Tidligere på året meldte KreaKom ud, at den danske effektivitetspris Advertising Effectiveness Award blev lagt i graven. Den vil fra næste år blive erstattet af en ny award: Effie Awards Danmark.
Nu er finalisterne blevet fundet til den sidste europæiske Effie Awards, inden prisen kommer på dansk jord.
50 cases fra 19 lande er det blevet til i alt, hvoraf 34 er shortlistet i den overordnede konkurrence, mens 16 er udpeget i ‘Best of Europe’-kategorien.
To danske arbejder skriver sig for fire af finalepladserne. Alle i den overordnede konkurrence. Der er tale om Canon Truthmark, der er udviklet af Canon Nordic i samarbejde med Uncle Grey, og en kampagne om online sikkerhed for børn, der er udviklet af The Lego Agency i Danmark.
Også blandt jurymedlemmer har der været repræsentation fra Uncle Grey. Lars Samuelsen, der er chief strategy officer hos Uncle Grey, har bedømt Best of Europe-kategorien. Desuden har Ørnulf Johnsen, CEO i &Co., været en del af juryen, der bedømte første runde af konkurrencen.
Se de danske shortlister her
FMCG
Canon Truthmark
Canon
Uncle Grey
Small Budget
Canon Truthmark
Canon
Uncle Grey
Marketing Innovation Solutions
Canon Truthmark
Canon
Uncle Grey
Positive Change Europe: Social good – Brands
Build & Talk: Fun Free ways to Tackle Online Safety with Kids
The LEGO Group