Dansker bliver dommer i D&AD’s side-hustle

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Hans Augustenborg er udnævnt til judge i årets D&AD – vel at mærke i den kategori, han selv har vundet to gange før.

Det er intet særsyn, at kreative har side-projekter. Og enkelte gange får sideprojektet en hovedrolle, og det leverer Hans Augustenborg et fornemt eksempel på.

Han var kreativ på Uncle Grey, og både før og sideløbende blev hans iværksætter-projekter anerkendt ved D&AD i kategorien Side Hustle. 

Tre nomineringer og to gevinster blev det til, og da den anden Side Hustle Pencil blev uddelt, havde vinderprojektet allerede vokset sig til: Indeklimamåleren Canairi, som Hans Augustenborg har udviklet sammen med Andreas Kofoed Sørensen, havde fået 3,2 mio. i crowdfunding. Og Hans Augustenborg havde takket pænt af hos Uncle Grey. 

Den 29-årige ekspert i kreative sideprojekter får nu endnu en anerkendelse af D&AD: 

Han skal være dommer ved årets prisuddeling i netop Side Hustle-kategorien. 

”Det er en kæmpe ære at få lov til at sidde ved jury-bordet til en af de mest anerkendte creativity awardshows i verden. Det er en god mulighed for at lære en masse dygtige kreative at kende på tværs af kontinenter,” siger Hans Augustenborg og uddyber:

“Det, som kendetegner Side Hustle-kategorien, er, at det er arbejde, som er indsendt af Art Directors, copywritere og designere, som har kreative projekter ved siden af deres bureau-arbejde. Det betyder, at kategorien er meget entreprenant og på mange måder minder mere om Løvens Hule end et kreativt awardshow. Med den forskel, at det ikke bare er forretningspotentialet i projektet, men derimod originaliteten og formålet ved projektet, som der lægges vægt på i bedømmelsen. “

Hans Augustenborg finder koblingen af kreativitet og forretning mere relevant for reklamebranchen nu end nogensinde før:

“Efter at story-telling blev til story-doing, er det nærmest ikke muligt at vinde en løve eller en blyant, medmindre din idé lugter bare en lille smule af iværksætteri. Det er megafedt og grunden til, at jeg gik ind i branchen – altså at kreativitet ikke bare handler om at få noget til at se pænt ud og lyde godt, men faktisk er et redskab til at kunne skabe og ændre på ting.

Desværre ser han for tit eksempler på, at story-doing ideer ender som løftestang til et budskab i stedet for at blive et bærende element i en kundes forretning. 

“Derfor glæder jeg mig helt vildt til at skulle fremhæve projekter, som – udover at være kreative – har indtænkt en forretningsmodel, som muliggør, at idéen måske stadig lever om 10 år,” siger Hans Augustenborg.

D&AD om Side Hustle:

The Awards category that celebrates the hustle and grind of passion projects.

For anyone from creatives to designers, solopreneurs to teams. 

Show us how your Side Hustle is creative and scalable, and you could be pitching live to a Jury of creative entrepreneurs and investors.

You can enter your Side Hustle as a start-up or a scale-up.

Start-up refers to projects in the first stages of operation. You should be able to demonstrate appropriate research and testing, although you are unlikely to have a fully developed business model or funding.

Scale-up refers to projects in the later stages of operation. Your product or service should be fully functional and proven within the marketplace. You should be able to demonstrate success and will likely have received some funding.