I foråret fik Underground-brandet et ansigtsløft med hjælp fra TBWA. Formålet var at tydeliggøre brandets historie og positionere isen som “is-kategoriens svar på is med stor smag og lavt antal kalorier”.
Nu er Underground ude med en ny kampagne, der i højere grad skal opbygge selve Underground-brandet. Udgangspunktet er brandets egne rødder, som Undergrounds slogan, ‘Kept cool since 1977’, også er bygget op omkring.
Baghistorien er, at Underground blev skabt af fire studerende fra Aarhus, der fik inspirationen fra en tur til New York. De ville udfordre det danske ismarked på smag og indpakning, og fik angiveligt skabt et samlingspunkt for kunstnere, modeller og fotografer med deres Underground-isbar.
Dén kulturarv er udgangspunktet for Undergrounds nyeste kampagne, ‘Wavemakers’, som TBWA\Connected igen står bag. Tanken er at bruge Underground-brandet som udstillingsvindue for unge danskere – wavemakers – der søger nye muligheder for at udtrykke sig. Håbet er, at man kan støtte og sætte fokus på de (undergrunds)miljøer, de unge opsøger og skaber.
”Med Underground stiller vi en platform til rådighed til de nye unge Wavemakers, som ønsker og brænder for at skabe noget nyt. Unge, der har en vision eller en anderledes måde at udtrykke sig eller anskue verden på. Et mindset, der kan udfordre normerne og hjælpe os med at se verden gennem en ny linse,” siger Claus Dahlmann Larsen, kommerciel direktør hos Premier Is, som ejer Underground, i en pressemeddelelse.
Kampagnen kan ses på Undergrounds Instagram-profil, hvilket vil være den primære kanal for kampagnen. Her kan man indtil videre følge de første wavemakers, Kasper og Sol, der har startet atelieret Atelie’et. De fortæller om deres drømme og udfordringerne forbundet med at drive et atelier, der huser over 40 forskellige kunstnere.
”Wavemakers er den næste generation af kunst- og kulturpersonligheder, der er gjort af den samme passion og drivkraft for at skabe nyt som folkene bag Underground. Sammen med Underground vil vores Wavemakers dele ud af, hvordan de udtrykker sig og udfordrer normerne ved at gå deres egne vegne. Vi giver dem plads til at fortælle, hvad der inspirerer og driver dem,” siger Louise Sonne-Bergström, strategic director hos TBWA\Connected.
Andre Wavemakers i kampagnen er kunstnerne Sasha Lindegaard og Janus Cens Jensen. Senere vil Underground sætte fokus på alt fra design, sport og bevægelse til poesi og graffiti. Kampagnen kører indtil uge 48.
Se case-filmen her
Credits
Kunde: Premier Is, Underground Ice-Cream
Kreativt bureau: TBWA\Connected
Brand og kreativ strategi: Louise Sonne-Bergström
Kreativt koncept og udrulning: Andre Vidal, Oliver Lommer
DOP: Magnus Ekstrøm Fotografi
Lys og kamera 2: Jens Bo Frek