre:

”Man kan f.eks. lave en afstemning, kaldet Instagram Poll, som er en funktion i Instagram Stories. Det kan f.eks. være et brand, der skal lancere det ene eller det andet produkt. På den måde kan brands connecte med brugerne og få en dialog i gang og brugerne kan få indflydelse på, hvad der sker i virksomheden.”

Calle Sjönell vil på Instagram Masterclass give råd om, hvordan virksomheder kan eksperimentere med Instagram og vise masser af eksempler på brands, der benytter Instagram.

Der er allerede fuldt booket på Masterclass Instagram, men du kan tilmelde dig venteliste her.