Af Pia Osbæck osbaeckpia@gmail.com

Carat har fundet de trends, der gør det nemmere og hurtigere for forbrugerne at komme igennem forbrugerrejsen.

For 9. år i træk, har Carat kigget på, hvilke forbrugertrends, vi kan forvente i året, der kommer.

De trends, bureauet har fundet frem til, er alle nogle, der gør det nemmere og hurtigere for forbrugerne at komme igennem forbrugerrejsen.

Det sagde adm.dir. Mads Bredahl, da Carat præsentede Pulse 17 analysen ved et arrangement i sidste uge, hvor omkring 250 marketingfolk var mødt op for at blive klogere på, hvad der sker til næste år.

Strategic planner, Anne Rosendal Andersen og insight director, Lise Heiselberg, står bag – og præsenterede – analysen og den første overordnede trend er at skabe oplevelser. Hvordan man kan lykkes med det, kan man blive inspireret af i de øvrige 9 trends.

De 10 trends har fået følgende mærkater:

  1. Experience your journey
  2. Try me
  3. Tech care
  4. For better for worse
  5. Live is life
  6. The game of buying
  7. One foot out the door
  8. Listen deeply
  9. Personalize yourself
  10. Set it free

Trend nr. 1: Experience your journey

Forbrugerne forventer mere end blot løfter. De forventer, at et brand kan skabe oplevelser. Hvis et brand lykkes med det, kan man skabe et personligt og emotionelt bånd til forbrugeren.

De 9 trends, der viser vejen til at knytte et bånd til forbrugerne via oplevelser uddybes her:

Trend nr. 2. Try me

Forbrugerne vil gerne være en del af noget. Man husker bedre det, man selv er deltager i end det man bare hører eller læser om. Vi vil selv være med. Så det handler om at fortælle historier, der ikke kun handler om brand eller produkter, men hvor forbrugeren er hovedperson i brand fortællingen.

Som eksempel på denne trend viste Carat to cases.

Jaguar satte forbrugeren i centrum, da de inviterede bilentusiaster til at prøve en simuleret tur i en Jaguar med VR briller på. Se overraskelsen i slutningen i filmen.

 

Peak performance fik trekkere og andre, der kan lide udfordringer i naturen til at finde ’magic places’ rundt omkring, hvor der dukkede en pop-up forretning op med billige eller gratis produkter.

 

Trend nr. 3: Tech care

Hvordan kan man gøre det nemmere for forbrugeren i hverdagen gennem teknologi?

Virksomheden Estimote har udviklet en beacon, som man kan klistre på f.eks. sin cykel, sin computer eller andre ting, man ikke har lyst til at miste.

Beacon’en udsender små radio signaler, som man kan opfange via sin smartphone, så man kan se, hvor ens ting er.

 

Canon giver med Canon Photo Coach tips til, hvordan man kan tage bedre billeder i f.eks. New York.

Det handler altså både om at lette forbrugerens hverdag gennem teknologi og samtidig give dem en relation til brandet og vise at man lytter til deres behov.

Trend nr. 4: For better for worse

Reklamefilm har traditionelt vist sig fra de pæne – eller måske sjove – sider. Nu er tiden til, at de også viser livets svære sider. Det har bl.a. Ikea og Ford gjort med deres skilsmissefilm og det gør det danske vodkamærke I am Vodka i deres film: The price of being me, hvor man ser den transkønnede model, Sabel Gonzales fortælle sin historie:

Trend nr. 5: Live is life

Livestreaming kan give noget nutidighed og ægthed og baner vejen for, at man kan engagere sine forbrugere, som desuden kan blive deltagere ved at kommentere.

Det gjorde Smirnoff ved at livestreame vielsen af det første homoseksuelle par. Et event, de gjorde tilgængeligt for alle, og hvor de også samtidig viste en holdning.

