Folketinget har vedtaget ny markedsføringslov

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Den nye lov har været undervejs i et års tid og kommer til at gælde fra 1. juli 2017.

Folketinget har i dag vedtaget en ny markedsføringslov.

Ifølge en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet vil loven sikre gode rammer for forbrugerne og forbedre konkurrencevilkårene for virksomhederne:

  • Der skabes klarhed for forbrugere og virksomheder omkring deres rettigheder og pligter, når markedsføringen sker på internettet og de sociale medier, fx Facebook, Twitter og via bloggere.
  • Virksomhederne får en øget mulighed for at sende emailreklamer om produkter inden for den samme produktkategori, som en forbruger allerede har købt produkter inden for – forudsat at forbrugeren har accepteret dette.
  • Gennemsigtigheden på lånemarkedet forbedres ved, at der fjernes unødvendig dobbeltregulering i form af nationale krav til butikkernes skiltning om generelle priser på lån. Det sikres samtidig, at forbrugerne på lånemarkedet skal have brugbare oplysninger om fx det konkrete billån, som den enkelte forbruger kan optage hos bilforhandleren, i form af oplysninger om lånets årlige omkostninger i procent (ÅOP), gebyrer mv.
  • Med den nye lov lettes byrderne for de erhvervsdrivende med godt 10 mio. kr. årligt.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen siger om den nye lov:

”Markedsføringsloven har stor betydning for alle virksomheder og forbrugere i Danmark. Jeg er derfor glad for, at vi har fået givet markedsføringsloven et tiltrængt eftersyn, så vi nu har en mere tidssvarende lov. Markedsføringsloven beskytter forbrugerne mod vildledning og aggressiv markedsføring og samtidig understøtter vi effektiv og fair konkurrence mellem virksomhederne til gavn for markedet og forbrugerne”.

Den nye lov træder i kraft 1. juli 2017 og kan ses her.