D&AD 2023: Her er alle de danske shortlister

Peter Engholm
25@mail.dk

Oven på 8 nomineringer ved New Blood følger 30 shortlistede danske arbejder ved D&AD. Det er dansk rekord i det prestigefyldte awardshow. Se shortlisten her.

Der var rekord i danske priser ved Clio Awards (inkl. første danske Grand Prix nogensinde), efterfulgt af dansk rekord i shortlister ved The One Show – og nu dansk rekord i shortlister ved D&AD, der ikke lader de to andre awards noget efter i global anerkendelse.  

30 shortlister er fordelt på 6 bureauer, 1 produktionsselskab og 1 startup. Og det er i høj grad award-rutinerede cases, der fortsat høster anerkendelse:

Grand Prix-vinderen fra Cannes, Backup Ukraine fra Virtue for Polycam og Unesco,  imponerer et år efter lanceringen. Hele 13 shortlister har casen modtaget. 

Chillboards fra Nord DDB for Coors Light kom også ud for et år siden og har løbende fået stor international anerkendelse. Københavnerbænken fra TV 2 er ligeledes et allerede prisbelønnet arbejde, og The Resell Tag fra Uncle Grey for Samsøe Samsøe fejrer et års fødselsdag – sådan omtrent – med en D&AD-nominering. 

Dertil kommer 8 danske cases, der vinder i D&AD’s ungdomskonkurrence, New Blood. Markedsføring har researchet og leveret overblikket. Forneden bringer vi navnene. 

De eftertragtede Pencils bliver uddelt i London den 24. og 25. maj.

D&AD 2023 – danske shortlister

Backup Ukraine
Virtue
Polycam

  • Experiential / Community Activations
  • Experiential / Use of MR
  • Experiential / Use of Technology
  • Digital Design / Use of Data
  • Digital Design / Use of XR
  • Direct / Innovation
  • Direct / Use of XR
  • PR / Reactive Response
  • Digital / User Participation
  • Digital / Use of Technology
  • Impact / Initiative
  • Impact / Initiative
  • Media / Interaction

Chillboards
Nord DDB
Coors Light

  • Experiential / Responsible Activations
  • Typography / Environmental
  • Media / Press & Outdoor
  • Spatial Design / Public Spaces
  • Art Direction / Outdoor

Københavnerbænken
TV 2 Creative
TV 2 Danmark

  • Experiential / Responsible Activations
  • Spatial Design / Public Spaces
  • Press & Outdoor

50 Queens
Accenture Song
Golden Days

  • Spatial Design / Installations
  • Spatial Design / Exhibitions and Trade Shows

The Resell Tag
Uncle Grey
Samsøe Samsøe

  • Direct / Products & Services

UND
Playtype Foundry
Playtype Foundry

  • Type Design & Lettering / Single Typeface

DS737
Playtype Foundry
Playtype Foundry

  • Type Design & Lettering / Typeface Family

Canairi – Fresh air monitor
Canairi
Canairi

  • Product Design / Consumer

Paira Daeza – Iran-e Man
New-Land
Pairi Daeza

  • Cinematography / Fashion Film
  • Direction / Fashion Film
  • Direction / Creative Use of Budget

D&AD New Blood 2023 – danske vindere

  • Daniel Winther og Nikolaj Leongard fra KK21-24 med casen “Break the Record” 
  • Simone Westergaard og Mia Finkielman fra KK21-24 med “Embassy Abortion” og “The epayCHECK” 
  • Clara Ahlefeldt-Laurvig og Laura Orkild fra KK21-24 og Sandra Bertelsen fra GD21-24 med ”The Red O” – leveret på to briefs.
  • Sebastian Benn og Gustav Krarup fra KK20-23 med “The abortion Pattern” 
  • Max Bæk Tellefsen, Niels Fejrskov Juhl, Stefan Wessel, Lucas Nygaard og Alexander Fog fra Reklamelinjen med ”Sky Cameo”
  • Max Bæk Tellefsen fra Reklamelinjen med “Heinz Cheat Combos”