Se alle Grand Prix’erne fra Cannes – og lær af dem

Peter Engholm,
journalist

De 30 Grand Prix’er ved Cannes Lions blev usædvanligt jævnt fordelt, så trenden skal ses på tværs. De store vindere løser problemer for forbrugere og for samfundet. Se alle vinderne her.

”Laver du en virkelig flot og sjov reklamefilm, så kan du måske få en fed aften i Cannes. Hvis du vil have en fantastisk karriere, så bør du gøre dit til at gøre verden til et bedre sted – og inspirere andre ved at løse ægte problemer.”

Denne lære fra Cannes Lions leveres til Bureaubiz af Rob Reilly, der er WPP’s globale kreative direktør og jurypræsident i Titanium-kategorien.

Tendenserne i Cannes Lions har varieret gennem årene og har mes af alt lignet modeluner: Korte film blev afløst af længere film, humor tittede frem, det samme gjorde purpose, alt imens fagfolk på palæets scener i stigende grad blev afløst af kändisser.

Cannes Lions 2022 var for første gange i tre år tilbage i fysisk form – og kiggede frem. Bevares, Ryan Reynolds var der, men han vidste faktisk noget om kreativitet og markedsføring, så det gav ok mening.

Og det giver næsten ikke mening at tale om trends, og da slet ikke moder, for der er noget varigt og irreversibelt over de signaler, juryerne og jurypræsidenterne gerne vil sende med deres Grand Prix-vindere: Løs problemer. Regeringerne gør det ikke – i al fald ikke i tilstrækkelig grad, så det er op til brands at udvise handlekraft.

Kreativt og innovativt – sammen med andre
Jurypræsidenterne er blandt klodens fremmeste kreative profiler – sympatiske og lyttende, i øvrigt, og frem for alt befriende blottet for bullshit og buzzwords. Disse tilgange gik igen på pressemøderne, hvor vinderne blev præsenteret:

  • Løs ægte problemer.
  • Husk de to bar’er: Skalérbar og langtidsholdbar.
  • Samt læren fra alverdens børnehaver: Find en håndmakker. Når det kommer fra jurypræsidenter med global i deres titel, så hedder det the power of partnership. Og jo; det kan lyde buzzword-agtigt, men dækker over, at selv de største brands bliver stærkere af at gå sammen med andre.

Grand Prix-vinderen i Creative business transformation er et smukt eksempel herpå. Dole er stor nok på egen hånd, men gik sammen med Ananas Anam og skabte et læder-alternativ, Piñatex, ud af et restprodukt; blade fra ananas-høsten.

Og en ikke uvæsentlig pointe: Dole tjener 100 mio. dollar årligt på det, der før røg i bioaffaldsspanden.

Titanium har ikke én vinder, men fire i et samarbejde, der gør opmærksom på kniv-vold: Kiyan Prince var en talentfuld fodboldspiller, da han for 15 år siden blev stukket ihjel som 15-årig. Hvad nu, hvis han stadig levede? EA Sports var med til at genskabe Kiyan Prince som 30-årig – og som spiller i FIFA-spillet.

Halvdelen af Grand Prix-vinderne løser problemer
Omtrent halvdelen af de 30 Grand Prix-vindere er reelle løsninger – eller handlende ideer, som Per Holm Henriksen, fagansvarlig på Reklamelinjen, kalder dem.

”Vinderen i både Creative strategy og PR er The Breakaway, det første e-cykelhold for indsatte. Afsenderen er sportstøjmærket Decathlon, som får vist sit tøj, men også gør en indsats for at rehabiltere indsattte,” siger Per Holm Henriksen og tilføjer:

”Der tales mere og mere om unexpected bravoury, det uventede mod, og det ses også her, for Decathlon har noget på spil. Det kan sagtens give bagslag i befolkningen at udstyre fængsler med luksus – hvad ligner nu det? – men selv den belgiske  justitsminister kørte med på e-cyklen, og indsatsen ændrer vores syn på indsatte. Og det er skalérbart, for andre fængsler nu har tilsvarende hold.”

Affaldet bliver en del af løsningen
De dobbelte løvevindere fra Nord DDB, Tim Fremmich og Anders Kure, kommenterede vinderen i Print & Publishing. Her vandt en libanesisk avis ved hverken at printe eller publicere noget og donere sparet papir og tryksværte til stemmesedler i et demokratisk valg. Per Holm Henriksen supplerer:

”Print er et låst medie og lukket for den handlende idé … indtil nogen netop gør det. Og så vinder de big time.”

Han fortsætter:

”Tag vinderen af Health & wellness, indiske Maxx Flash, der producerer insektbekæmpelsesmidler. De har også gjort selve indpakningen til en effektiv dræber af myggelarver. Affaldet bliver en del af løsningen, og det er altså genialt.”


Per Holm Henriksen, fagansvarlig på Reklamelinjen

Hvad har du taget med dig fra Cannes Lions?

”En tronskifte. Fra Product is king til Consumer is king. Hvad kan vi hjælpe forbrugerne med – f.eks. Innovation-vinderen: Et australsk forsikringsselskab, der designer huse, som kan modstå orkaner, oversvømmelser og brande. Brands fokuserer på forbrugernes problemer og nøjes ikke med at sympatisere, men inspirere og aktivere dem. På den måde ændrer tilgangen sig, og målgruppen bliver deltagere,” siger Per Holm Henriksen.

Det lyder nyt alt sammen …

”Meget har ændret sig, men grundlæggende skal vi stadig fortælle store og emotionelt engagerende historier, som forbrugerne kan genkende sig selv i. I dag skal vi fortælle med handlinger i stedet for ord,” siger Per Holm Henriksen og tilføjer:

”Og det skal fortsat være kommercielt. Jo flere penge, brands tjener på at løse ægte problemer, des mere kan og vil de gøre.”

Cannes Lions 2022 – alle Grand Prix-vinderne
3-dobbelt vinder: The Unfiltered History Tour. Brand experience & activation, Radio & audio samt Social & influencer

Doobelt vinder: The Breakaway. Creative strategy og PR

Dobbelt vinder. Data Tienda i Glass: The Lion for change + Creative data

Dobbelt vinder. Hope Reef. Media og Industry craft

Film Lions havde to Grand Prix-vindere: Super. Humans samt Escape from the office

Titanium: Long live the prince

Creative business transformation: Piñatex

Creative commerce: Thighstop

Creative effectiveness: Contract for change

Design: Portuguese (re)constitution

Digital craft: Backup Ukraine

Direct lions: Less talk, more bitcoin

Entertainment: Eat a Swede

Film craft: The Wish

Creative B2B: Speaking in color

Grand Prix for good – Health

Health & wellness: The killer pack

Innovation: One house to save many

Mobile: Real tone

Outdoor: Liquid billboard

Pharma: I will always be me

Print & publishing: The elections edition

SDG: The missing chapter

Entertainment for sport: NikeSync

Entertainment for music: This is not America