I maj 2015 kunne Bo Bedres læsere følge en live-video, hvor en snedker bandt en stol. 13.000 fulgte arbejdet i den halvanden time, det varede.

bo-bedre

Trend nr. 6: The game of buying

Den virtuelle Pokemon jagt har udbredt virtual reality og samtidig forudser man en stigning i husstande, der anskaffer sig 3d briller.

Derfor forventer Carat, at der vil ske en kommercialisering af VR universet næste år.

F.eks. i købsøjeblikket kan det være relevant at man først kan prøve varerne inden man køber.

Alibaba har skabt et onlineunivers, hvor man med 3 d briller kan shoppe i Macy’s i New York selvom man befinder sig mange tusinde kilometer væk.

VR og AR er to platforme til at fange forbrugeren i et spilunivers. De spiller på alle sanser og gør købet til en speciel oplevelse.

Trend nr. 7: One foot out the door

Denne trend handler om, hvordan brands skal imødekomme millennials-generationen, der hele tiden har en fod på vej ud af døren.

Det handler om at være fleksibel overfor den generation og ikke låse dem fast, så de kan føle sig frie og ikke kun tænke på, hvad de har brug for men også hvornår og hvordan de har brug for dit brand.

Simplygo og bilabonnement.dk tilbyder biler på abonnement, så man kan ændre bilstørrelse fra måned til måned.

Og Profiloptik tilbyder et lifestyle abonnement, hvor man kan ændre briller efter behov.

profiloptik-abonnement

Trend nr. 8 Listen deeply

750.000 danskere lyttede til podcast i 2015 og tallet er stigende. Podcast er et medie, hvor der kan være fokus på intimitet og den personlige oplevelse fordi man selv knytter billeder på det man lytter til.

Podcast rykker også på sig kommercielt, hvilket Oddset er et eksempel på. De har i samarbejde med Mediano lavet fodbold podcast for fodboldnørder.

Et andet eksempel er Gomore, der har sponseret 3 episoder af den tidligere studievært Morten Resens nye podcast.

Trend nr. 9: Personalize yourself

I 2017 vil vi se mere til menneskene bag brandet. Vi har som mennesker mere tillid til andre mennesker end til et brand.

Det har McDonald’s fanget med filmen ’Medarbejderen’ som ses her:

Også det australske brand SPC, der laver bl.a. konservesfrugt og dåsetomater, viser producenterne bag de produkter, som forbrugerne køber.

I kampagnen: #Myfamilycan bliver producenternes individuelle historier fortalt og alle mærkater på produkterne blev skiftet ud med billeder af de enkelte producenter.

Trend nr. 10: Set it free

Set it free handler om at se lidt udover virksomhedens egne fire vægge. 42% af millennials vil gerne hjælpe virksomheder med at udvikle nye produkter og services. 72% af generation z vil gerne støtte virksomheder, der lytter til deres feedback.

Det kan altså være en god ide at involvere forbrugerne.

Et eksempel på dette er den tyske fodboldklub Borussia München Gladbach, der skulle spille en kamp mod Celtic. En skotsk pub i Edingburgh lavede en joke ud af, at det var svært at stave til det tyske fodboldhold (se billedet) og Borussia München Gladbach greb denne joke og ændrede navnet på deres Facebook side til A German Team og fik i forbindelse med returkampen påtrykt halstørklæder med samme navn som blev totalt udsolgt.

borussia-munchen-gladbach

Et andet eksempel er The Gatorade Dunk, som er en tradition, der udspiller sig hvert år ved Super Bowl i USA, hvor det vindende hold hælder en cooler fuld a Gatorade (og is) ud over træneren.

Gatorade har efterfølgende lavet et Snapchatfilter, hvor brugeren kan få hældt en spand Gatorade ud over sig. Både almindelige og kendte mennesker har brugt filteret og de har dermed ikke kunne styre, hvem de sættes i forbindelse med. De kan ikke vælge specifikke influencers, som de mener udviser værdier, der passer til brandet, men lader det være op til brugerne at tage brandet til sig og beslutte, om de vil sættes i forbindelse med brandet eller ej.

 

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer