Cannes Lions 2023: Alternative mødesteder for danskerne

Peter Engholm
25@mail.dk

Op mod 400 danske fagfolk plejer at mødes ved Cannes Lions. Det bliver anderledes i år. Færre danskere, ingen Danskerstrand, men stadig med visse muligheder.

Cannes Lions var en fest for danske bureauer sidste sommer, da 52 shortlister og 20 løver blev fordelt mellem dem. Tre gange var de på scenen i palæet for at modtage Grand Prix og guld.

Og der blev netværket på den såkaldte Danskerstrand, hvor op mod 400 danske fagfolk var forbi Reklamelinjen og Kompas Kommunikations initiativ med støtte fra bl.a. &Co, Pong, Creative Club og Bureaubiz. 

Det behøver ikke at være mindre festligt under den 70. udgave af Cannes Lions, der afholdes fra den 19.-23. juni, men det bliver anderledes end sidste år. Der er ingen Danskerstrand, ingen dansk Cannes Lions-repræsentant, og der er udsigt til færre danskere. 

Danskerstranden først, hvor Kompas Kommunikation i tre år var medarrangør. Adm. direktør Thomas Hartvig:

”Det har været fedt at være med til at planlægge Danskerstranden sammen med Reklamelinjen, men tænker, at andre gerne må træde til. Det skal være en fælles aktivitet, hvor endnu flere tager læsset sammen. Det håber jeg sker næste år, og at rigtig mange bureauer sammen støtter op om Danskerstranden.”

Per Holm Henriksen, der sammen med Neela Menik er fagansvarlig på Reklamelinjen, siger:

“Vi har altid været glad for Danskerstranden – også de år, vi har slidt sammen med Kompas for at få den etableret. Den har altid været en vigtig afslutning for årets hold på Reklamelinjen, hvor de nye talenter kunne møde de etablerede under afslappede forhold. Hvis nogen har lyst til at give en hånd med næste år, så er vi klar.”

Pre-dinner drink med Dansk Reklame Film

Dansk Reklame Film var i tidernes morgen Cannes-repræsentant. De tilbyder ikke en strand, men dog åbne arme til uformel networking – for de inviterede. 

”Cannes Lions hylder kreativiteten, storytellingen og brandingen. Det gør vi – som biografmedie – også. Nordisk Film har en lejlighed over for Palais des Festivals, og vi inviterer til pre-dinner drinks,” siger Carsten Ellemo, CEO i Dansk Reklame Film, og uddyber: 

”Lejligheden og altanen har plads til 30-35 gæster, så vi inviterer over tre dage – tirsdag, onsdag, torsdag kl. 18-20 – og vi har indtil videre inviteret primært reklamebureauer til at mødes uformelt, inden folk skal videre for at spise.”

Desuden er der den virtuelle strand. Reklamelinjen har genopfrisket Facebook-gruppen Danskerstranden, der har 485 medlemmer. Her er opfordringen at dele events, hvor man kan mødes fysisk. 

Uncle Grey udvider 

Der vil sandsynligvis være længere mellem danskerne. &Co. har i en årrække forlagt sin sommerfest til Cannes under festivalugen. Det sker ikke i år, og der er lagt alternative planer for sommerfesten for de godt 100 medarbejdere. 

Uncle Grey fastholder – og udvider – sine Cannes-traditioner, der bl.a. omfatter et arrangement for ca. 100 danske talenter. Se en selvstændig omtale af Uncle Greys Cannes-tilgang her. Bureauet har Rasmus Philip i Media Lions-juryen på shortliste-nivau. 

Nord DDB sender en håndfuld kreative fra bureauet, herunder kreativ direktør, Tim Fremmich, som er jurymedlem i både Young Lions Film og i Film Lions-shortlisten. 

Endnu ingen dansk repræsentant

M2 Film har før arrangeret fest. Det gentages ikke, og som udgangspunkt tager man slet ikke af sted i år. 

Bacon har holdt fester, som de lokale myndigheder sikkert stadig kan fortælle historier om, men det hører en anden tid til. Den faglige relevans, lyder det fra produktionsselskabet, er der ikke længere – andet end Young Director Awards i løbet af Cannes-ugen. Den prioriterer Bacon til gengæld højt. 

Kun hvis Bacon, der i øvrigt har Martin Furze i shortliste-juryen i Film Craft, har udsigt til at vinde noget stort, vil man pakke sine sydfrugter. 

Derudover er der i skrivende stund ingen dansk Cannes Lions-repræsentant. TV 2 var det i 14 år og var i 10 vært ved Danskerstranden. For otte måneder siden takkede TV 2 af, og Cannes-organisationen har endnu ikke præsenteret en afløser.

Bureaubiz dækker festivalen – primært short- og vinderlister.