VM i håndbold finder maskot via crowdsourcing

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

To danske bureauer står bag markedsføring af herrernes håndbold-VM 2019, der blandt andet sker via crowdsourcing.

Når der er VM i håndbold, skal der også være en maskot. Og Danmark og Tyskland, der sammen arrangerer håndbold-VM i 2019, går nye veje for at finde den maskot, som skal følge håndboldherrerne næste år.

Det sker nemlig via crowdsourcing i samarbejde med det danske crowdbureau Cosmic People og den tyske crowdsourcingplatform 99designs.

Fans bliver således inviteret til at designe årets maskot, og generalsekretær i Dansk Håndbold Forbund, Morten Stig Christensen, glæder sig til på den måde at trække håndboldfans tættere på:

”Et VM samler tusindvis af fans, som bakker op om deres hold foran fjernsynet og ude i hallerne. Men til herrernes VM i 2019 vil vi gerne have vores fans endnu tættere på, allerede inden festen går i gang. Derfor inviterer vi nu alle over 18 år til, at de kan være med til at designe årets maskot. I stedet for, at vi selv tegner en maskot, bruger vi crowdsourcing, så fans fra hele verden kan bidrage med ideer og inspiration i processen.”

Jane Sørensen, der tidligere har været kommerciel chef i Brøndby IF og nu har sit eget kommunikationsbureau, 4. th, er også koblet på opgaven om at markedsføre VM. Hun siger om tiltaget:

”Jo større engagement og opmærksomhed, vi kan skabe omkring mesterskabet, des mere vil sporten smitte af på forældre og unge og øge interessen for at spille håndbold. Én blandt flere fornyelser er, hvordan vi skaber en meget vigtig karakter, nemlig maskotten. Her har vi valgt at hoppe på crowdsourcing-bølgen og invitere fans og kreative sjæle fra hele verden til at være med til at designe mesterskabets maskot.”

Konkurrencen løber fra 10. til 17. januar 2019, og man kan læse mere om, hvordan man deltager på www.handball19.com.