Af Peter Engholm, journalist

En af stifterne i The Unicorn, Thomas Pries, var jurymedlem i Film Lions. Her serverer han tre udtræk fra de mange, mange film.

Filmkategorien i Cannes Lions er en vægtig klassiker. Det er festivalens urkategori, og den har i alle årene tiltrukket både stor opmærksomhed og mange indsendelser. I år steg den endda 29 pct. i forhold til 2018 og blev årets største kategori. Juryen skulle vurdere næsten 2.800 film.

Og danske Thomas Pries, der er en af de tre stiftere af det kreative bureau The Unicorn, har som jurymedlem taget sin del af slæbet:

“Jeg har set 1.000 film og har brugt i hvert fald 50 timer på opgaven. Det har været hårdt, men også enormt inspirerende. Eksekveringsniveauet har været højt, og det har i høj grad været idédrevet. Og ikke ideer alene, men gode historier, der rammer. Det har ikke så meget været at tage et stort navn – lige med undtagelse af Elton John i John Lewis-reklamen. Den får jeg gåsehud af bare at tænke på,” siger Thomas Pries.

1. Formater går til yderligheder
Mellemformen ses meget mindre. Og vi har set meget mere af både det ultrakorte format på 6-10 sek. og det helt lange, som kan være 3 min., 10 min. eller 90 min. Ja, det er halvanden time, og jeg føler mig næsten straffet, fordi jeg selv inden for de seneste par år har lavet fire deciderede kortfilm.

2. Purpose slår bredt igennem
Alverdens gode formål er i spil – hvad enten det er at fjerne fordommene om hudfarver, mindske fattigdom eller øge trafiksikkerheden.

Jeg bliver glad og stolt, når en hel branche i stort og småt forsøger at gøre verden til bedre sted. Det er megapositivt.

Nogle gør det godt, så jeg får en klump i halsen. Andre gør det så dårligt, at jeg får kvalme. Det har især været, når purpose rammer ved siden af. Når brandet pynter sig med lånte fjer, og det utroværdige skinner igennem. Storytelling er ikke nok. Vi vil se reel handling.

3. Humoren gør comeback
Humor er på vej tilbage. Måske som modtræk til, når purpose bliver for alvorstungt. Jeg har også set eksempler på det helt skæve – med en virkelig høj weirdnessfaktor.

Humoren kommer også til udtryk, når der bliver gjort grin med hele infiuencerbegrebet. Der løber en åre af antiinfluencers.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev