Coops øko-kampagne skaber røre

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Organisationerne raser. Landmændene raser. Brugsuddelerne raser. Coop har mildt sagt sat sindene i kog med sin nye øko-kampagne.

’Sprøjtegift er hverdagskost’ står der på forsiden af det seneste nummer af Coops medlemsblad Samvirke – og det er øjensynlig ikke bare hverdags- men også hård kost.

Kritikken regner i disse dage ned over Coop og Samvirke, som i månedens nummer har dedikeret hele ti sider til emnet.

Bladet understøtter den økologikampagne, som Coop sammen med Danmarks Naturfredningsforening kører i oktober, og som i al sin umiddelbare uskyldighed har til formål at få flere økologiske varer på hylderne og øge den økologiske produktion.

Bladets tema ledsages på billedsiden af forbrugere i færd med hverdagens diverse fødevarerelaterede gøremål, men iklædt beskyttelsesdragter og gasmasker. Og det sammen med kampagnens opfordring til at droppe sprøjtegifte og ”gøre oktober til øktober” har i den grad fået landbruget op af stolene.

Landbrug & Fødevarers formand Martin Merrild har kaldt kampagnen ”hysterisk”, mens foreningen Bæredygtigt Landbrug ligefrem opfordrer til en boykot af Coop.

Intern utilfredshed
Internt har kampagnen og ikke mindst Samvirke-temaet også skabt splid.

Flere brugsuddelere har angivelig valgt helt at kassere månedens udgave af medlemsbladet, og Torben Jensen, der er formand for Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening og altså repræsenterer blandt andre Kvickly og Brugsen, er ude med riven.

Over for Finans kalder Torben Jensen Samvirke-artiklerne ”fuldstændig utilstedelige, misvisende og manipulerende”.

Selv om artiklerne i sig selv videregiver korrekte fakta om sprøjtemidler, mener han, at artikler og billeder sender et misvisende signal om, at det er farligt at spise konventionelle varer.

”Kampagnen har udviklet sig til et kæmpe selvmål for Coop, og jeg forstår godt, at landmændene er vrede. Vi bør ikke gøre os til smagsdommere og prøve at bestemme, hvad der er rigtigt og forkert,” siger han til erhvervsmediet.

Vanvittig overreaktion
Coops CSR-chef Thomas Roland siger til Finans, at økologikampagnen er målrettet forbrugere, der gerne vil minimere risikoen for pesticidrester i maden.

Man kan godt fortælle om et produkts kvaliteter uden samtidig at skulle fremhæve et andet produkt, mener han, og kalder over for TV 2 reaktionen fra det konventionelle landbrugs side for en ”fuldstændigt vanvittig overreaktion”.

Tidligere på året fik Coop i Sverige smæk for i en kampagne at have kaldt økologiske fødevarer sundere end konventionelle.

Den prisvindende reklamefilm ’Ekoeffekten’ fra 2015 blev ifølge Politiken kendt ulovlig af den svenske patent- og markedsdomstol, efter at pesticidindustrien sidste år anmeldte Coop til myndighederne.

Relaterede artikler