Sponsta genfødes som Supervisual

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Udover navneskiftet har man ændret strategien, så man tilbyder kunderne kreativt indhold fra lokale producenter rundt omkring i verden.

Efter 2 år som iværksætter-virksomhed har Sponsta over længere tid skiftet strategisk sigte og bliver i dag genfødt på en ny platform under navnet Supervisual.

Hvor Sponsta før var et redskab til at hjælpe brands med at opnå kommerciel reach ved hjælp af influencers, så er Supervisual et værktøj, der skal hjælpe brands og bureauer med at lave bedre indhold til sociale medier – på en smartere måde.

Medstifter af Supervisual, Philip Bock, fortæller om transformationen:

“Supervisual er en online platform der gør det nemt for brands at producere indhold til sociale medier, ved at forbinde dem med content creators fra hele verdenen. Hvor det for et år siden handlede om reach arbejder vi nu udelukkende med content creation. “

Sponstas genfødsel og nye value proposition som Supervisual er ikke et skift, der er sket fra dag til dag, men en reaktion på en masse erfaringer og en trinvis transformation af forretnings-strategi, som virksomheden har været igennem de sidste 12 måneder.


Philip Bock sidder og navigerer i Supervisual-værktøjet på ipad’en.

Start-up af bakke
For to år siden launchede Sponsta i forbindelse med et oplæg som Philip Bock holdt om influencers på scenen til Cannes Lions.

Selvom han og hans to Sponsta-partnere stod med en god idé, måtte virksomheden, efter en masse blod sved og tårer, dog indse, at det var udfordring at få kunder:

”Vi var fascineret af ideen om at hacke et medie (Instagram, red) og skabe disruption, men vi opdagede hurtigt, at det var sværere end forventet at bygge en forretning på vores idé, ” siger han.

Selvom Sponsta hurtigt etablerede et netværk med et potentielt reach på 50.000.000 via deres tilknyttede instagram-influencers, og på papiret fremstod som en mindre geni-streg, så bed brands ikke på krogen i nær så høj grad som forventet.

Philip Bock fortæller:

”Vi kunne så let som ingenting få møder med alle marketingfolk og firmaer. Alle branchefolk synes set-up’et og forretningsperspektivet var spændende, men i sidste ende købte de ikke ind i det økonomisk.”

Facebook-benspænd sparker til handling
Efter et stykke tid begynder det at tynde gevaldigt ud i start-up’ens pengebeholdning, men flere investorer, bl.a. Saxo Bank-stifter Lars Seier Christensen, kan dog se Sponstas potentiale, og investerer penge i firmaet så driften kunne fortsætte.

Kort efter opstår dog en helt ny udfordring fra uventet kant. For at udradere konkurrencen fra det voksende antal influencer-platforme bestemmer Facebook sig nemlig for at fjerne API-tilgangen for virksomheder som Sponsta. Det initiativ trak med ét tæppet væk under Sponstas forretningsmodel, der afhang af disse API’er (Facebook ejer Instagram, red.).

Philip Bock tænker tilbage:

”Det var noget af en ekstra udfordring, som vi pludselig stod med. Det hele endte med, at vi fik sat en afgørende Skype-snak op med Facebook-hovedkvarteret i San Francisco.”


Da Facebook spændte ben for Sponsta, blev det lettere for Philip og holdet bag at tage en svær beslutning om at skifte kurs.

Sponsta sadler om
Selvom Facebook-obstruktionen kunne have været fatal for Sponsta-folket, var det ikke tilfældet. For inden Skype-mødet, var man allerede klar over, at der var ræson i at udstikke en ny retning for firmaet.

Philip Bock:

”Det vi havde noteret os, var at de kunder, der rent faktisk brugte os og kom tilbage, ikke var interesseret i den reach vi kunne tilbyde. De var interesserede i samarbejde af en anden grund. Igennem os havde de fundet influencers, der kunne kunne producere reelt indhold til dem – og ikke bare stå og vifte med et produkt i bikini.”

Han fortsætter:

”Så vi opdagede, at vi stod med nøglen til en ny smart måde at producere indhold på, og at det var den reelle værdi af vores platform. Vi kunne formidle kontakter til kreative, der kunne producere indhold til en helt anden pris end bureauer og professionelle producenter”.

