Af Pia Osbæck, journalist

Når Danske Banks senior vice president for Brand & Marketing, Per Møller Jensen, skal se efter nye bureauer, er det snarere regnskaber end lister over bureauernes omdømme, der bliver gransket.

Der er flere faktorer, der spiller ind, når en CMO skal vælge bureau. Og det er ganske givet forskelligt fra CMO til CMO. Bureaubiz har spurgt en række marketingansvarlige om, hvad der er vigtigt, når man skal ud at lede efter nye bureauer. I denne første artikel er det Danske Banks senior vice president, Brand & Marketing, Per Møller Jensen, der har ordet.

”For mig er det helt klart de kreative kompetencer, der vægter mest. Men vi kigger også bureauernes regnskaber igennem, for vi kan ikke indgå samarbejde med nogen, som vi risikerer kan være ude af business lige pludselig,” siger Per Møller Jensen.

Udover kreative egenskaber og solide regnskaber er et internationalt netværk, faglige kompetencer, overholdelse af deadlines og prisen også vigtige parametre for Danske Bank.

”Det er vigtigt for os, at vores leadbureau har et netværk, for vi arbejder i flere lande, og vi skal kunne skalere vores marketingaktiviteter,” siger Per Møller Jensen og fortsætter:

”Og bureauerne skal have nogle faglige kompetencer, der kan inspirere os til at blive dygtigere. F.eks. har vores mediebureau Carat gennemført et uddannelsesforløb for vores marketing- og kommunikationsmedarbejdere. Prisen er også et vigtigt parameter samt selvfølgelig, at ting afleveres til tiden, og at leverancerne er i orden.”

Og Per Møller Jensen ser da også klart en fordel i længerevarende relationer med bureauerne, for ifølge ham betyder det, at bureauet sidder inde med noget viden og historik, og det er en fordel, hvis der skiftes ud i virksomheden.

Mens regnskabsoversigterne altså bliver gransket, er der andre lister, der ikke bliver kigget så meget på. Og det er listen over bureauernes omdømme.

”Vi kigger ikke på imagelister, når vi skal vælge bureau. Men det er klart, at omdømmet påvirker i en eller anden grad. Vi bruger dog ikke meget krudt på det.”

Danske Bank har & Co. som leadbureau. En anden & Co.-kunde, nemlig Velux, har vundet mange priser med & Co., blandt andet for nylig ved Creative Circle Awards, og i den forbindelse sagde senior director for Market Communications i Velux, Lisbeth Collignon, at det at vinde priser havde en betydning, især internt i virksomheden.

Velux: Det betyder helt klart noget at vinde awards

Det er Per Møller Jensen enig i, selvom han ikke vil basere sit bureauvalg på reklamepriser. 

”Det er jo en slags kvittering på, at et bureau gør noget godt, så derfor betyder det noget. Omvendt kan de fleste bureauer sikkert vise nogle priser frem, så jeg tror ikke, man skal basere sit bureauvalg på det.”

Et emne i disse år er insourcing af marketingaktiviteter, men Per Møller Jensen føler ikke trang til at insource mere, end man har i forvejen med et internt reklamebureau, for samarbejde med bureauer giver faglige indspark.

Lange relationer giver stabilitet
Danske Banks samarbejde med & Co. går langt tilbage, dog med en indlagt pause. Således vendte banken i 2014 vendte tilbage til bureauet efter at have haft et 10 år langt samarbejde fulgt op af en fireårig pause, hvor Danske Bank samarbejdede først med Saatchi & Saatchi og dernæst med Mensch.

Og Per Møller Jensen ser da også klart en fordel i længerevarende relationer med bureauerne, for ifølge ham betyder det, at bureauet sidder inde med noget viden og historik, og det er en fordel, hvis der skiftes ud i virksomheden.

”Lange relationer giver stabilitet og historik. Nogle gange kan bureauet måske endda være mere stabilt med deres nøglepersoner i forhold til, at der oftere kan ske udskiftning i virksomheden. Og en anden fordel ved lange relationer er, at bureauerne efterhånden bliver uddannet i vores branche og i vores udfordringer,” siger Per Møller Jensen og erkender, at man også kan risikere at blive for indspist:

”Man kan også komme til at tage ting for givet. Vi gør det, at vi har kvartalsmøder med bureauerne hver for sig, hvor vi går rigets tilstand igennem for at få et realitytjek på, om vi eksekverer på strategi og planer.”

Og fordelen ved lange relationer er også, at man opnår et tæt partnerskab. Per Møller Jensen er i tæt kontakt med bureauerne og ind imellem samler han også sine bureauer. Bl.a. afholdt man for nylig en leverandørdag med de vigtigste leverandører inden for brand og marketing.

”Det gør jeg for at knytte dem tættere til mig. Jeg vil jo gerne have en unfair share af deres tid. De skal synes, at vi er den mest cool og vigtigste kunde, de har,” siger han med et smil i stemmen.

Nye rapporter til bureaubranchen

Danske Bank vil ikke insource
Et emne i disse år er insourcing af marketingaktiviteter, men Per Møller Jensen føler ikke trang til at insource mere, end man har i forvejen med et internt reklamebureau, for samarbejde med bureauer giver faglige indspark, mener han:

”Vi får god servicering fra vores partnere, og vi har ikke et ønske om at opdyrke flere kompetencer inhouse. Jeg har ansvaret for vores afdeling Creative Execution, i daglig tale kaldet Tegnestuen, som vi har haft i mange år. Her laver vi alt fra bannere over annoncer til brochurer og roll ups til filialerne. På den måde har vi en intern motor, der kan producere hurtigt, og det fungerer fint. Men vi har også brug for eksterne leverandører, hvorfra vi får den nyeste indsigt og faglige viden, som de bidrager med.”

”Den digitale omstilling gør, at alting går hurtigere. Vi skal udkomme hurtigere og oftere, og vi ser færre store kampagner, der lever lang tid i mange kanaler. Nu er det mange mindre eksekveringer i mange kanaler til en spredt målgruppe.”

Den digitale omstilling er en evig udfordring
På spørgsmålet om, hvad Per Møller Jensen ser som en udfordring i den nærmeste fremtid, nævner han en udfordring, som har været til stede længe, men som han ikke desto mindre stadig ser som en udfordring – også for bureauerne.

”Den digitale omstilling gør, at alting går hurtigere. Vi skal udkomme hurtigere og oftere, og vi ser færre store kampagner, der lever lang tid i mange kanaler. Nu er det mange mindre eksekveringer i mange kanaler til en spredt målgruppe. Det betyder, at vi skal organisere os og arbejde anderledes end tidligere, og det er vi ikke helt i mål med endnu, eller rettere – det bliver vi nok aldrig færdige med,” siger Per Møller Jensen.

For bureauerne handler den digitale udfordring også om organisering, siger Per Møller Jensen:

”Når kampagerne bliver fragmenterede og kortere, er det vigtigt, at bureauerne har et set-up, så man hurtigt og billigt kan levere på de mindre produktioner. Vi har rigtig mange eksekveringer i forskellige kanaler og til forskellige målgrupper, så vi har behov for nogen, der kan levere de aktiviteter til billige penge. Og det kan være, at det skal være via en anden platform, eller at det skal være fra Polen eller Indien. Det er sådan set ligegyldigt, men når der bliver færre store altomfavnende kampagner, får bureauerne et problem, hvis de ikke omstiller sig.”

Bureausamarbejder
Danske Bank har & Co. som leadbureau og Carat som mediebureau. Desuden gør man brug af bureauerne Isobar, Responsive, Hello Great Works og Charlie Tango.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer