Tronskifte blandt PR-bureauer

Finn Graversen,
journalist

4 PR-bureauer: Rud Pedersen, Grace Public Affairs, Open og King Street PR, er alle kommet stærkt ud af 2020. For Rud Pedersen betyder det, at bureauet har sat sig solidt til rette som Danmarks største PR-bureau.

Skal man dømme på flere PR-regnskaber, så er der i disse år penge i public affairs. Det gælder specielt Rud Pedersen, som sidste år overhalede Operate Gruppen som Danmarks største PR-bureau, og som i år cementerer den position yderligere.

Hertil kommer, at bureauet har et datterbureau, King Street PR, som også kom godt ud af 2020, og ser man disse to sammen, så har gruppen lagt sig meget solidt i spidsen. Den er nu 50 pct. større end Operate på 2. pladsen.

Rud Pedersen opgør selv, at ambitionen er at være Danmarks førende public affairs bureau, og baseret på størrelsen, så er det også tilfældet (læs mere om Rud Pedersen her).

Men et andet public affairs bureau gør det også godt. Grace Public Affairs ejet af Stine og Sune Wæsel præsterede markant vækst i 2020, og det kun 5 år gamle bureau er blevet dobbelt så stort på to år.

Rud Pedersen kan ikke prale af at være blevet dobbelt så stort på to år – det ville også være ret usandsynligt størrelsen taget i betragtning – til gengæld kan bureauet prale af at være vokset uafbrudt i en årrække, så man er blevet næsten dobbelt så stor siden 2015.

Rud Pedersens ambition er ydermere at være public affairs bureau for det internationale erhvervsliv i både Danmark og Norden. Bureauet tæller da også markante navne blandt teamet. I dansk kontekst kan f.eks. nævnes tidl. ambassadør og direktør i Udenrigsministeriet Friis Arne Petersen, tidl. forsvarschef Bjørn Bisserup, tidl. direktør for Dansk Erhverv Jens Klarskov og tidl. medlem af Europa-Parlamentet John Iversen.

Grace Public Affairs har også interessante navne på listen. Det gælder f.eks. tidl. medlem af Europa-Parlamentet Anders Vistisen og Bergur Løkke Rasmussen, der som navnet antyder er søn af tidl. statsminister Lars Løkke Rasmussen.

King Street PR defineres som et strategisk kommunikationsbureau, der hjælper med at finde synergi mellem brandets historie og forretningsmål. Bureauet repræsenterer således end anden del af PR-branchen end den, som Rud Pedersen satser på.

Endelig er der PR-bureauet Open, som satser på intern kommunikation. Det ligner også en god forretning. Bureauet er vokset markant de sidste to år, og er blevet næsten dobbelt så stort siden 2015.

De fire PR-bureauer omtalt i denne artikel repræsenterer tilsammen over 110 mio. kr. i bruttoavance, hvilket er tæt på 20 pct. af den samlede PR-branche som opgjort i den årlige BureauTrends fra Bureaubiz og MyResearch. De er tilsammen vokset med over 16 mio. kr. i 2020 og trækker således markedet op. Status lige nu efter indmelding af 29 regnskaber er et lille fald i den samlede PR-branches bruttoavance på -0,5 pct.

Nøgletal for Rud Pedersen

  • Bruttoavance 55,913 mio. kr. +8,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,165 mio. kr. +1,7 pct.
  • Lønandel 66,7 (64,3)
  • Resultat før skat +7,983 mio. kr. +3,0 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for King Street PR

(ejet af Rud Pedersen)

  • Bruttoavance 8,321 mio. kr. +20,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 832.149 kr. -11,5 pct.
  • Lønandel 69,5 (67,8)
  • Resultat før skat 0,904 mio. kr. +15,2 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Grace Public Affairs

  • Bruttoavance 22,417 mio. kr. +31,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,18 mio. kr. +17,9 pct.
  • Lønandel 69,6 (66)
  • Resultat før skat 2,598 mio. kr. +10,9 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Open

  • Bruttoavance 28,433 mio. kr. +20,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,236 mio. kr. +20,2 pct.
  • Lønandel 65 (73,5)
  • Resultat før skat 4,795 mio. kr. +189,4 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz