Blev In2media solgt for 65 millioner?

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

In2media Group gik på sommerferie med en stor nyhed og en pose penge i bagagen. Bureaubiz har fået et ekspertbud på, hvad KMD har betalt for bureaugruppen.

Da KMD i begyndelsen af juli overtog In2media Group for at etablere det ambitiøse Charlie Tango, måtte it-virksomheden angivelig punge ud med et sted mellem 57 og 65 mio. kr.

Det viser beregninger, som rådgivnings- og revisionsvirksomheden Baker Tilly har foretaget for Bureaubiz.

Revisionsselskabet har gransket årsregnskaber fra den nu tidligere bureaugruppes tre selskaber, In2media, Baby og Insilico, og ud fra disse altså estimeret købsprisen til mellem 57 og 65 mio. kr.

Bureaubiz har været i kontakt med KMD, som af princip ikke ønsker at kommentere købsprisen. Det samme gælder den tidligere In2media-formand Tim Frank Andersen, der er blevet chief digital officer i det nye Charlie Tango.

Påvirket af fremtidig indtjening
In2media Group kom ud af det seneste regnskabsår med en samlet omsætning på 68,825 mio. kr. og et samlet driftsresultat på 9,254 mio. kr.

Revisor Henrik Ulvsgaard, der har foretaget beregningerne, påpeger, at prissætningen utvivlsomt har været ”stærkt påvirket” af den forventede fremtidige indtjening, men at man i forbindelse med In2media ikke har haft budgetterne at lægge til grund.

Der er, understreger revisoren i øvrigt, kun én rigtig pris for en virksomhed – den pris, som køber er villig til at betale.

Vækst har trukket prisen op
In2media Group har ikke været højt gældsat, og det har formentlig været med til at påvirke prisen i opadgående retning.

Samtidig har prisen ifølge Henrik Ulvsgaard efter al sandsynlighed været sat efter en forventning om fremtidige overskud, idet de tre virksomheder i den nu tidligere bureaugruppe ”har realiseret meget høje vækstrater”.

En forudsætning herfor er selvsagt, at væksten er konstant og ikke skyldes enkeltsager.

Man kan værdisætte en virksomhed ved at gange dens overskud med en faktor. Størrelsen på denne faktor afhænger af mange forhold, men et kvalificeret bud er 5 til 7,5. In2media-gruppens vækst peger på en høj faktor, men der er som nævnt alene tale om et estimat.

Store ambitioner for nyt set-up
In2media, der blandt andet står bag designet af Danske Banks Mobile Pay, har været en stor spiller i det digitale marked over en årrække, og ambitionen er ifølge den nye ejer at styrke gruppens position i første omgang i Danmark og dernæst på det skandinaviske marked.

I forbindelse med overtagelsen meldte KMD ud, at In2media med sine godt 75 medarbejdere vil blive oprustet ganske betragteligt. Allerede i indeværende år vil ejeren tilføre det nye Charlie Tango ”teknologiske, digitale og kreative kompetencer” svarende til en organisation på mere end 200 mand i Danmark.

Lars Bjørn Falkenberg fra KMD står i spidsen for det nye Charlie Tango, hvis ledelse i øvrigt tæller topledelsen i In2media Group.

Bureaubiz følger naturligvis op på sagen, når regnskabet for indeværende regnskabsår foreligger.

På billedet ses på bagerste række fra venstre COO i InSilico Martin Nebelong, ny chef for Charlie Tango Lars Falkenberg, VP og chef for Strategy and M&A i KMD Jesper Svarer Nielsen, executive vice president og chef for Erhverv & Infrastruktur i KMD Jesper Kryhlmand samt managing director for Baby Mads Haupt Toft. Forreste ses formand for In2media Group Tim Frank Andersen og KMD’s adm. direktør Eva Berneke. In2medias adm. direktør Andreas Iversen er ikke med på billedet.