Bolias CMO: Vores bureauer er vores kolleger

Pia Osbæck,
journalist

Bolia.com har haft meget lange bureausamarbejder. Samtalen bar derfor mere præg af kærlighed end af krav, da Bureaubiz tog en snak med CMO’en om hendes forventninger til bureausamarbejdet.

Det første, Line Bering Larsen, CMO hos Bolia.com svarer, når man spørger hende, hvorfor hun ikke er gået med på insourcingbølgen, er måske symptomatisk for forholdet mellem Bolia.com og deres bureauer.

”Man fyrer jo ikke bare sine medarbejdere,” lyder svaret. Og hun fortsætter:

”For os er bureauerne mere end samarbejdspartnere; det er vores kolleger. Jeg føler jo, at de hører til i min afdeling. Vi holder også en slags MUS med hvert bureau en gang om året af 2-3 timers varighed. Her fortæller vi helt åbent og ærligt om, hvordan vi synes det går, hvad er godt, hvad kan der være mere af.”

Bureausamarbejderne går langt tilbage: Samarbejdet med Dentsu Aegis har varet i 6 år; Uncle Grey har man haft i 8 år, og Vertica var med helt fra starten for 19 år siden.

”Faktisk er det også vores opgave at hjælpe med at opdyrke nysgerrigheden, så vi har selv det største ansvar for, at samarbejderne fungerer. Når det er sagt, så vil jeg altid gerne have flere input, både til os og til bureauerne på tværs, for på den måde bliver vi alle bedre.”

Men selvfølgelig har Line Bering Larsen, der selv kom til Bolia.com for knap tre år siden, forventninger til sine bureauer

”Jeg har de samme forventninger, som jeg har til mine medarbejdere. Og så har jeg en forventning om, at de er så tæt på vores forretning, at de kan give os nogle gode indspark. De skal f.eks. vide, hvad vi solgte i sidste uge, og hvordan vores nye kollektioner ser ud. Jeg forventer, at de har en meget stor nysgerrighed på vores firma og vores produkter, og at de er tændt af den samme ild som os. Jeg har også en forventning om, at de er gode til at samarbejde med hinanden.”

Er de det?

”Jeg synes, at de gør et godt stykke arbejde. De kommer fra forskellige sider af bureaubranchen og kan ikke det samme, så derfor forventer jeg ikke, at de skal kunne overlappe, men at de forstår, hvad de andre laver. Det kunne godt blive bedre, men faktisk mener jeg, at det i høj grad er vores rolle at klæde dem ordentligt på.”

Line Bering Larsen fortsætter:

”Faktisk er det også vores opgave at hjælpe med at opdyrke nysgerrigheden, så vi har selv det største ansvar for, at samarbejderne fungerer. Når det er sagt, så vil jeg altid gerne have flere input, både til os og til bureauerne på tværs, for på den måde bliver vi alle bedre.”

Anthony Lim, CMO hos Aller Media og tidligere salgs- og marketingdirektør hos Call me, sagde for nylig i et interview med Bureaubiz, at tillid var vigtigere end kontrakter i samarbejdet med bureauer.

Line Bering Larsen er heller ikke meget for, at der skal forfattes lange kontrakter, men det kræver en åben tilgang til samarbejdet.

”Vi har bare nedskrevet det mest nødvendige. F.eks. står der, at bureauerne ikke må arbejde med kunder, der ligner os, og årsagen til det er, at vi lukker dem dybt ind i vores maskinrum.”

Hun fortsætter:

”Vi har meget samarbejde med vores bureauer, fordi vi stort set har outsourcet alt, og det kræver en gensidig åbenhed og ærlighed. Og det synes jeg, vi har med vores bureauer.”

Jeg tror faktisk ikke, at vi ville kunne opnå de samme resultater ved at have det hele inhouse. Fordelen ved at samarbejde med bureaufolk er, at de får kreative indspark året rundt fra deres egne kolleger på bureauet, og når de mødes med andre ligesindede i deres branche. Det ville vi ikke kunne tilbyde dem.

