Svær opstart for Halo Agency

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

WPP-sammenslutningen Halo Agency har brugt kræfter på at konsolidere sig i 2017, og det kan ses på økonomien. Det nye bureau er ikke desto mindre ifølge direktøren kommet godt fra start.

Halo Agency er resultatet af WPP-gruppens sammensmeltning af Burson-Marsteller og Hill+Knowlton Strategies i Danmark.

Fusionen faldt endeligt på plads med offentliggørelsen af det nye navn den 1. september 2017, og Halo Agency har nu fremlagt sit første regnskab under selv samme – et regnskab, der bærer bræg af sammenlægningen.

”Resultatet afspejler et år, hvor vi fusionerede to internationale selskaber og har haft fokus på at opbygge en ny virksomhed med et nyt og anderledes målrettet tilbud til markedet. Det tager tid og koster kræfter,” siger adm. direktør Nikolaj Buchardt til Bureaubiz.

Fokus på Danmark
Han fortæller, at man har brugt mange timer på interne processer og på at skabe den ønskede forandring.

I forbindelse med fusionen meldte bureauledelsen klart ud, at fokus var på det danske marked, om end man i sagens natur ville drage nytte af det globale netværk i Burson-Marsteller og Hill+Knowlton Strategies.

Ambitionen, lød det, var at være en fast del af de største kommunikationsbureauer i Danmark, ”og gerne kravle endnu længere op mod toppen inden for en kort årrække”.

Godt fra start
Og selv om sammenlægningen ”selvfølgelig i en periode kan aflæses på vores performance”, er Halo ifølge Nikolaj Buchardt kommet godt fra start:

”Vi har etableret os som positioneringsbureau, som bygger på dyb strategisk og forretningsmæssig indsigt og evnen til at eksekvere kreativt på tværs af platforme. Samtidig mærker vi, at vores tilgang til at indtænke adfærdspsykologi i vores løsninger bliver taget rigtigt godt imod i markedet.”

Mens bureauledelsen i sin årsberetning fremhæver en svær markedssituation og på den baggrund ikke gør de store armbevægelser i forhold til 2018, er adm. direktør Nikolaj Buchardt optimistisk.

”Vi får både de kunder og den pipeline, som vi ønsker, så jeg ser positivt på dette år,” siger han.

Nøgletal for Halo Agency i 2017 (i parentes 2016)
Bruttofortjeneste: 7,954 mio. kr. (10,292)
Driftsresultat: -501.000 kr. (150.000 kr.)
Årets resultat: -429.000 kr. (98.000)
Gns. antal ansatte: 13 (15)