Stor interesse for Forbrugerombudsmandens informationsmøde om miljøudsagn

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Der var stor interesse for Forbrugerombudsmandens informationsmøde om miljøvenlig markedsføring på SDU i Odense i sidste uge. Forbrugerombudsmanden behandler lige nu 40 sager og har yderligere fået 60 henvendelser. Inden sommerferien vi hun komme med en revideret kvikguide med flere eksempler, der kan hjælpe virksomhederne.

I sidste uge holdt Forbrugerombudsmanden det sidste informationsmøde i en række, hvor hun har været rundt i landet for at fortælle om markedsføring med miljøudsagn.

”Der har været en stor interesse, for det vi kom for at fortælle. Vi måtte lukke for tilmelding, da vi holdt mødet i Aarhus,” sagde forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen til GRAKOM efter mødet, som blev holdt på SDU i Odense. Der var ligesom på de andre informationsmøder i Aarhus og København stor spørgelyst.

GRAKOM og Creative Clubs konstituerede direktør, advokat Christian Jensen, deltog også i mødet, og han mener, at emnet er vigtigt for GRAKOMs og Creative Clubs medlemmer:

”Medlemmerne skal naturligvis fortælle om de miljøvenlige tiltag, de tager i deres virksomheder, og så er det vigtigt, at de har styr på, hvilke retningslinjer, der gælder.”

Indtil videre har forbrugerombudsmanden ’kun’ politianmeldt en virksomhed, mens resten af de sager, som Forbrugerombudsmandens kontor hidtidig har taget sig af, har været indskærpelser. Men på informationsmøderne har hun været helt klar i spyttet:

”Jeg forventer, at vi kommer til at politianmelde flere virksomheder i 2023,” sagde hun.

Lige nu behandler Forbrugerombudsmandens kontor omkring 40 sager, mens kontoret har fået 60 henvendelser, som de endnu ikke har besluttet, hvordan de skal behandle.

Udkast til revision af kvikguide inden sommerferien

Forbrugerombudsmanden har tidligere lavet en kvikguide til miljømarkedsførings vejledningen. Der har været efterspørgsel efter flere eksempler i kvikguiden, og derfor offentliggør Forbrugerombudsmanden inden sommerferien et udkast til en revision af kvikguiden.

”Vi kommer med flere eksempler i den nye kvikguide, både hvad man ikke må og forhåbentlig også, hvad man må, for det har der været stor efterspørgsel efter,” sagde Christina Toftegaard Nielsen.

Eksempler på afgørelser fra Forbrugerombudsmanden ifm miljøudsagn i markedsføringen.

Her er Forbrugerombudsmandens vejledning i en opdateret version fra 2014

Her er en kvikguide fra Forbrugerombudsmanden til virksomheder om miljømarkedsføring