Turismekampagne: Byt sweatpants til vandrestøvler

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

En ny kampagne skal lokke eventyrhungrende turister til Island med et rituelt farvel til corona. I hele juli måned tilbyder en pop-up-butik i Reykjavik at lave lockdown-bukser om til vandrestøvler.

Sweatpants blev for mange en stor del af hverdagen under lockdown-perioderne det seneste års tid. I Island mener man, at det er på tide at komme på eventyr igen – og det skal gøres med et rituelt farvel til hyggetøjet. 

Som en del af kampagnen ‘Looks like you need an adventure’ åbner en pop-up-butik i Reykjavik, der bruger materialet fra kundens sweatpants til at lave et par vandrestøvler.

Vandrestøvlerne bliver lavet on-site i pop-up-butikken ‘The Sweatpant Boots’ i samarbejde med støvlemærket Will’s Vegan, der slår sig op på at lave veganske støvler. Støvlerne er udviklet og designet af den islandske designer Ýr Þrastardóttir.

For dem, der ikke har mulighed for at rejse til Island endnu, er der udviklet et website, der skal give mulighed for at hoppe i et par virtuelle støvler og opleve Islands syv regioner hjemmefra. Desuden er der udgivet en hyldestsang til støvlerne, der er lavet af den islandske rapper Cell7, der i musikvideoen til ‘The Sweatpant Boot Song’ viser støvlerne in action. 

Kunden er den islandske stat og turistorganet Inspired by Iceland, der har udviklet kampagnen i samarbejde med det islandske bureau Peel og M&C Saatchi Group. Samme samarbejde kastede sidste år kampagnen ‘Looks like you need to let it all out’ af sig, der bl.a. blev shortlistet ved dette års Cannes Lions. Her var budskabet, at Islands natur var det perfekte sted at skrige corona-frustrationerne ud. Derfor kunne man optage sine frustrationer og få dem afspillet i Islands natur. Den nye kampagne er en del af samme univers.

Se kampagnen fra sidste år her:

‘Looks like you need an adventure’ lanceres i UK, USA, Tyskland, Sverige og Danmark, og den primære drivkraft er PR. I Danmark og Sverige har Essencius været involveret i idéudvikling og koncepttilpasning, og står for PR-delen.

Kampagnen kører desuden på paid social på Instagram, Facebook Stories, Snapchat, TikTok og YouTube pre-roll.

Se kampagnefilmen her.