Pries: Man skal ikke spilde en god krise

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Efter bruddet med Konstellation & Republica oplevede Thomas Pries en personlig krise. Nu fortæller han, hvordan han brugte krisen konstruktivt – og genfandt kreativiteten og lysten til branchen.

”Jeg troede på projektet Konstellation og Republica, men det viste sig, at CEO Susanne Lund og jeg var uenige i, hvad der er de bedste rammer for kreativ kultur,” indleder Thomas Pries.

En større strukturændring i den kreative ledelse fik i begyndelsen af i år Thomas Pries til at forlade det fusionerede Konstellation & Republica. Det var dog ikke let at give slip på sit livsværk Konstellation, som han havde banket op fra bunden og drevet i op mod 10 år.

Thomas Pries fortæller:

”Jeg blev sgu ked af det… Og jeg var sur og mega frustreret. Jeg havde startet Konstellation, og selvom jeg havde solgt det, så var Konstellation & Republica påbegyndt en rejse, som jeg troede, at jeg skulle være med på.”


Thomas Pries kunne ikke dele sin lede ved at miste Konstellation med dem omkring sig.

Alene med mundkurv på
Selvom Thomas Pries vidste, at det var slut på Konstellation & Republica, var aftalen, at han ikke måtte sige det til en levende sjæl pga. en loyalitetsforpligtigelse, før der var gået lidt over en måned.

Det var nogle hårde uger for Thomas Pries, som var ramt af tabet af sin virksomhed gennem mange år.

”Jeg havde et gigantisk behov for at snakke med folk om ikke at have Konstellation længere. Jeg havde brug for at snakke om det, så jeg kunne bearbejde det og komme videre,” fortæller Thomas Pries og fortsætter:

”Det er ikke fordi, at jeg er typen, der er enormt god til at skjule sine følelser, og da jeg var meget følelsesmæssigt påvirket, kunne alle se, at der var noget galt. Det var forfærdeligt ikke at kunne sige det til nogen og være nødt til at gå alene med det.”

Nogle af de tungeste skridt som Thomas Pries tog på dette tidspunkt, var da han skulle forlade de oprindelige Konstellation-lokaler på Søtorvet ved Søerne i København:

”Det var jo et sted, som jeg selv havde valgt som bureauets hjem. Når det er en selv, der har hængt billederne op på væggen, og man pludselig skal gå ud af døren for sidste gang… Det var en meget mærkelig følelse.”

Han tilføjer:

“Der var intet farvel – man gled bare ud uden nogen notits af nogen art. Kun en kuvert fra bureauets advokater med en fratrædelsesaftale i.”


Konstellation i stiveste puds anno 2013. Det be-tårnede hus på Søtorvet hvor bureauet lå, og hvor Konstellation og Republica nu ligger, kan anes i baggrunden.

Stunde null
Efter bruddet med Konstellation & Republica, var der for første gang i mange år nu pludselig ingen titel på den tidligere bureau- og kreative direktør.

Thomas Pries husker tilbage på de tanker, som han gik og rumsterede med omkring sin fremtid:

”Hvad så nu? Jeg listede ni forskellige scenarier for veje, som jeg kunne gå. Det var en bred vifte. Jeg overvejede alt fra at gå ind i en NGO, gå freelance, blive rejseblogger, skabe et vandrutchebane-projekt, blive partner i et eksisterende bureau eller skabe et helt nyt bureau – og sågar også at rive stikket fuldstændig og købe en gård langt fra København”.

En anden drøm som Thomas Pries, der er en habil fotograf, havde, var at afprøve sig selv som filminstruktør. Men efter et par kaffe-snakke med diverse produktionsselskaber om instruktør-arbejde, nåede han frem til, at det ikke var noget, som han ville involvere sig i ’full on’.


Thomas Pries har flere gange præsenteret sit take på kreative virksomhedskultur til branche-konferencer.

Så frem for at kaste sig hovedkulds ud i et nyt projekt og en ny livsvej, besluttede Thomas i stedet, at han ville vente tre måneder med at bestemme sig for noget som helst.

”Jeg synes, at tre måneder lød som meget tid, men der gik meget længere tid end det. Undervejs fik jeg en masse gode råd – og et af de bedste var ikke at sætte en deadline for, hvornår en beslutning om fremtiden skulle ske. I stedet valgte jeg, at se på forløbet som en kreativ proces, hvor det gjaldt om at få alle idéer på bordet.”

Selvom det i starten føltes ukarakteristisk, når han skulle fortælle folk, at han rent faktisk ikke anede hvad han ville, affødte det kun god respons fra omgivelserne, fortæller Thomas Pries:

”Jeg oplevede kun gode vibes, når jeg fortalte, at det eneste jeg vidste, om hvad der nu skulle ske var, at jeg ingenting vidste omkring, hvad der nu skulle ske.”

Ingen svar fra oven
Som en del af de planlagte tre off-måneder tog Thomas Pries, på sin kones anbefaling, en måned alene til New Zealand. Det var en tur som gav nogle svar – uden dog nødvendigvis at være dem, som han havde forventet.

