Amo ude med nyt selvironisk brandunivers

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Bagebrandet Amo er ude med et nyt brandunivers, der stikker til perfekthedskulturen. Universet er udviklet af to nye samarbejdspartnere, der begge for nylig har relanceret sig selv.

Bagemix-produkter har et blakket ry. Kager, brød og boller bør jo laves fra bunden. Men der er ingen grund til at skamme sig. Alle gør det. 

Sådan lyder budskabet i et nyt brandunivers fra Amo. Det er udviklet af en ny kreativ samarbejdspartner, Publicis Creative – der indtil i sidste uge hed Saatchi & Saatchi – mens de første film produceret af det nyligt fusionerede produktionsselskab, Holy Ravioli. Hidtil har Amo samarbejdet med Nørgaard/Mikkelsen, som fortsat er samarbejdspartner på bl.a. POS og packaging. 

Det er første gang i mange år, at det Läntmannen-ejede brand er ude med et brandingunivers. Men timingen er ikke tilfældig. I 2022 udvider Amo sin produktportefølje, hvor Publicis Creative samtidig præsenterer en ny kreativ platform.

”Formålet med kampagnen er naturligvis at drive salg og have en platform, hvor vi kan introducere produktnyheder. Men vi vil også gerne genopfriske det klassiske bagebrand i danskernes bevidsthed,” siger Rikke Ribert Andersen, market activation manager hos Läntmannen Cerealia Danmark, i en pressemeddelelse.

Det nye brandunivers er bygget op omkring indsigten ‘alle gør det’, som også fungerer som Amos payoff. Kreativ direktør hos Publicis Creative, Sebastian Jensen, fortæller at ideen til den kreative strategi opstod ud fra marketingplanen hos bureauets medieplannere, som Amo i forvejen arbejdede med, inden man udvidede samarbejdet til også at omfatte kreativ udvikling.

“Den nye platform er en slags prisme for Amo-brandet. For lige der i spændingsfeltet mellem ønsket om en nem genvej på den ene side og ønsket om at være ‘sådan nogle, der bager fra bunden’, ligger der en essentiel menneskelig indsigt. Og den indsigt, pakket humoristisk og selvironisk ind, er som skabt til at forstærke brandet hos forbrugerne og skabe et distinkt univers til Amo bagemix,” siger Sebastian Jensen.

Skruet lidt ekstra på tosse-knappen
Ifølge Edmond Dukaj, der er kreativ på kampagnen hos Publics Creative, har indsigten vist sig at være vække genklang hos forbrugerne. 

”Gennem vores udvikling af kampagnen er vi igen og igen stødt på folk, der genkender indsigten. Folk der ved lejlighed har skjult, at de har brugt bagemix, eller af en eller anden grund har haft dårlig samvittighed over at give lille Sofie-Amalie en bagemix-kage med til klassens time, fordi man i Aula havde overset, at man skulle have kage med. Den slags småpinligheder bliver virkelig sjove og vedkommende, når man blæser det grotesk op, som vi gør i filmene.”

Det nye brandunivers skydes i gang med to kampagnefilm, der er skrevet og skabt sammen med instruktør Kristian Boysen. Han mener, at grundindsigten rammer noget vigtigt – perfekthedskulturen, som det ifølge ham er vigtigt at huske at stikke lidt til indimellem. Han uddyber: 

“Jeg var derfor helt vild med, at både Amo og Publicis var hundrede procent med på at skabe nogle film, hvor vi godt måtte skrue lidt ekstra på ‘tosse-knappen’. Så vi kunne skabe nogle karakterer, der på den ene side er alt, alt for meget, og på den anden side minder rigtigt meget om os selv.”

Kampagnen går i luften i dag, d. 28. februar, og kører året ud med tre planlagte mediebølger på TV, addressable og social.

Se kampagnefilmene her.

Credits
Bureau: Publicis Creative
Kreativ direktør: Sebastian Jensen
Kreativ: Edmond Dukaj

Instruktør: Kristian Boysen

Produktion:
Holy Ravioli
Morten Peglau

Client:
AMO / Läntmannen
Rikke Ribert Andersen
Frida Larsson