I Skype-samtalen med Facebook fortæller Philip Bock om Sponstas tanker om at droppe influencer-tilgangen og i stedet lave content på en ny måde. Facebook var begejstrede for firmaets ko-vending og Philip Bock & Co. fik lov til at beholde deres API-adgang.

Benspændet fra Facebook blev i sidste ende en gave, fortæller Philip Bock:

”Det hjalp os med at finde noget, der gav endnu mere mening for både os selv og for vores kunder. Den pressede make or break-situation gjorde det samtidig meget nemmere for os at tage en beslutning, der på det tidspunkt føltes ubegribelig stor, men som vi nu kan se, var bydende nødvendig.”

Som at samle et fly i luften
Det var dog ikke en ukompliceret proces at lave forretning om indefra, gå fra influencer-fokus til fokus på indholds-produktion, mens man stadig skulle opretholde den daglige drift.

”Selvom vi var omstillingsparate, sled det rigtig hårdt. Det var nærmest som at starte fra scratch”, siger Philip Bock.

Mens man på ydersiden gik til sine opgaver som hidtil begyndte Sponsta-holdet backstage at strippe deres platform og skræddersy den til den nye forretningstilgang, som markeres med dagens navneskift.


Hele holdet bag Supervisual, der har kontor i Studiestræde i indre København.

Sponsta -> Supervisual
I forbindelse med navneskiftet til Supervisual har Philip Bock og holdet bag fået en ny kapital-indsprøjtning fra investorerne Tommy Ahlers, Andreas Rasmussen, Lars Seier Christensen samt to nye – Søren Kenner og Hello Groups CEO Jacob Langemark.

Men hvad er det helt præcis, der gør at Supervisual er et super koncept?

”Vi har kreative siddende i hele verden. Så hvis du skal lave en kampagne, der skal have produceret indhold rundt om på kloden, kan vi med få klik skaffe dig de bedste indholdsproducenter, på de locations.

Men hvorfor er det så smart med lokale producenter?

”Den person du hyrer gennem Supervisual-platformen kan lave autentisk indhold. Dels fordi denne kender lokalområdet, har netværket til at lave en effektiv produktion – og kan lave indhold med lokalt look og feel.”

Han fortsætter:

”Forestil dig, at du vil have taget et billede af dit produkt i f.eks. Argentina i en helt særlig setting. Det skriver du et brief på, som vi formidler til vores content creators i Argentina. Dem, der er interesserede i opgaven byder så ind med referencebilleder og en pris – og så kan du vælge ud fra de indkomne tilbud fra Argentina, hvem der så at sige vinder din opgave. Dem sender du dit produkt – og sparer dermed rejseomkostningerne for et helt produktionshold, der ellers skulle om på den anden side af planeten”.


Fritz Hansen har brugt Supervisual som redskab til at lave en kampagne for deres 7’er stol, der er blevet fotograferet rundt om i verden af lokale content creators.

Vender arbejdsgang på hovedet
Ifølge Philip Bock, er der mange fordele ved at arbejde med Supervisual som platform udover at lave bedre og billigere indhold. Et ord som han gentager ofte er ordet smart. Men hvad mener han med smart?

Philip Bock forklarer:

”Alle der har arbejdet på kundesiden eller på bureau, kender tendensen til at holde kaffemøder, hver gang man bare skal have lavet fem billeder til instagram-posts. Reklamebureauer kan lave innovative kampagner, men de er ikke kendt for at være innovative i deres egen forretningstilgang. Og dér prøver vi at vende det hele på hovedet – gøre det smartere – så indholdsproduktion ikke drukner i tidskrævende kommunikation og besværlig logistik”.

Er I så en direkte konkurrent til bureauerne, som brands selv kan benytte uden om dem?

“Ja, helt klart – men vi er jo samtidig også tilgængelig for bureauerne, så de også kan være smartere omkring, hvordan de servicerer deres kunder. F.eks har vi lige haft et succesfuldt samarbejde med DDB Copenhagen med et europæisk projekt for DFDS, der involverede content creators fra UK, Holland, og Norge – som de fandt via vores platform”, slutter Philip Bock.

Du kan se det netop launchede Supervisual-site her: