3 branchefolk bygger bureau på kreativ tro

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

The Unicorn er navnet på 2018’s første nye bureau. Bag det står tre erfarne branchefolk med en fælles tro på kreativitet som værktøj.

Triumviratet Mette Hørdum, Thomas Pries og Peter Metcalfe har netop offentliggjort, at navnet på deres nye bureau er The Unicorn.

Som vi tidligere har skrevet her på Bureaubiz, så har det nye bureau været i støbeskeen i et stykke tid, men det er dog først nu, at hele sløret bliver løftet.

Thomas Pries dropper DIA for nyt bureau

Ovenstående er den eneste af de tre ‘Unicorns’, der tidligere har været bureau-ejer (for Konstellation, red.), og han fortæller, hvad der skal være The Unicorns særkende:

“Vi kalder os selv et kreativt bureau, for det er dét, det handler om. Kreativitet i alt hvad vi laver; kreativ strategi, kreative løsninger og en kreativ tilgang til markedet. Der er for meget larm og for lidt indhold. Det er indholdet, den gode idé og den stærke fortælling, der skal til for at trænge igennem lydmuren”.


Billedet ovenfor er taget i Kullen i Sverige. De 3 stiftere af The Unicorn var  enige om at billederne skulle tages i naturen. “Det er ikke et udtryk for back-to-basics, men mere et udtryk for at det er her, vi som mennesker først og fremmest mærker, at vi lever,”fortæller Mette Hørdum. Den anerkendte fotograf Søren Solkær har skudt billedet.

Ført sammen af fælles tro
Thomas Pries kommer udover sin erfaring fra Konstellation også med et ny-afsluttet formandskab for nu hedengangne DIA (Danish Internet Awards) i ryggen.

Mette Hørdum kommer fra Hjaltelin Stahl som client service director og strategic planner gennem de sidste fire år, og før det managing partner hos Naked.

Triumviratets tredje ben, Peter Metcalfe, vendte i sommer hjem til Danmark efter fire år som associate creative director hos Ogilvy i Paris. Inden da var han tekstforfatter hos &Co, og før det hos Robert/Boisen.

Hvorfor netop de tre har fundet hinanden og slået sig sammen, fortæller Mette Hørdum:

”Egentlig er der ikke nogen af os, der har arbejdet sammen før, men vi har brugt rigtig mange sene timer på at lære hinanden at kende. Vi blev ført sammen af ry og fra fælles venner i branchen”.

Hvordan fandt I ud af, at I var et godt ’fit’?

“Da vi satte os sammen, var det tydeligt at vores holdninger og kompetencer passede perfekt til hinanden. Troen på den gode kreative idé som et effektivt værktøj til at styrke brand og salg. Så med Peters storytelling, Thomas’ digitale baggrund og Mettes strategi og forretningsforståelse var det de elementer, der tilsammen gjorde det til en ideel sammensætning”, fortæller Mette Hørdum.

Kundesiget
Hos The Unicorn vil man gå efter kunder, der tror på det samme, som de tre partnere i bureauet gør.

Thomas Pries, fortæller:

”Vi har defineret vores purpose således: Creating original work worth people’s time – og det gælder både vores kunders tid, deres kunder og ikke mindst vores egen. Den gode histore er det bærende element, men en historie er ikke et spørgsmål om film. En god historie er i lige så høj grad en artikel, et stunt, et lovforslag, en bog og alt muligt andet.”

Men hvorfor har I valgt at døbe bureauet The Unicorn?

Peter Metcalfe forklarer:

“Navnet The Unicorn kommer også fra den gode historie, der blev fortalt for tusinder af år siden, men som var så enkel og original, at den stadig lever den dag i dag. Det er dén type løsninger, vi vil lave – stærke kreative og originale idéer, man kan huske efter at have set dem, og som man vil tale om med sine kollegaer omkring mødebordet, familien over aftensmaden og med vennerne i omklædningsrummet”.

Her kan du se en film, der fortæller om The Unicorns tilgang til kreativitet og historier:

Samarbejde med kunder og bureauer
Til at starte med består The Unicorn kun af de tre stiftere, men det er ikke fordi, de har planer om at arbejde alene.

“Et nøgleord er samarbejde. Det er sådan det bedste arbejde opstår – samarbejde internt, med specialister og med kunder. Og som en del af tidens og markedets ånd, vil The Unicorn også indgå i samarbejder med andre bureauer, når der skal hentes kreativ forstærkning”.

Kulturen som fundament
Kreativitet er et populært ord at slynge om sig i branchen. Men de tre nyslåede bureau-partnere ved godt, at de ikke skal tage kreativiteten for givet.

En ting er kreativitet, men det skal jo også komme et sted fra. Vi tror på, at gode løsninger kommer fra en stærk kreativ kultur og stor arbejdsglæde. Og derfor er der brugt rigtig mange timer på at definere den kultur, vi vil bygge i The Unicorn,” fortæller Mette Hørdum og fortsætter:

”Efter mange år på forskellige bureauer har vi erfaret, at der skal herske en stor forståelse for kreativitet blandt alle, der er involverede i processen, og en tryghed og respekt om løsningerne for at følge en spæd idé hele vejen til en god løsning. Og så tror vi også grundlæggende på, at glade medarbejdere laver bedre arbejde, så for os, er det nøglen til succes”.

Afslutningsvis tager Thomas Pries snakken helt ned på jorden igen:

“I sidste ende er det jo forretning. Der skal sælges varer og det kræver – mere end nogensinde –  en kreativ tilgang til markedet. Det er derfor vi er her”, slutter han.

The Unicorn har adresse på Njalsgade 21 Islands Brygge i København, hvor de sidder sammen med designbureauet We Are Am og A For Ox.