”Særligt én bureautype er ukendt for de etablerede bureauer”

Peter Engholm,
journalist

Bureauleder-uddannelsen er kommet solidt fra start. Stifteren Henrik Jensen og censor Morten Kristensen gør status over to års hold og udpeger her overraskelser og inspirationskilder.

Den klassiske bureaubranche har tilsyneladende et blind spot, når det gælder bureautyper. Øjenåbneren gælder ikke kun typen, men også bureauernes størrelse – og bureauledere, der har en smitsom energi.  

Det er blandt observationerne fra samtaler med næsten 40 bureauledere.

Agency Executive Leadership Programme er navnet på bureauleder-uddannelsen fra Brandse & Co – en uddannelse med 17 ledere på første hold og 21 på andet hold, som dimitterede denne sommer.

Stifteren er Henrik Jensen fra Brandse & Co. Han har bl.a. været nordisk chef for Dentsu og har en ph.d. i bureauers forretningsmodeller. Til at bistå sig ved holdenes eksamen i de foreløbigt to har han haft Morten Kristensen, tidl. bl.a. CEO i Mediacom og nu CEO og partner i Enactlab.

Hvad springer mest i øjnene?

”Uddannelsen favner bredt, men dét, der har slået mig, er den underskov af bureauer, som er fuldstændig ukendt for de store, etablerede spillere. Vi taler bureauer, der har skabt rigtig mange arbejdspladser – særligt uden for København,” siger Morten Kristensen.

Hvad kendetegner denne underskov?

”I særlig grad performance marketing-bureauer. Det er en type forretning centreret om bl.a. emails, Google og Amazon. Det var en del af markedet, hvor de store bureauer til at begynde med sov lidt i timen og ikke rigtig formåede at gøre performance marketing til en vigtig del af det, man tilbød kunderne. Det har givet plads til andre og mindre spillere, der er meget mere fokuserede og specialiserede inden for denne disciplin,” siger Morten Kristensen.

Ikke så meget marketing-lingo
Ét aspekt er bureautypen, et andet er tilgangen til ledelse:

”Vi kender dem ikke fra awards og røde løbere. De begyndte i en garage eller en kælder, og deres afsæt er kundernes forretning – og ikke så meget marketing-lingo. Som selvstændig er der en anden forståelse af dét at drive forretning,” siger Morten Kristensen og tilføjer:

”Fælles for alle bureauledere var tydeligt ved den afsluttende eksamen. Vi har 15-20 igennem på en dag i to omgange. Og man skal skulle tro, at man var udmattet bagefter – men jeg var helt høj på energi. Der er et drive, en handlekraft og en interesse, som er inspirerende – i særlig grad for personer som Henrik og mig, der har trådt vores sko i det etablerede bureaubranche.”

Særlig appellerende til founder-ledede bureauer
Udvikleren af Agency Executive Leadership Programme, Henrik Jensen, supplerer:

”Nye aktører inden for bureaubranchen kan komme fra tre steder: Fra internationale grupper, fra ‘able founders’ – altså bureauansatte, der starter deres eget – eller fra uddannelsesinstitutioner, typisk IT og tech. Og Agency Executive Leadership Programme har vist sig særligt appellerende til founder-ledede bureauer, altså den sidstnævnte gruppe. Det er en upoleret iværksætter-mentalitet, der kan udspringe fra handelsskolen i Køge, i Randers eller gymnasiet i Aalborg.”

Med afsæt i observationerne: Hvad er rådet til bureauledere, som ikke lige kan overskue at stifte et performance marketing-bureau?

”At fokusere på, hvordan man får – eller fastholder – handlekraft, energi og fanden-i-voldskhed. Og undgår at det bliver kvalt i systemer og rapportering,” siger Morten Kristensen.