Af Peter Engholm, journalist

Coronakrisen udløste et prominent farvel på bureausiden, da Simon Engstrøm blev fyret som Hjaltelin Stahls executive creative director. Siden er der kommet et skulderklap fra de kreative kolleger.

Da Simon Engstrøm blev ansat på Hjaltelin Stahl for to år siden, stod der i hans kontrakt, at han skulle hjælpe med at fremme kreativiteten. Da havde bureauet i årene forinden hhv. 6 og 7 shortlister ved Creative Circle Award (CCA).

Hjaltelin Stahl har en af bureau-Danmarks største kreative afdelinger, så naturligvis er én person ikke afgørende, men det kunne ligne en tanke, at det i 2019 blev til 16 shortlister og i 2020-udgaven, der kom i sidste uge, fik bureauet 13 shortlister. I begge år næstflest af alle bureauer.

”Jeg er glad for det aktuelle skulderklap. Og jeg er glad for de internationale priser, som bureauet har vundet – bl.a. 3 guld og 1 bronze ved seneste Epica. Vi lykkedes sgu med at løfte det kreative niveau,” siger Simon Engstrøm.

For hans vedkommende giver det mening at tale i datid, for i midten af maj var Simon Engstrøm blandt Læs merede i alt syv personer, Hjaltelin Stahl måtte fyre som følge af coronakrisen.

På bureau som 18-årig
Nu er han for en stund tilbage, hvor hans tidligere bureau Seligemig holdt til i sine spæde år. Hos produktionsselskabet Bacon på H.C. Ørsteds Vej på Frederiksberg.

”Jeg har været på bureau, siden jeg var 18 år – og jeg er 45 i dag. Jeg har aldrig holdt pauser, og sommerferierne har været begrænsede – hvad enten det var på mit eget bureau eller de to intense år hos Hjaltelin Stahl. Nu griber jeg den mulighed, der er, og mærker ordenligt efter og tænker dybere. Eller rettere; Ikke tænke over, hvad jeg skal lave. Perioden gælder frem til september,” siger Simon Engstrøm.

Så frie kreative rammer som muligt
Lige nu hjælper Simon Engstrøm Bacon og instruktøren Martin de Thurah med et kunstprojekt.

”Det er ikke kunst, det jeg laver. Det er et håndværk. Det er kreativitetens kerne; De Frie tanker,” siger Simon Engstrøm.

Og det var den slags tanker, han for godt to år siden blev hentet til Hjaltelin Stahl for at værne om – suppleret med en konkret opgave om at fremme kreativiteten:

”Jeg vil gerne skabe et miljø og en stemning, så de dygtige mennesker, der er ansat, har følelsen af så fri en kreativ ramme som muligt. Der er jo mange instanser, der kan stramme dette arbejdsrum. Det er vilkårene, og min opgave har så været at tage slåskampene, så de kreative kunne blive i det relativt frie rum. Jeg har altid fokuseret på – og været vild med – et så frit kreativt spille rum som muligt.”

Læren fra netværket
Simon Engstrøm har før været på internationale bureauer som Grey København og Y&R. Da han kom til Hjaltelin Stahl, udtrykte han glæde over, at bureauet var dansk-ejet. Det holdt et halvt år, og så blev Hjaltelin Stahl solgt til Accenture Interactive.

”Det var ikke min store drøm at komme tilbage og arbejde for en stor netværkskæde, for jeg har jo været i langt over 10 år hos netop netværk. Nu blev det sådan og det har været interessant og lærerigt – både hvad man skal, og hvad man ikke skal,” siger Simon Engstrøm og tilføjer:

”Jeg har altid haft et tæt forhold til mine kollegaer, men det er klart, at når en kreativ afdeling runder et vist antal personer, så bliver rollen som executive creative director mere overordnet og den personlige kontakt mindre. Tiden hos Hjaltelin Stahl har lært mig at fokusere mere på min ledelsesrolle.”

Bæredygtighed med humor
Med den ekstraordinære corona-situation har fyringer været næsten hverdag i bureau-branchen, og organisationsændringer som følge af et ejerskifte er heller ikke unormalt. Simon Engstrøm udtrykker umiddelbart det modsatte af bitterhed:

”Jeg er glad for at have mødt så mange utroligt dygtige personer, og jeg har set spændende måder at gøre tingene på, ledelsesmæssigt. Her har jeg lært meget, især fordi ledelse i Seligemig i sin tid var learning by doing,” siger Simon Engstrøm.

Tænkepausen går ud på ikke at tænke for karriere-konkret. Hvilket har været svært, erkender Simon Engstrøm, for han har fået ”et spændende jobtilbud” og muligheden for en central rolle i et start-up uden for branchen.

Og pausen er også brugt på at kigge ud over marketing-landskabet:

”Samfundssind er ikke en bølge, det er det heller ikke i reklame – det er en vigtighed og nødvendighed. Samtidig ser vi et Creative Circle Award, der hylder humor i reklame. Måske kan de to elementer forenes. Reklamerne knyttet til arbejdet med samfundssind og bæredygtighed har de seneste år til tider nærmest lignet sadvertising. Men hvem siger, at det ikke kan formidles og forløses med humor? Det er nærliggende for mig at nævne Ikeas bud med Black Friday (re)sale, der opfordrede til genbrug, og The Missing Collection, der markerede fraværet af et trykt katalog,” siger Simon Engstrøm.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club