Usædvanlig award: Shortlister til 4 danske bureauer og gode råd til annoncører

Peter Engholm,
journalist

314 arbejder var på shortlisten, da jurymedlemmerne i The Gerety Award – alle kvindelige kreative – havde voteret.

The Gerety Awards offentliggør lige op til Cannes Lions sin shortliste, og her er to danske arbejder kommet igennem juryens nåleøje.

Her samler opmærksomheden sig ikke kun om de kreative arbejder, men også om juryen, som umiddelbart er helt vanligt sammensat – nemlig af kreative profiler. Men The Gerety Awards jurymedlemmer er alle kvinder.

De shortlistede først. 314 arbejder fra i alt 37 lande blev nomineret, heraf 2 fra Danmark:

  • Communication Cut – Integrated
    Cirkulär fra Ikea Danmark
    Hjaltelin Stahl, Marketsquare og Dentsu x
  • Work For Good Cut – Alternative
    Unicef Denmark – Band-aid Donations
    Advice

Cirkulär-casen har allerede vundet sølv ved både sidste uges CCA og forrige uges DDA samt bronze ved The One Show i New York. Unicef-casen, som Bureaubiz omtalt ved premieren, er både hyldende og hylende – og en ret anderledes NGO-film.

Den fire år gamle The Gerety Awards annoncerede i efteråret sin ankomst til Danmark, og i begyndelsen af året blev den danske jury på 13 kvinder præsenteret under ledelse af Clara Prior-Knock, creative director i Uncle Grey.

Den danske jury er blandt de i alt 10 executive juries, der havde til opgave at identificere shortlisten. København, London, New York, São Paulo og Mexico City var blandt byerne med en sådan jury. I alt 180 kreative kvinder fra 35 lande er udvalgt til juryerne, og efter sommeren vil en Grand Jury udpege vinderne.

Video med jury-indsigter
The Gerety Awards lægger ikke kun vægt på produktet – altså short- og vinderliste – men også processen. Derfor har awarden lagt en godt 30 min. lang video op, hvor Clara Prior-Knock og Clare McNally, creative director, McNally Unlimited, diskuterer juryarbejdet. Se videoen forneden.

Juryarbejdet i The Gerety Awards var anderledes end i andre juryer, fordi der her blev stillet flere spørgsmål og afleveret færre nagelfaste synspunkter. Det betød, at der blev lyttet og diskuteret – og ændret synspunkter – og noteret.

Det blev også til et par gode råd til annoncører:  

”Woke-washing var et aspekt, vi bemærkede i juryen. Der krydses af i alle de rigtige felter, men det virker hult, når en annoncør siger ”gå ud i verden og vær dig selv 100 pct.” og samtidig forlanger, at deres egne ansatte bærer uniform,” sagde Clara Prior-Knock.

Hun blev suppleret af Claire McNally:

”Vi hører, at annoncører mindsker budgetter og holder igen med penge, men samtidig så vi mange kendte personer og hørte kendte sange. Brug pengene på bureauer, der udvikler fantastiske koncepter frem for at prøve at skyde genvej med kändisser og soundtracks.”