Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden er ude med en ny landsdækkende kampagne for Røgfri Fremtid. Den skal være med til at sætte politisk pres på landets beslutningstagere, der i disse dage er ved at forhandle og vedtage en national plan mod børn og unges rygning.
‘Der er et splittet land’, som kampagnen hedder, har to prominente speakere på plakaten: Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen. De tidligere statsministre fremhæver hver især nogle af de spørgsmål, der deler danskerne i to lejre – fra ananas på pizza til hvorvidt man må tisse i brusebadet.
Danskerne er dog enige om, at vi ikke skal give tobakken videre til vores børn og børnebørn. Knap 9 ud af 10 danskere ønsker ikke, at den næste generation ryger. Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse, siger i en pressemeddelelse, at debatten om tobak i medierne giver indtryk af stor uenighed.
“Men det er der ikke, når det gælder rygning blandt børn og unge. Ønsket om en røgfri fremtid kan samle stort set alle danskere på tværs af skel. Det er vigtigt at huske, især nu, hvor vi står over for afgørende lovændringer,” siger Mette Lolk Hanak.
Et scoop
Kampagnen er, ifølge & Co., der er bureauet bag kampagnen, indtil videre blevet taget godt imod. Siden mandag har over 600.000 danskere set kampagnefilmen, der i øjeblikket kører på sociale medier.
& Co. har også tidligere skabt opmærksomhed omkring Røgfri Fremtids sag. Bl.a. kampagnerne ‘Tak’ og ‘Talen’ har været med til at bane vejen for visionen om, at ingen børn og unge ryger i 2030.
‘Tak’ havde til formål at fjerne politikernes sidste sten i skoen: rygerne, som jo faktisk selv støtter en røgfri fremtid for børn og unge. Hos & Co. fortæller man til Bureaubiz, at ‘Der er et splittet land’ skal fortsætte den indsats ved at cementere pointen om, at 9 ud af 10 danskere støtter en røgfri fremtiden.
“De fleste har jo nok lagt mærke til, at der bliver talt meget højlydt om tobak i medierne, og når nu begge lejre skal høres – som i al god journalistik – kan man komme til at tro, at visionen om ikke at give tobakken videre til vores børn og børnebørn er noget, der splitter danskerne. Men det er det ikke”, siger Johan Køhler, partner og tekstforfatter på & Co., i en pressemeddelelse.
Kampagnen tager udgangspunkt i besvarelser fra en YouGov-undersøgelse blandt over 1000 danskere gennemført i maj. Besvarelserne viser, at vi – forskellighederne til trods – kan være enige om nogle ret konkrete ting.
Andre ting, der splitter danskerne
- Må man lyve for at gøre sin partner glad? Ja:39%-Nej:47%
- Må man have kæledyr sovende i sin seng? Ja: 38 % – Nej: 54 %
- Må man lave æselører i bøger? Ja: 31% – Nej: 60 %
- Kan man være god ti lLudo? Ja:46%-Nej:37%
- Er det i orden at spise hvidløg inden et møde? 45 % – Nej: 40 %
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af YouGov for Røgfri Fremtid blandt 1026 danskere +18 år i perioden 12. – 17. Maj 2020 via internettet med udgangspunkt i YouGov Panelet. Resultaterne er repræsentative for befolkningen i forhold til alder, køn og geografi.
”Vi prøver ikke at nå til enighed omkring de mange splittelser, men fejrer at to så forskellige lejre kan være enige omkring en Røgfri Fremtid”, siger Martin Baltzer, AD’er på & Co., i pressemeddelelsen, og peger på Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen som lysende eksempler.
Jacob Benjovitz, AD’er på & Co., siger i pressemeddelelsen: ”Det er fuldstændig fantastisk at få hele to tidligere statsministre til at speake filmen. Hver for sig havde både Helle og Lars jo været et scoop, men tilsammen løfter de hele historien om, at vi som danskere står sammen om ikke at give tobakken videre til den næste generation.”
Se kampagnefilmen her
Credits
Account Director: Morten Fabricius
Client Service: Anders Antvorskov, Christina Boel, Sarita Montenegro
Art Director: Martin Baltzer, Jacob Benjovitz, Rune Petersen
Copywriter: Johan Køhler
Producer: Kristina Karlsson
Producer: Arlette Walsøe
Director: Mats Stenberg
DOP: Peter Riis