Af Peter Engholm, journalist

Ingen af de normale og store temaer vil overleve længe i den kommende valgkamp, mener Steffen Hjaltelin, der i mange år var strategisk sparringspartner for Venstre. I stedet får vi noget, der er mudret – og måske også mindre bureau-relateret.

Der venter en på flere plan atypisk valgkampagne – noget nær tema-forladt og med flere personangreb end tidligere.

Sådan lyder vurderingen fra Steffen Hjaltelin, der igennem 15 år, i regi af Hjaltelin Stahl,  havde et tæt samarbejde med Venstre. Efter at han for tre måneder siden stoppede på bureauet, har han bl.a. fungeret som politisk kommentator, og Bureaubiz har derfor bedt ham vurdere det kommende folketingsvalg ud fra et kommunikations- og bureausynspunkt:

”Helt overordnet får vi dét, man kan kalde et Christiansborg-valg. Det vil sige et valg, der kommer til at handle allermest om bogstavskombinationer, diskussioner om regeringsdannelser og ikke mindst et enormt personfokus: Kan Mette Frederiksen vriste sig fri af mink-skandalen, bliver Lars Løkke dronninge- eller kongemager etc. etc.”

Når vælgerne bliver spurgt om de temaer, der optager dem mest, har svaret været sundhed, indvandring og senest også klima. Men det vil næppe skinne tydeligt igennem i en valgkamp, lyder forudsigelsen:

”De interne Christiansborg-diskussioner skygger allerede nu for reelle politiske dagsordener. Intet vanligt tema har overlevet mere end en formiddag, førend afsenderen bliver mødt med et Christiansborgspørgsmål som ”Fint nok, men hvem peger du på som statsminister?” siger Steffen Hjaltelin og uddyber:

”Vi så det med Venstres kampagne om at sænke kontanthjælpsydelser. Det var en klassisk borgerlig ”kan-det-være-rimeligt-at …?”-udmelding, men den fik ingen levetid.”

Mudret kommunikation og diffuse modstandere
Steffen Hjaltelin forudser en mudret valgkamp, vurderet på de kommunikative linjer:

”Den røde fløj vil efter Søren Papes klare borgerlige udmeldinger prøve at overbevise vælgerne om, at med blå blok er det slut med velfærd og med Arnepension. De borgerlige vil primært angribe Mette Frederiksen og sekundært hinanden. Venstre og Inger Støjberg har valgt at tilslutte sig Arne-pensionen. Ikke af stor kærlighed men fordi de så kan bruge valget på at tale endnu mere om mink og magtfuldkommenhed.”

Det grumsede udtryk skyldes, at forudsætningerne har ændret sig en del, bare siden seneste valg. 

”Normalt har det været et stort parti mod et andet stort parti – centreret omkring midten. Men denne gang er det anderledes, for det er mere diffust, hvem modstanderen er. I særdeleshed for rød blok. Hvis Socialdemokratiet koncentrerer kommunikationen om at udstille Papes borgerlige politik, bliver det slag i luften mod den reelt største trussel for S, nemlig Inger Støjberg, hvis vælgere mest går op i at være hårde mod indvandrere og københavnere,” siger Steffen Hjaltelin og uddyber:

“Og hvis S overbyder Støjberg på de agendaer, risikerer de at tabe en stemme til Enhedslisten på Nørrebro, hver gang de vinder en i Hadsund.”

Flere personangreb, færre bureau-input
Selv om diskussioner og bogstaver kan virke som en indefra-og-ud øvelse, så ser det ud til at have fanget offentligligheden:

”Samtalerne i befolkningen går allerede på: Har Jacob Ellemann dét, der skal til? Har Søren Pape det? Har Mette Frederiksen haft det? Overlever DF?,” siger Steffen Hjaltelin og tilføjer:

”Den markedsføringsmæssige konsekvens kan blive, at budgetter vil blive brugt på at undergrave modstanderne, snarere end at fortælle om egen politik. Vel vidende at vælgerne siger, de hader den slags.”

En konsekvens af et Christiansborg-valg og et fravær af langtidsholdbare teamer kan ifølge Steffen Hjaltelin være, at partierne bruger bureaubistand i mindre omfang end ellers:

”Analysen hos partierne kan blive, at denne kommunikation kan vi i stort omfang klare selv. For hvem kender Christiansborg og politikerne bedre end politikerne og deres egne partifolk?”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club