”Jeg havde nok lidt idéen om at svaret ville komme til mig oppe på bjergtinden. Men da jeg stod der, kom der kraftstejleme ikke noget svar. Men turen gav mig ro på og jeg indså, at jeg ikke havde travlt – og det gik op for mig, hvor vigtigt det var at tage sig tiden til at vælge rigtigt – og hvor meget mere i livet der er end arbejde.”


Selvom Thomas Pries ikke fik den helt store åbenbaring på sin lange solo-rejse, kom han hjem igen med mere ro og ny indsigt.

Gnisten gentændes
På rejsen er den af de rumsterende idéer begyndt at vokse; nemlig idéen om at starte et nyt bureau. Thomas Pries vidste dog, at beslutningen ikke skulle forhastes, men ’at det skulle gøres på det rigtige tidspunkt og med de rigtige mennesker’.

Samtidig følte han dog, at han igennem forløbet, havde mistet noget af sin kærlighed til bureauverdenen.

”I hele denne proces havde jeg mistet lidt af gnisten – den kreative flamme”, fortæller Thomas Pries.

Et freelance-job på bureauet Very, der indebar co-instruktion af en 12-minutters film for Volkswagen, får dog kreativiteten til at vende tilbage.

”Min kreative lyst kom tilbage, fordi jeg gav mig selv lov til ’bare’ at være kreativ. For første gang i lang tid var der ingen politik indover, og jeg kunne bare fokusere rendyrket på håndværket og komme tilbage til det mere praktiske, som var det der oprindeligt tændte mig ved den kreative branche”.

Du kan se Thomas Pries fortælle om Volkswagen-filmen for Very og tankerne bag den – her:

Nyt bureau i horisonten
I de nu efterhånden 10 måneder, der er gået efter afgangen fra Konstellation og Republica, har Thomas Pries snakket meget med folk, han kender og stoler på, om hvad det lige præcis er, som han er god til.

”I sidste ende nåede jeg frem til at mine spidskompetencer, og det jeg brænder for, er at skabe en kreativ kultur i en virksomhed og samtidig få og udvikle idéer”, fortæller han.

Som vi tidligere har beskrevet her på Bureaubiz, har Thomas Pries, sammen med den tidligere kontaktdirektør på Hjaltelin Stahl, Mette Hørdum, for nylig meldt ud, at de starter et nyt bureau med ´fokus på det kreative fremfor excel-ark’ ved indgangen af det nye år.

I den forbindelse erkender Thomas Pries, at det godt kan føles lidt angstprovokerende, at skulle følge op på den succes, som Konstellation gennem mange år tegnede sig for på det danske bureaumarked.

Han fortæller:

”Noget af det, der drev os frem på Konstellation, var den unge vildskab. Vi gjorde alting på vores egen måde. Det er en anden og mere velovervejet måde, som vi kommer til at gå til tingene nu. Men den store udfordring er at balancere den mere voksne tilgang til kreativt arbejde uden at blive som alle andre.”

Fundet sig selv i krisen
I mange år havde Thomas nærmest Konstellation som efternavn. Men i kølvandet på det, det er sket det sidste års tid, har han løsrevet de to ting fra hinanden, fortæller han:

”Før var jeg Thomas fra Konstellation. Nu er jeg bare Thomas. Det tog lige noget tid til at vænne sig til den tanke og faktisk forstå, at det ikke er Konstellation, der er mig. Det er mig, der er mig – og det udsprang Konstellation af.”

Efter sin time-out ved Thomas bedre end nogensinde, hvad det er, der betyder noget for ham i tilværelsen; hvad han vil med sit arbejdsliv og hvor vigtigt det er, at der også er god plads til hans familieliv.

Så selvom det sidste kalenderår har været en bumletur, ville han ikke være sine erfaringer foruden.

Thomas Pries fortæller med eftertænksomhed i stemmen:

”Jeg tror ikke, at man kan komme uden om, at man før eller siden vil opleve en krise af en eller anden art i forbindelse med sit arbejdsliv. Og udfordringen er ikke at lade den gå til spilde, men at bruge den konstruktivt”.


En  ting Thomas Pries har fundet frem til, skal vægtes mindst lige så højt som karrieren – er familielivet. Her er et billede fra Thomas Pries’ bryllup, skudt af vennen Søren Solkjær.

Ingen bitre miner
Til trods for uoverensstemmelser har Thomas Pries på nuværende tidspunkt kun varme tanker tilovers for Susanne Lund og ledelsen på Konstellation & Republica, som han omtaler som ’gode og dygtige’.

Det bliver ikke sagt med ord, men mellem linjerne lader han nærmest til at takke dem.

”På trods af at det til tider har været svært, så har det været en stor gave at have været ude af branchen.”

Thomas Pries afrunder vores snak med et råd til andre, der måtte komme i en tilsvarende situation som ham selv.

”Hvis man finder sig selv stående helt blank uden at ane, hvad der skal blive af en, så skal man huske på, at det samtidig også kan være en unik chance for at finde ud af, præcis hvad det er, man vil.”