Outsourcing har en række fordele
Tilbage til, hvorfor Bolia.com foretrækker at bibeholde så meget outsourcing som muligt. Som nævnt ser Line Bering Larsen en række konkrete fordele i setuppet.

”Vi er en lille organisation, fordi vi ønsker at kunne handle lynhurtigt. Vi vil ikke risikere at blive en supertanker, og derfor ønsker vi ikke at have mange medarbejdere internt,” siger Line Bering Larsen, der også ser en fordel i at kunne bestille opgaver udefra, fordi det går hurtigere, og fordi det er godt at få andre øjne på opgaven.

”Jeg tror faktisk ikke, at vi ville kunne opnå de samme resultater ved at have det hele inhouse. Fordelen ved at samarbejde med bureaufolk er, at de får kreative indspark året rundt fra deres egne kolleger på bureauet, og når de mødes med andre ligesindede i deres branche. Det ville vi ikke kunne tilbyde dem.”

Line Bering Larsen er også overbevist om, at det er billigere for Bolia.com at lægge arbejdet hos bureauerne.

”Lige nu er vi i gang med et photoshoot sammen med Uncle Grey. Det gør vi hvert år i fem uger, og det koster selvfølgelig mange penge. Men så har vi også content til hjemmeside, lookbook, social media etc. til et helt år. Alt det film- og billedmateriale skal jo også efterbehandles, og alt det arbejde ville kræve mange interne medarbejdere, og det ville i sidste ende blive dyrere for os.”

Sammensætningen af kompetencer skifter afhængigt af opgaverne, og det betragter Line Bering Larsen også som en klar fordel, fordi det ville kræve mange flere forskellige medarbejdere inhouse med forskellige kompetencer.

”Jeg får måske brug for flere kompetencer hos mine bureauer. Når vi vokser, vokser bureauerne også.”

”Vi har teams på 10-20 mand på de forskellige bureauer, der er tilknyttet vores opgaver enten delvist eller udelukkende. Og hvis vi får brug for nye kompetencer, kan jeg enten få dem ind på et team fra et andet team på bureauet, eller bureauet kan ansætte en, der har de kompetencer, vi kan bruge,” siger Line Bering Larsen, der endvidere roser sine bureauer for løbende at ansætte medarbejdere og selv lave om på teamene, når der er brug for det.

Ansætter flere medarbejdere
Selvom Bolia.com har bureauernes kompetencer at trække på, og man ikke som sådan har tænkt sig at insource, ansætter man alligevel flere marketingmedarbejdere.

”Vi vokser, bl.a. fordi vi kommer ud i flere lande, og derfor har vi løbende brug for flere medarbejdere. F.eks. har vi ansat en tekstforfatter, og det betyder, at vi producerer meget mere tekst internt end tidligere,” siger Line Bering Larsen, der i dag har 14 medarbejdere i sit marketingteam, som står for al markedsføring globalt.

Til gengæld betyder væksten også, at hun får endnu mere brug for bureauerne:

”Jeg får måske brug for flere kompetencer hos mine bureauer. Når vi vokser, vokser bureauerne også. Det er Vertica et godt eksempel på. Vertica opstod faktisk ud af, at stifterne lavede Bolias første platform, og så dannede de et bureau bagefter og er derfra vokset sammen med os,” siger Line Bering Larsen og fortæller, at al global markedsføring foregår ud fra Bolias hovedkvarter i Aarhus og i samarbejde med de danske bureauer.

Fakta
Bolia.com har i alt 700 medarbejdere. 600 fordelt på 58 butikker i 9 lande og 100 på kontoret i Aarhus, hvor marketingafdelingen består af 14 medarbejdere, som styrer marketingarbejdet for webshops, butikker, samarbejder og for et netværk på 450 B2B-forhandlere.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.