Af Finn Graversen, journalist

Creuna-navnet forsvinder snart på det danske marked, og bureauet slutter med at aflevere et godt regnskab.

Creuna er det danske digitale bureaubrand med det højeste kendskab, men i en årrække har bureauet været mere kendt for en lang lidelseshistorie med store underskud.

I slutningen af 2020 blev bureauet så overtaget af den svenske børsnoterede IT-koncern, og 2020-regnskabet er således det sidste under Creuna-navnet. Næste gang bliver det under navnet KnowIt Experience.

Til gengæld kan Creuna Danmark glæde sig over at aflevere et flot regnskab på falderebet. I 2019 var der antydninger af, at man var ved at få vendt skuden, og de antydninger slog fuldt igennem i 2020, der bød på både en flot vækst i bruttoavance og ikke mindst mere end en firedobling af bundlinjen. Af de ca. 8 mio. kr. bruttoavancen steg med, landede de ca. 6 mio. på bundlinjen. Det giver en overskudsgrad omkring gennemsnittet for de digitale bureauer.

Det stærke resultat er endda opnået i et år, hvor hele branchen blev voldsomt udfordret af corona-krisen.

”Vores kollegaer har håndteret corona-situationen forbilledligt, og det skylder vi dem stor tak for. Sammen med kunderne har de bare kløet på. Når vores DNA er at arbejde meget tæt sammen med kunder og andre fagligheder, og vi samtidig er en meget social virksomhed, ja så er det bare en udfordring ikke at kunne mødes. Men det har vi sammen fundet veje rundt om,” siger adm. dir. Roar Nissen.

Han siger videre om situationen:

”Vores fornemme resultat i år er jo en understregning af, hvorfor Knowit har fundet os interessante. Vi har både de stærke digitale og kreative kompetencer, samt den brand presence i Danmark, som de var på udkig efter – og så er Creuna Danmark en veldrevet forretning med en opadgående formkurve. Derfor er det da også fedt for alle os creunianere at sige farvel til brandet på et rekordår.” 

Roar Nissen fortæller desuden, at bureauet er kommet godt fra start i 2021, og han forventer endnu et godt år.

Nøgletal for Creuna Danmark

  • Bruttoavance 58,796 mio. kr. +15,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,014 mio. kr. +9,2 pct.
  • Lønandel 64,6 (68,4)
  • Resultat før skat +7,958 mio. kr. +340,4 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club