Kunstig intelligens kan blive en gamechanger i mange brancher. Allerede nu har den nye teknologi revolutioneret og ændret potentialet for, hvordan man kan skabe visuelt indhold. Det siger Michael Rying og Jeppe Sørensen, der netop med de nye muligheder med AI, i foråret besluttede at etablere en virksomhed sammen.
Konceptet er at lave produktbilleder, der kombinerer kundernes produkter med AI-scenografi.
”AI disrupter hele photoshoots-arbejdet. AI disrupter i det hele taget al visuel content. Med AI kan vi skabe produktbilleder, der ikke har kunnet laves før. Vi er ikke begrænset af hverken budget, ressourcer eller ideer, der ikke kan udføres i den virkelige verden,” siger Michael Rying.

Michael Rying og Jeppe Sørensen har arbejdet sammen i mere end 16 år med at lave photoshoots af produkter for bl.a. Normann Copenhagen, B&O, Lakrids by Bülow og Gubi. De kender derfor både udfordringerne og begrænsningerne rigtig godt.
”Photoshoots i den virkelige verden er dyre og komplekse og meget kan gå galt, og der er selvfølgelig altid begrænsninger på økonomi og tid, fortæller Michael Rying og fortsætter:
”Ved at bruge AI i samspil med produkterne slipper vi for al besværet med at skulle kontakte steder for at få tilladelser til at skyde billeder, og vi sparer både tid og penge ved ikke at skulle sende et helt hold af fotograf, model, stylist, etc. afsted rundt i landet eller til udlandet.”

Michael Rying og Jeppe Sørensens nye bureau hedder Scenes, og forklaringen på navnet er, at man ligesom på et teater, kan skifte scenen hurtigt og selv opfinde den.
”Før tog det omkring en måned til halvanden at planlægge et photoshoot. Fra vi får briefen fra kunden, til vi leverer det færdige billede, går der nu omkring en uge.”
“Vi er som branche blevet holdt tilbage fra de skøre ideer lige indtil nu”
En anden fordel ved at bruge AI, er at man løbende kan lave nye billeder til en kampagne.
”Tidligere tog vi hele fotoserien, når først vi var taget af sted på photoshoot, og så blev billederne brugt det næste halve års tid i kundens markedsføring. Nu kan vi skyde billeder til starten af en kampagne, og så kan vi se, hvilke billeder, der performer bedst og så efterfølgende lave flere af dem, ” siger Michael Rying og tilføjer:
”Det danske firma Neurons har skabt et AI-værktøj, hvor man kan måle, hvor på billedet forbrugerne vil kigge og emotionelt reagere, så vi kan lave billedet om, inden vi sender billedet på markedet, hvis det ikke er det sted, vi ønsker, at de skal kigge. Det har været muligt at gøre sådan noget med eyetracking før, men det var meget dyrere og tog længere tid. Nu kan det gøres med det samme.”

Men det allermest interessante ved den nye teknologi er ifølge Michael Rying, ikke den tid og de penge, man sparer, selvom det i sidste ende også betyder, at det bliver billigere for kunderne. Det mest epokegørende for Michael Rying og Jeppe Sørensen, er den kreative frihed.
”Det er fint at spare penge og tid, men nu kan vi gøre det, man ikke kunne gøre før: Vi er ikke begrænset af, til hvilke lokaler, vi kan få adgang, om vejret er det rigtige, eller om billedet skal vise noget, der ligger langt væk. Eller om fx et rum overhovedet findes i virkeligheden. Vi kan lave det hele i studiet. Vi er som branche blevet holdt tilbage fra de skøre ideer indtil nu.”
“Vi har lavet et etisk kodeks”
Michael Rying er ikke blind for diskussionen om ophavsret og lovgivning i det hele taget, når man bruger AI.
”Vi overholder selvfølgelig lovgivningen, og så har vi selv lavet et etisk kodeks. Vi skriver fx i filbeskrivelsen på vores billeder, at de er lavet med AI. Desuden laver vi aldrig noget med genkendelige personer eller steder. Fx tager vi ikke Eiffeltårnet med som baggrund til nogle produkter. Hvis vi skal skabe en pariserstemning, gør vi det på en anden måde.”

På spørgsmålet om, hvad han tænker om, at den kunstige intelligens er trænet på andres produkter og tekster, siger han:
”Det er interessant, at der er fokus på det. Man har jo altid hentet inspiration hos andre, så det er der ikke noget nyt i. Hvis vi som baggrund viser et billede af en vase, vil det selvfølgelig ikke være en vase, som eksisterer i virkeligheden.”
Michael Rying fortsætter:
”Vi er som danskere meget påpasselige, og det skal vi også være. Men vi skal også passe på, at vi ikke sætter os over i hjørnet og ingenting gør, mens de andre suser derudaf. Så længe vi overholder lovgivningen og opfører os ordentligt, så mener jeg det er i orden.”
Snakken om etik og lovgivning tager Scenes med deres kunder for at gøre dem trygge, for her i starten er der naturligvis en vis utryghed, siger Michael Rying, og tilføjer:
”Alle billeder i dag er photoshoppede, men det er der ingen, der skriver i deres billedfiler. Vi bruger Midjourney som AI-værktøj, og for at bruge deres content kommercielt, skal man have et abonnement, og det har vi. Adobe er på vej med et vandmærke, så man kan se, når man bruger deres produkter, og det synes jeg er en rigtig god ide. Det burde man måske også kræve af photoshoppede billeder og spillefilm.”
“Vi vil gerne være med til at inspirere andre og selv blive inspireret”
Scenes blev etableret i maj 2023 af Michael Rying og Jeppe Sørensen. De meldte sig for nylig ind i Creative Club for både at blive inspireret og inspirere andre.
”Nu har vi etableret et bureau, og så synes vi også, at vi skal være en del af den branche. Derfor har vi meldt os ind. Vi synes det er godt, at man kan have et sted, hvor man kan inspirere hinanden. Det glæder vi os til at blive en del af, og vi håber også, at vi kan inspirere andre,” siger Michael Rying.

Artiklen blev bragt første gang i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien 4/2023:
