Af Victoria Dahl Understrup, Redaktionsassistent hos Bureaubiz
Cykeltraditionen er vel dansk? Eller hvad? Ikke ifølge SAS' nye reklamevideo. Foto: What is truly Scandinavian?

I en ny reklamevideo fortæller SAS, at absolut ingenting er skandinavisk. Den blev lanceret d. 11. februar og hevet ned i dag. Faktisk kun få timer efter, videoen begyndte at modtage negative reaktioner.

SAS har indtil nu overgået alle forventninger med deres ‘We Are Travelers’-univers. Den syvende film i rækken, ‘The Arrivals’, blev tildelt tre effektpriser ved Effie Awards Europe. Men den ottende har bragt SAS i en god gammeldags reklame-shitstorm. 

Kampagnefilmen blev lanceret d. 11. februar – og hevet ned igen samme dag. Den var online i få timer, før den blev midlertidigt suspenderet. 

Den fik 550.000 visninger, inden den blev fjernet af SAS fra deres YouTube-kanal og deres Facebook-side. Videoen er dog fortsat tilgængelig, da YouTube-brugere har delt den på deres private profiler. 

Red: Videoen er nu igen blevet lagt op af SAS igen i fuld længde. Du kan se filmen her.

Videoen har titlen ‘What is truly Scandinavian’, som også er det spørgsmål, videoen indledes med – og begiver sig ud i at svare på.

En kvindestemme spørger: “Hvad er egentligt skandinavisk?”, hvortil svaret er: “Absolut ingenting”. Og fra det udpensler SAS, hvad danskerne troede var dansk, svensk og norsk, men egentligt stammer helt andre steder fra. 

Vindmøllerne er fra Kroatien. Cykeltraditionen er fra Tyskland. Rugbrød er fra Tyrkiet. Smørrebrødet er fra Holland. Og lakrids er fra Kina.

Videoen forsøger at vise, at man bliver inspireret, når man rejser ud i verden. Vi tager det med hjem, som vi godt kan lide, og gør det til en del af vores hjem. Et budskab, der egentligt er ret fint – men portrætteret helt forkert, hvis man kigger på modtagelsen af videoen. 

Flyselskabet har fået kritiske kommentarer og er endda blevet kaldt anti-skandinavisk. Reaktionerne er så voldsomme og mange, at SAS har mistanke om, at de har været udsat for et cyber-angreb.  

“Når vi ser på mønsteret og antallet af reaktioner, har vi en begrundet mistanke om, at vi har været udsat for et cyber-angreb og, at vores kampagne er blevet taget som gidsel. Vi vil ikke stå på mål for andres værdier. Derfor har vi midlertidigt fjernet kampagnen fra vores sociale medie-kanaler, mens vi overvejer næste skridt,” udtaler SAS.

Mon videoen bliver lagt op igen? 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club