6 kreative talenter, der er særligt værd at følge

Peter Engholm,
journalist

Kan man vinde awards, have en karriere og stadig være et kreativt talent? Ja, hvis man bringer det i spil på nye måder, der inspirerer andre og gør en forskel. Her er Dorte Nielsens bud på seks særlige talenter.

For tre år siden kørte Bureaubiz en serie, hvor en række af branchens profiler satte navn på de kreative talenter, man bør holde øje med.

Her var en lang række bud på personer, der står foran at tegne branchen. Op til denne nye runde har vi ikke ændret briefen, men Dorte Nielsen har ikke desto mindre taget den et nyt sted hen.

Hun er formand for Creative Circle, leder af Center for Kreativ Tænkning og forfatter til 10 bøger om kreativitet, der er udgivet på 11 sprog og sælges i 65 lande.

Dorte Nielsen under ethvert talent, der vinder awards inden for bureaubranchen, både hyldesten og opmærksomheden. Men for at komme på hendes liste denne gang skal det kreative talent rækker ud over det sædvanlige. Hun lægger et ekstra kriterium til sin udvælgelse:

”Talent rækker ud over alder, titel og priser. Jeg er vild med personer, som ikke kun er virkelig dygtige til deres fag, men som også formår at gøre en forskel,” siger Dorte Nielsen og tilføjer:

”Der er heldigvis ikke kun én definition på at gøre en forskel. Det handler om at gå nye veje, gå uventede og originale veje, og at bruge sin kreativitet til at inspirere andre.

1. Christian Skjøtt
Senior art director på Pong og bl.a. New Blood-vinder ved D&AD.

”Christian har gang på gang vist sit kreative talent på bureausiden, men det er som vinder af Our Sustainable Future to år i træk, at jeg fremhæver ham. Her viser han evnen til at tackle store problemer og gør det med noget kant. Indsendelserne i denne konkurrence er anonyme, så det var på løsningen, at han først vandt – og blev vist på Times Square – og siden genvandt.”

 

2. Hans Augustenborg
Medstifter af Canairi og bl.a. Yellow Pencil, Side Hustle (x 2) og Next Pencil ved D&AD.

”Hans er ikke kun et fantastisk talent, men har fulgt sin drøm, som crowd’en har fundet med over 3 mio kr. Han har skabt Canairi – et produkt, der gør en forskel for vores indeklima. Jeg har købt to Canairis, og alle skoler burde gøre det samme.”

 

3. Harley Nanfeld Foged
Motion designer og visual performer.

”Harleys talent er vildt og vidtspændende – fra at diskutere kreativ inspiration med dronningen (21:20 min. inde i indslaget, red.) til senest at være VJ ved koncerten med Artigeardit, Icekiid og Lamin. Vi har brug for dygtige motion designers, men jeg vil fremhæve hende for at have været med til at få Ladies, Wine & Design til København. Det er en række arrangementer for kvindelige kreative, aktuelt et udsolgt arrangement på Kontrapunkt. Harley vil inspirere og får folk til at mødes.

 

4. Neela Menik
Kreativ direktør hos Sylvester Hvid og bl.a. YCCA-vinder i Film

”Sammen med Stefan Folio er hun fagansvarlig på Reklamelinjen. Når arbejdsdagen som kreativ direktør er forbi, vil jeg antage, at man er træt. Neela bruger to aftener om ugen på at inspirere talenter. Hun gør en kreativ forskel ud over det sædvanlige.”

 

5. Ole B. Hoffmann
Senior art director hos &Co. og en del af det seneste års mest prisvindende danske kampagne; ”Hjelm har alle dage været en god idé” for Rådet for Sikker Trafik.

”Er han ikke ud over talentstadiet? Jo, på award-niveau. Men &Co’s balletprojekt, som han drev sammen med Peter Dinesen, er virkeligt vigtigt at fremhæve. Kreativitetstræning er at gøre noget helt andet end det, vi plejer. Og &Co’s kreative afdeling trænede ballet to timer hver fredag i et halvt år, kulminerende med en forestilling på Pantomimeteatret i Tivoli. Det er langt ud over det forventelige og meget inspirerende.”

 

6. Rasmus Smith Bech
Executive creative director hos BBC og bl.a. Grand Prix-vinder i Cannes med Life Paint for Volvo.

”Rasmus demonstrerede i dén grad sit kreative talent på bureausiden, og bruger det nu på en særlig vis på BBC. Som en dedikeret del af sit job kører han et talenthold – på en kreativ skole i BBC-regi, der søger at række ud over race, køn og penge. Det er en mulighed for dem, der typisk ikke har adgang til en privat, kreativ skole. Rasmus er med til at fremme både kreativitet og diversitet.”